|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har under ett par månader märkt av ett visslande/vinande ljud från motorrummet under färd. Ljudet varierar efter hastighet och motstånd, när jag hör att vinandet stegrar kan jag låsa gasen och hålla kvar ljudet. Detta uppstår inte när jag står stilla och varvar motorn. Jag har läst att det kan va torrsprickor i gummibälgen till gasspjället som orsakar detta, då den drar tjuvluft. Har beställt en ny sådan för att testa. Senaste veckan har det dock uppkommit ett missljud som oroar mig rejält. Vid exakt 2000 varv under normal acceleration, särskilt med högre växlar, får jag ett kraftigt missljud. I brist på bättre förklaring så skulle jag beskriva det som förhöjt motor(o)ljud ackompanjerat med metalliskt skrammel. Oljudet försvinner på dryga sekunden men jag kan dra ut det lite till med gasläget, men inte låsa fast det likt visslandet. Min fråga är om dessa två problem kan hänga ihop, eller om jag sitter rejält i klistret? Kan det va resonansbetingat, en plåt som är lös? Det som inte går ihop för mig är att det är vid exakt 2000 på alla växlar. | |
| Nu är de garanterat inte samma fel som jag har...min e46:a skramlar vid vissa varvtal, kommer inte ihåg vilket varv! De är en upphängning till avgassystemet som sitter lite löst och ligger o skramlar! Men ta upp bilen på en lyft och be nån sitta o varva medans du står därunder och kollar om du hittar nåt missljud! | |
| Yes, får bli så. Dock så hörs det enbart när motorn har extra motstånd, i exempelvis en uppförsbacke. Antar att blocket skakar mer då, så att vibrationerna fortplantar sig vidare. Får gå över samtliga plattor och upphängningar. Nu har jag även fått felaktiga avgasvärden så jag har en intressant mekarhelg framför mig! | |
|
Har ett vibrerande oljud på min vid 2000 rpm och belastning, mitt ljud beror på den bakre värmeskölden för lamdasonds kontakten uppe vid ventilkåpan. vibrerar och låter så man blir galen. Det låter typ som en gamla Volvo. Kolla där efter ditt metalliska ljud. //Roger |
|
| Metalliskt skrammel? Har du känt på fläktkopplingen. Glappar den kan det bli otrevliga motot-oljud. | |
| Tack för tipsen. Jag har fått hem lite reservdelar som åker på under helgen, kollar även över de punkter ni nämnt då. Återkommer när jag ser hur det utvecklar sig! | |
|
Bälgen är utbytt och visslandet försvann direkt. Det var inte helt lätt att få bort slangklämmorna då skruvarna är vända nedåt i ett taskigt läge, men det går. Sköljde LMM'en med t-röd och baddade trådarna försiktigt(!) med en tops, när jag ändå rivit hela insuget. Efter några körcykler slocknade avgaslampan och allt fungerar som det ska nu, helt annan respons! Bytte även bromsbelägg och ett fläktmotstånd, så jag hann inte kika på motorskramlet. Problemet kvarstår så jag får ta nya tag snart. På återseende! |
|
| Jag har precis samma problem som dig oasis, du får gärna skriva om du hittar orsaken till det metalliska lätet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.