AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.106

Z3 byte diffolja

Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Har haft ett klonkljud mellan ettan och tvåan. Jag har behövt varit väldigt försiktig med kopplingen. Bytte diffolja idag, et voilá, inget klonk och mycket mjukare känsla. Diffoljan är livstidsolja men 12 år är ju i princip livstid...
ma
150
matteZ4
BMW 320I A 2013
BMW Z4 3.0 2003
Kornknarr: Bytt på min Z4-03:a som gått ca 6000 mil. Tyckte växlarna var lite tröga att lägga i innan och det gjorde verkligen susen, som ny att växla med igen.Som du säger en mjukare känsla. Mvh Mats
TT
13
TTL
Z3 -99 Coupe
Är det svårt(dyrt på verkstad) att fixa detta, jag har nämligen oxå ett klonkande ljud mellan 1:an och 2a.

Kal
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Det är väldigt lätt att göra själv. Har ingen aning om vad de tar på verkstad men de borde inte kunna debitera för mer än en timme, typ + oljan.
Jag körde till OK hissade upp bilen och bytte. Det finns ett avtapppningshål och ett påfyllnadshål. Kom ihåg att lossa påfyllningshålet först. Det är inte roligt att ha tappat ut oljan och inte få upp påfyllningspluggen. Man tömmer. Skuvar i bottenpluggen och fyller tills det rinner över i påfyllningshålet. Pluggar det och kör iväg.
Det enda knepiga är att det är lite trångt. Man kan använda en oljepump men jag satte helt enkelt en lagom grov plastslang i oljeflaskan och tryckte ut oljan.

Oljan som kom ut såg inte trevlig ut kan jag säga.

Jag bytte sedan växellådsolja också men den såg helt ok ut och där märkte jag ingen skillnad. Sedan kan sådana där klonk bero på många saker. Man kan kolla den sk. Guiboskivan som är som men stötdämpning på drivaxeln också för att se om den ser OK ut.

kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Mattez4- Bara undrar hur det kan bli lättare att få i växlar och mindre trögväxlat med ny olja i slutväxeln? Du kanske menade växellådan??

Klabbarparn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.