|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har en snart 1 år gammal safirsvart BMW som är i behov av vaxning (nu när det går mot sommartider). Min fråga är denna: Finns det något "lite bättre" vax som även rengör och polerar i samma steg, gärna utan att ge vita lister? LaHega, Meguiar's, annat? Frågar eftersom jag inte vill köra flera steg med separat cleaner och polering, samt saknar både polermaskin och garage för längre tids underhåll. Eftersom bilen är relativt ny, lacken hel och (oftast) ren, samt bilen står i vamgarage (dvs ej ute) så tror jag inte heller det krävs så mycket underarbete (mer än tvätt och avfettning). Tacksam för tips. :-) | |
|
"lite bättre" blir det om du gör flera steg. "inte så noga" blir det med en enstegs produkt. Och när du har lagt ribban till "inte så noga" så kan du åka till OKQ8 och köpa nån av deras produkter. Tror att sonax har någon form av Waxpolish. Den gör just det du efterfrågar. Men jag rekommenderar ändå att du kör en "lackrens" produkt innan. Det blir trots allt ganska mycket trafikfilm och andra oxider som man inte får bort med avfettning. Lycka till! // Erik |
|
|
Med dagens produkter från tex Mequiars som är mitt huvudmärke behöver du inte använda maskin om lacken är i OK skick. Men tittar du närmare på en svart bil som är 1 år gammal, och då menar jag i riktigt ljus så kommer du ofelbart att hitta små fina repor som inte går bort enbart med vaxning. Tycker trots allt att du ska satsa på att köra tre steg med Mequiars utan maskin efter en rejäl avfettning och tvätt i en gör det själv hall. Eller helt enkelt satsa några pengar till och låta ett proffs ge bilen en omgång. Det är din bil värd. |
|
|
Tackar för svaren. :-) Om jag nu väljer att köra flera steg "för hand", kan ni rekommendera vilka produkter jag bör använda? Frågar eftersom det finns en uppsjö av artiklar med liknande namn, men olika användningsområden och/eller egenskaper. |
|
|
Meguiars Ultimate-serie är sjukt bra, jag använder den själv. Ultimate compund (det behöver du dock itne på en ett år gammal bil) utan börja med riktigt noga avfettning och spola av, och tvätta därefter med schamp och torka rent med sämskskinn. Kör därefter med polish och kör med (maskin som du köper någonstans) och därefter spritar du bilen så vaxet fäster och därefter vaxar du bilen. Köp grejerna på Shinearama.co.uk, halva priset jämfört med i Sverige. Ultimate polish, ultimate liquid wax, samt två pads till maskinen som heter polishing pad och finishing pad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.