|
|
|
|---|---|
|
Har ordentliga problem nu. Har precis bytt turbo på bilen då den rasade för ett tag sen. Lagrena rasade totalt. I samband med det så bytte jag oljefilter, olja, luftfilter, vevhusventilations insats samt rengjorde IC och insug. Passade även på att kolla och rengöra swirl flapsen och egr ventilen. Oljerör till och från turbon var rena och fina, vevhusvent insatsen var ren o fin men byttes ändå, inga koksavlagringar eller så. Oljan var gammal men såg och luktade någerlunda normalt. Enda som rengjordes manuellt var egentligen egr ventilen där det satt lite skit. Nu när jag startar bilen så trycker den olja genom vevhusventen och sen ut i turbon med rök som resultat. Om jag öppnar oljelocket under drift så sprutar det ordentligt med olja och luft ur hålet, det skvätter droppar av olja över hela motorrummets bredd och djup.. rejält övertryck med andra ord. Det enda jag kunnat kolla vad gäller vevhusventilationen är: från vent filter till turbo, OK från oljelock till ventfilter, OK filtrets inlopp till utlopp, OK Inget motstånd alls där när man blåser med munnen.. Ingen olja i kylarvattnet, inget vatten i oljan och inga läckor utanför motorn gör att jag inte tror på toppackning.?.? Tror inte heller på ventiler då bilen inte ryker eller luktar illa förrän olja sas matas in via vevhusfiltret.?.? Börjar misstänka kolvras eller kolvrings paj eller något annat skitdyrt.. Det konstiga är att bilen gått klanderfritt fram till turboraset. Det som talar emot det är att den fortfarande går jämt och fint på tomgång, startar lätt. Det som talar för är övertryck och svagt ork. Ett kompprov är beställt, men utförs först nästa vecka. Är det något jag missat här? Vågar inte köra eller ha bilen igång för länge pga risk för att trycka lagrena i nya turbon. Kan något jag monterat loss ha hamnat fel och orsaka dessa symtom? Har haft loss en herrejösses massa prylar för att komma åt.. Kan jag kolla vevhusventen på flera sätt? Oljelock till oljeplugg tex? Räcker det att kolla med muntryck så att säga, eller måste det till tryckluft? Ska man kolla oljekylare och sånt med? Hur gör man det? Spåna gärna fritt, det har jag gjort. Alla teorier är välkommna, jag kan ju ha glömt något.. Jag saknar min bil! Hatar att åka reservbil! mvh /MJ | |
|
Det blev en icke fråga av denna tråd. Det var inget övertryck i vevhuset. Tydligen helt normalt att det yr olja över motorrummet om man öppnar oljelocket. Gladpacket sög fast som det skulle visade det sig. Verkstan som bytte turbon missade att få fast en IC slang, en tempgivare och avgasklämman, förutom att kabeln till turboventilen var dragen på fel ställe och att det saknades en slangklämma... Dessutom rengjorde de nog inte returledningen från vevhusfiltret så det låg nog mängder med olja där från turboraset. Har gjort om allt utom att fästa om mellen turbo och avgasrör, och nu funkar bilen som den ska. Luktar skunk i avgasröret, men det tror jag beror på att det kan ligga lite olja kvar i systemet samt att det puffade till med rök då och då den första kilometern. |
|
|
Accert!! Det låter som den verkstan du var på inte har så mycket erfarenhet av att byta turbo eller?verkar vara många fel som du räknade upp som firman gjort! Mvh Mats |
|
|
Jo, mycket fel blev det och nästan inget rätt.. Undrar hur turbon trycksattes och smordes innan bilen startades... Om det nu gjordes. Enligt de själva så brukar de byta turbo på det märke de säljer och servar, och är väl medvetna om hur det skall göras. Nu har de chans att bättra sig under morgondagen, få se om de lyckas bättre nu då. Det verkar vara ett litet annat upplägg nu på vilka som skall jobba med bilen den här gången... Alla är värda en chans till, men sen får man förmoda att tålamodet tar slut... /MJ |
|
| Lycka till i morgon Accert!! Jag förutsätter att de står för kostnaden när de själva har gjort fel?? Förstår att tålamodet börjar tryta!! Ha det bra: Mvh Mats | |
| Accert! Hur gick det sen för dig! Kan vara intressant vad som hände när du lämnade in bilen igen. Mvh Mats. | |
|
Jodå, nu är allt löst sånär som på avgasklämman. Tror ett byte till ny klämma löser problemet så den är beställd och dyker nog upp imorgon. Verkstan stod naturligtvis för senaste svängen in på verkstan för att ordna det som var fel. Visserligen är det inte tätt mellan turbo och partikelfilter, men det kan bero på klämman. Utöver uppriktiga ursäkter så spolade de av bilen och lovade mig omläggning av däck på fälg gratis när det blir dax för det. Misstag kan ske och jag tycker att det viktiga är hur man rättar till det när det hänt. Tycker verkstan gjort en ganska bra räddning. Tycker det skall nämnas att det är en allbilservice kedja jag anlitat, inte auktoriserad BMW verkstad. Jag känner bara att det är skönt att få bilen tebax, har saknat den ett antal veckor nu. Har under tiden fått tillfälle att provköra lite annat och det kan man väl säga vara intressant.... Mitsubischi colt -11 1200 mil på mätaren. Går som ett böksvin på vägen.. Gräver ner endera framhjulet så fort det är lite ojämn väg.. Vidrig bil! Kia nånting... 5k+ på mätaren. Eehh Jahaja..... Volvo 850 GLT -95 40k+ på mätaren. Tja den tog sig ju fram iallafall. Skoda Fabia? -09 5k på mätaren (såndär med vitt tak). Liten gocart med hög sitthöjd, skulle kunna funka som andrabil faktiskt. Seat Cordoba -98 25k+ på mätaren. Fantastisk liten bil faktiskt, ful och bullrig, men bränslesnål o trevlig på vägen. Jaja lite offtopic, men slutsatsen blir: Byt oljan ofta! Trasig turbo ÄR tråkigt! Och dyrt! Med vänlig hälsning, MJ |
|
| Skönt att allt ordnade sig till slut! Som du säger, misstag kan alla göra men viktigast är ju att dom löste problemen. Ja, jag provkörde en Kia Ceed eller vad den heter för ca 1,5 år sedan ( egentligen endast för att man fick en Dvd om man provkörde). Det var ju som att sätta sig i en bil från 70-talet om man jämför komforten på en Bmw och denna. Ja, jag hade en slutkörd Audi 100-77 år 1986, upprostad och jäv-ig på alla sätt men om man jämför tex vxllåda på den och en ny Kia, så är det som natt och dag, alltså till Audins favör. Mvh Mats | |
|
Märkligt att en verkstad inte ska klara det ändå. De jobbar ju med bilar dagligen. Jag lyckades byta turbo utan att ha gjort det förr. Men de har väl tidspress på sig och då händer det lätt att man missar en del. En bekant fick inte ens olja i sin merca när den var på service på Hedin bil. Slutade med motorbyte för 160.000. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.