AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.581

Bytt bärarmar fram och fått snedslita däck.

PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Hej.

Jag bytte bärarmar fram på min bmw 323 -99. Bytte till mayle förstärkt modell från schmiedmann.se. Som jag förstått det så har jag nu fått för mkt negativ camber då mina däck blir snedslita på insidan. Tydligen kan man inte ställa camber fram på bmw e46. Vad gör man åt det här?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan det inte vara fel i Toe-in/out?

Har du mätt upp hjulvinklarna efter bytet?

Om jag har förstått det hela rätt måste bilen "stå på marken" när man spänner åt alla förband/bussningar - annars hamnar prylarna lite fel och slits i förtid och kanske t om kan ge fel vinklar på hjulen.

Var framvagnen fullt utfjädrad när du bytte länkarmarna?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Nej jag hade bilen på pallbockar när jag bytte bärarmarna. Men du menar alltså att man ska stoppa dit bärarmen o bara skruva i alla bultar/muttrar lite grann o sen sänka ner bilen? Kanske är så men det låter farligt ju. Har inte mätt några hjulvinklar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, så har jag hört att man skall göra - dra dit allt "löst" och sedan slutdragning av alla bultar/förband när bilen står med hjulen på "marken" (enklast är väl en lyft som lyfter hela bilen) för att på så vis hamnar delarna i rätt vinklar/position innan åtdragning.

Uppmätning av hjulvinklar kan nog vara lämpligt!

Mvh
Johan B

PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Men skulle det då i detta läget hjälpa att lossa alla bultar/muttrar lite grann o sen sätta ner bilen på backen för att sedan spänna till rätt moment? Bör ju göra detta innan man mäter hjulvinklar eftersom man inte kan ändra camber. Toe in/ut kan väl inte ändrat sig eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag vet inte, men det kanske är värt att testa att lossa allt och sedan dra åt igen när bilen "står på backen".

Med slitna bussningar är det väl inte omöjligt att det blir andra vinklar när man sätter dit nya bärarmar som dessutom är av en annan tillverkare och i ett annat utförande.

Grundregeln är ju att ALLTID göra en kontroll/justering av hjulvinklarna när man bytt delar i upphängningen.

Mvh
Johan B

PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Ja det e ju värt ett försök iallafall. Men i så fall borde ju vinklen blivit sämre när bussningarna var slitna. Ska byta styrstag så då måste jag lämna in för hjulinställningen men eftersom man inte kan ändra camber så lär det ju inte hjälpa för däckslitaget. Så som jag ser det så håller inte dem nya bärarmarna rätt mått. Vilket e synd när man köpt något man trodde skulle va bättre än orginal.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Styrstag går att byta utan avancerade mätinstrument, laserpass på skivan och markera framför bilen.
Gäller dock att man har lossat allt innan man markerar så man inte rubbar passet medans man byter! Fast de bygger på att hjulen stog rätt innan.

De som kan ha hänt med bärarmsbytet är att du kanske fått en något längre arm, dvs från inre till yttre led, då ändras toe och camber.
Eller att vinkeln är annorlunda mellan bakre bussning och yttre spindelled. Då ändras caster och toe.

Jag ser inget som kan hamna fel vid åtdragning med obelastad hjulupphängning. Och inget som skulle påverka! Skulle vara bakre bärarmsbussning sånt fall, men de måste då vara helt loss från bilen för att de ska göra någon skillnad! Så länge den går att vrida på för handkraft så är de ingen fara.
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Misstänkte att bärarmen inte höll samma mått som den gamle. Så detta kan kompenseras genom att justera toe? En hjulinställning borde göra susen med andra ord?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Om du inte fått en väldigt massa camber på köpet, men de borde du kunna se, om inte annat mäta dig till ungefärligt med hjälp av ett vattenpass!
En hjulinställning kommer visa vad som är galet, även om de är surt ifall du måste göra om en för att du tex vill montera justerbara topplagringar Länk för att ändra camber!
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Cambern går att justera fram. Tittar du på stötdämpartornet finns det en silverfärgad nit mellan bultarna till topplagringen. Slå bort den med drivdorn och du kan justera camber fram.

/Scnitzermann
gO
1.407
gOry
335i Touring
Fast detta ger oftast bara 0.5º, men visst de kanske är tillräckligt för att hamna innan för bör värdena.
Tippar på felaktig toe i det här fallet. Camber måste vara rejält fel för att orsaka slitage på däckskanten.

mvh/ Anders
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Såg den lilla niten. kanske räcker för att justera eventuellt fel men får hoppas på felaktig toe istället. Blir hjulinställning när styrstaget e bytt. Om camber e helt åt helvete får man ju skaffa sånna topplagringar. Om fallet är så känns det ju trist när man köpt bärarmar som skulle vara bättre än orginal. Men om jag ställer hjulen rakt fram o ställer mig framför bilen, kanske hukar mig lite så jag ser hjulen tydligt så ska jag kunna se hur hjulen lutar. Dem ska luta lite in mot bilen i ovankant? men man ska inte kunna se det tydligt med ögonmått eller?
Jämför med bakhjulen som skall ha mer camber. Står framhjulen mer lodrätt jämfört med bakhjulen är troligen framhjulens camber korrekt (iaf rimligt) och toe är troligtvis orsaken till ditt slitage.

mvh/ Anders
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
okej tack för tipset. ska kika senare under dagen så man får ro i själen.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Camber i sig sliter inte så mycket på däcken, det är tillsammans med felaktig toe som det sliter.
När man ändrar camber, ändrar sig även toe, så vid varje camberjusteing måste toe även kollas/justeras.

Gummibussningar ska oftast som sagt, monteras i den vinkeln dom normalt har när bilen står på marken, vissa bilar har t.o.m en pil på gummit och en motsvarande pil som ska peka mot varandra när dom monteras.
Detta förhindrar bla att bussningen slits ut i förtid.
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Tror jag sett det med pilar på saab när jag skruvat åt min far. På e46 kändes det idiotsäkert ändå eftersom hållaren till bussningarna har planförsänkta hål o i karrossen sticker två "rör" (gängade invdändigt) upp som passar i hållaren. Men jag ska släppa på dem bultarna litegrann o sänka ner bilen o dra åt det. Byta styrleden o lämna in för hjulinställning. Tror också att det är toe som gör problemet. Tack så mycket för all hjälp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.