AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
9.144

Köpråd BMW e38 1998-2001 kostnader etc.

Sida 1 av 2
Visa användare
124
andreeee
525i e61 LCI M-Sport -07
håller på att leta efter en e38, antigen en 728 elr 740 1998-2001.
motorn storleken bryr ja mig inte så mkt om då det ska va en brukis.. båda har ju fördelar, 728 e ju mer ekonomisk men 740 e ju ändå 8´a.
det som är viktigt är att den ska va väl utrustad, GPS osv.

men det ja undrar är att dom flesta forum ja läst på säger folk att dom e så dyra att äga, underhåll/delar etc.

Vad är det specifikt som e så jävla dyrt då??
har kollat runt på delar o tkr att dom e lika "dyra" som till mig e39 525 M-sport jag hade förut.

tacksam för svar

Fult ös medvetslös!
Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
E38 har rätt mkt utrustning som kan krångla.

jag har fått byta en läckande kylare, radio/dsp som dragit tjuvström, uppgraderat MK2/3-enheten till MK4, bytt upp mig till en 16:9-skärm, eftermonterat motorvärmare (importbil), bytt en sidospegel som inte gjick att fälla in elektroniskt, nytt 110Ah-batteri (dyyr), Inspektion II (13.000kr), etc

en uppsättning sommardäck 235/60r16 100W och nya länkarmar fram ska inhandlas, kostar också. många bäckar små på en e38 blir stora pengar. kan man leva med småfel och serva sin bil själv sparar man många tusenlappar :-)

//David
Mitt åkdon: Länk
Visa användare
124
andreeee
525i e61 LCI M-Sport -07
aa småfel kan ja gå och irritera mig på så det blir ofta åtgärdat fort.
service e inga större kostnader då ja har en kompis som jobbar i verkstan på en hedin försäljare o han servar mina bilar gratis och får hans rabbater när det gäller olja mm.

känns som ja vill ha en import då dom verkar ha mer utrustning och bättre skick, men motorvärmare behöver ja inte då den troligen kommer stå i garage under vintern

e38 e ju mkt dyrare om man jämför med t.ex. en toyota corrolla i underhåll och delar, men har jag fel när jag tkr att det e värt pengarna??
Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
ne om du kan få billigare service osv så slå till på en e38, man får ju mkt bil för pengarna. kör man >200km/h med en 7er så känns det komfortmässigt likadant som att ligga i 110km/h med en corolla ..

//David
Visa användare
124
andreeee
525i e61 LCI M-Sport -07
hur är det med att ta in delar från tyskland osv via ebay och andra sidor? borde väl att få tag i kvalitets delar mkt billigare än i sverige?
Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
ja Länk , Länk , Länk m.fl är helt okej

prisskillnaden mellan telesuche24.de och mekonomen på kylare, och
prisskillnaden mellan autotelie55.de och mekonomen på länkarmar är stora.

//David
ri
699
riku
740iA -97
David tryckte upp min till elektroniska stoppet, släppte ner till 170 kändes som man skulle ha kunnat promenera bredvid.
Tycker absolut inte det kostar för mycket med tanke på komforten.
Gäller ju att hitta ett bra ex. så man inte åker på en massa dyra rep direkt.
Sen beror det väldigt mycket på körstil/var man kör, landsväg snitt 0,96L/mil
Stockholm 1,3-3,0L/mil.
ri
699
riku
740iA -97
David tryckte upp min till elektroniska stoppet, släppte ner till 170 kändes som man skulle ha kunnat promenera bredvid.
Stockholm 1,3-3,0L/mil.
ri
699
riku
740iA -97
Stockholm 1,3-3,0L/mil.
ri
699
riku
740iA -97
Stockholm 1,3-3,0L/mil.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Räkna med rostiga bakskärmar, dörrar och bagagelucka i olika allvarlig grad på allt vinterkört "skrot" i princip. Höll på att ge upp mina egna E38-drömmar men det finns trots allt några fina bilar där ute. Beror ju på vilka krav man har också.

Vinterkört skrot?? finns nog mer sommarkört skrot därute. Finns nog fler året runt åkare som resonerar som jag att det är inget problem om man sköter rostskyddet, vilket det slarvas duktigt med på sommarbilarna, som tros vara immuna mot rost, vilket de givetvis inte är. Glöm allt om sommarbilar och lågmilare! Kolla skick och servicehistorik noggrant istället! Hittar du ett bra ex åker du både billigt och bekvämt. Lycka till!/ E38 rules.

mrMPOWER
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Det är bara min erfarenhet av de vinterkörda E38:or som jag tittat på :) Jag anser att de rostar värre än gamla E34:or till och med om man tar hänsyn till att det är nyare bilar.

Givetvis köper man bilar som är både helt rostfria och som har exemplarisk historik ;)

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

100.000:- kostar bilen oavsett inköp oavsett årsmodell...

