AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.093

Rycker vid gaspådrag

Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Dags igen - som rubriken säger. Har kollat felkoder men där är allt ok.
Rycker vid alla hastigheter vid acceleration.
Inte våldsamt men klart kännbart. Kan man felsökning smart bland luftläck, luftmassemätare och vad det nu kan vara? Har tidigare haft luftläck pga dåligt monterade slangar men det är ju inte omöjligt att det pyser någon annan stans. Inbillar mig att det låter ett lite vinande ovanför generatorn men är osäker..
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Jag gissar på LMM. Testa att koppla ur luftmassemätaren och kör en sväng.
Ang. luftläckage kan man spraya startgas och hitta läckan om tomgången ökar.

Lycka till....
ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
kolla vevaxelgivaren och kanske kamaxelgivaren vid ryckningar brukar de i regel vara någon av dessa.
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Körde utan lmm en sväng, gick bra någon minut sedan gick den som en påse nötter med dålig acceleration, satt sedan tillbaka LMM igen och bara efter en halvminut började gula motorismen lysa i instrumentpanelen. Tog fram OBDC instrumentet, heter det så? Och pluggade in den. Instrumentet visade P 0305 vilket betyder misständning 5 cylindern. Nollställde. Därefter ryckte den men inte lika illa som tidigare. När jag låter bilen stå på tomgång verkar den rycka till, eller " hugga till" svårt att beskriva...
Kollade slangarna och de verkar ok.
Tips?

ar
124
arving
kolla vevaxelgivaren och kamgivaren som sagt.
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Arving, tack för tipset. Jag lutar också mer åt kamaxel- eller vevaxelgivare än tändstift / tändspole. Men hur kollar man dessa givare på ett enkelt sätt? Glömde påpeka att sedan jag haft problem med ryckig gång, har jag varken fått felindikationer från OBDC och eller instrumentbrädan, utom nu, idag, då jag var ute och körde några km och efter jag kopplade in LMM enheten.

ar
124
arving
kör en felsökning på bmw då blir du säker. billigast så är detgivarna så byter du dem själv de är rätt enkelt.
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Uppdaterat:
Igår bytte jag tändstift hos lokal verkstad då jag inte hade tillgång till verktyg själv. Det visade sig att det satt vanliga Championstift (ej long life) i motorn som nu har gått minst 3000 mil sedan senaste bytet. Uppenbarligen måste man säga till extra om longlife tändstift vid "normal" serviceinspektion...
Glädjande var i alla fall att ryckningarna försvann. Har nu kört bilen ca 15 mil och den går nu åter som den ska. Känns ju ganska bra att det bara var stiften....

Ps.gjorde inspektion 2 själv för några veckor sedan, det enda som var kar var bytet av tändstiften så det var ju lägligt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.