AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.098

Behov av hjälp ang. stötdämpare E38

Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Jag har kollat tidigare inlägg och där står det att man skall ta en avdragare till hjälp för att få loss själva fjäderbenet. Nu är min fråga...om jag använder en avdragare, kommer den att slita sönder gummipackningen som sitter där eller?? Jag vill behålla dämparen, jag skall bara byta fjädrar, så jag är mån om att alla lagringar etc. är fortsatt hela.
Nån som har något bra tips?!

Har som ni förstår kraftiga problem just nu och utanför står bilen uppallrad utan hjul, så lite hjälp så fort som möjligt vore oerhört tacksamt!

Mvh
Ralle
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Har du otur så... Prova lägga lite spänn med avdragaren och sen banka och slå lite på tappen som går in i spindeln. Använd rikligt med rostlösningsolja.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Tack för info!
Jag lyckades faktiskt få upp den enligt precis ditt förslag innan jag hann läsa det! :)
Den hade rostat som f_n, och jag hade knackat på den i ca 6 timmar innan jag satte ditt en avdragare och spände den ordentligt. Därefter var det bara att vara våldsam och sätta en kofot mot den lilla rörstumpen som blir synlig då man spänner avdragaren och banka utan bara h_e med en slägga!
Jag upptäckte att rostlösningsmedlet knappast har någon som helst verkan, för när väl dämparen var lös så syndes det att rostlösningen inte hade kommit in i själva tappen över huvud taget!

Jaja, man har i alla fall lärt sig något nytt! Upptäckte dessutom också att högerdämparen var slut så jag byter hela fjäderbenen med dämpare och allt!

Tack igen!

CIAO!
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
"Roade" mig relativt nyligen med att byta bakre fjädrar och stötdämpare och nedre stötdämparfästet även på min satt de som attans.

Första avdragaren gick faktiskt sönder... ! Andra avdragaren höll mycket bättre och det var bara att dra på ordentligt så kom den loss till slut.

På ena sidan gick faktiskt gummifästet sönder och stötdämparen lossnade mem "röret" satt kvar, men ett nytt tag med avdragaren så lossade den till slut. På andra sidan gick det lite lättare.

Jag använde 100 mm avdragare, större får inte plats och mindre håller knappast.

Tog ur skruven som håller det nedre fästet och borrade en grop i den som avdragarens spets passade i och satte tillbaka skruven bara några få gängvarv,

Lossade och övre fästet på stötdämparen innan jag gick på dem med avdragaren för att inte sätta själva stötdämparen i kläm.

Förberedelser som krävs är att ta bort innerskärmarna, samt lossa bakre bärarmens fäste vid navet samt naturligtvis hatthyllan.

Mvh Björn
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.