Många som tycker jag har fel men finns också många som håller med. Och de som håller med mig är de som själv är petnoga och vill ha sjyssta grejer inte halvjunk som de flesta kör med idag oavsett det är en Fiat 500 eller en Bmw e38 :)
Nej det kostar INTE 100 tusen oavsett inköp oavsett årsmodell att köpa och äga en E38. Bara för att du har kastat pengar i sjön på din bil fagersten behöver och kommer inte alla andra gör samma misstag.
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Henke: Du har helt rätt! De kostar inte alls 100papp!
Har själv en E38 i väldigt bra skick och den är överservad o till trots inte ens i närheten av dessa summor.
Förvisso så köptes den in för lite mer pengar, dvs den var rätt ifrån början(de lönar sig alltid).
Förutom regelrätt service så har vxl oljan bytts två gånger(trots "life time" olja) och nya skivor ifram, nya däck runt om plus nytt kombi instr samt batteri.

100 papp kostar de snart om du köper ett vrak o inte kan skruva själv...

If God doesn't drive BMW, then why is the sky blue and white

Mvh Jocke W
BMW CS #01430
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Ärligt talat så kan jag nog börja hålla med snart. Min börjar närma sig 100k efter ett par veckors ägande men då tänker jag t.ex. byta ut det mesta av kylsystemet i enbart förebyggande syfte. Sen har jag skaffat nya bakdäck till Alpinafälgarna p.g.a. att nån föregående ägare satt dit 275/40/20 med M+S mönster. I övrigt är dock en stor del överflödigt som lackering av stötfångare, sidokjolar samt inköp av original Alpinaläpp. Annars är väl det livsnödvändiga trasig PDC-givare och kamgivare så här långt.

Men handlade till exempel en ny Behr Hella kylare från tyska Ebay för 1700 kr inkl frakt så det är knappast så att allt tills dessa bilar är dyrt om man bara tar sig tid att leta runt lite.

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Jocke W Jag köpte den finaste E38 jag kunde hitta och dessutom nybes och med full dokumenattion och ett ärligt miltal så om du anser att min är sunkig kommer jag med största intresse vilja köpa din bil så fort du ska sälja!

Jag har gjort nästan allt själv utav de 57.000:- jag lagt i underhåll är ca 20.000:- verkstadsarbeten med material inräknat. Jag har fått ca 15-40% rabatt på övriga delar jag köpt från Bmw handlaren.

Mina 18" Bridgestone jag köpte kostade med bra rabatt 11.400:- det kostar att ha bra grejer helt enkelt, kunde lika gärna köpt Nankang för 5000:- men hade ju aldrig blivit nöjd... bullriga, dåligt grepp, omöjliga att få balans i osv

Självklart kostar det att ha en fin bil som ny snuddade på miljoonen och nybilsköparna brydde sig inte ett skvatt om vad underhållet kostade.
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Fagersten: Har absolut inte menat att din E38 är sunkig...absolut inte!

Får inte ihop räkenskaperna bara...har haft min i 9år och den har inte kostat mig märkvärt mycket. Fantastisk kvalité!

Min X5a E53 har kostat mig mer...

If God doesn't drive BMW, then why is the sky blue and white

Mvh Jocke W
BMW CS #01430
Pa
39
Pappseriet
540IA -02
740IA -99
540IA -94
Jag har haft min -99 sedan 2005 och visst är det en underbar bil med hög kvalite. Jag skulle vilja säga att det är fyra saker du skall se upp med, såvida det är en 740:a du tänker på:

1) Kylsystemet. Kylarna är inte bra. Efter sisådär 6-7 år börjar de läcka och man får inte överhetta en BMW. Speciellt 6:orna är hopplöst känsliga. Och att byta topplockspackningarna är hur dyrt som helst. Se kylare och kylslangar som förbrukningsartiklar, skall bytas var 6 år, så kommer det nog att gå bra.

2) VANOS trubbel. V8:an är mycket bättre än 6:orna men likväl så blir packningarna i VANOS:en dåliga med tiden, med dåliga prestanda i mellanregistret som följd. Och ofta låter motorerna illa på tomgång p.g.a. VANOS:en.

3) Vevhusventilatonen kan sätta igen. Den är lite knepig att byta, sitter i bakkanten av insuget, men delarna är billiga.

4) Min bil har gått 27000 mil. Nu har den börjat låta illa. Problemet är "timing chain guides". De styr kamkedjan. För att kamkedjan skall glida fint i de här "timing chain guides", är de belagda med PLAST! Självklart så blir plastskiten sprött och spricker med tiden. Då måste man montera ner hela framdelen av motorn och, i praktiken, byta både "timing chain guides" och kamkedjan. Det är inte billigt.....
Jag har en gammal BMW 540 iA -94, som har gått drygt 40000 mil. Den har en M60 motor, vilket är den bästa motorn jag kan tänka mig. Den har en annan konstruktion med kugghjul. Som håller bilen ut.

Så om jag vore dig så skulle jag föredra en 1998 framför de nyare modellerna . Då slipper du VANOS:en och jag är tämligen säker på att du slipper plastskiten också.

Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Är kylarslangarna så dåliga? Min är ju 12 år nu och hade ju egentligen inte tänkt byta dem men det kanske är lika bra. Upplever att det är bra mycket varmare under huven på E38:an än på E34:an så slangarna kanske slits snabbare av strålningsvärmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.