AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
18.538

Importera bil, med "lånade" tyska skyltar, vad gäller?

Sida 1 av 2
BM
74
BMWe38
Audi A3 - 03
520i -01
Hej!
Om man importerar en bil från Tyskland och får låna en snäll säljares skyltar, OCH samtidigt ringer och försäkrar bilen på chassinumret(med svenskt försäkringsbolag), är allt ok då?

Eller kan man råka ut för otrevliga överraskningar vid t.ex. olycka eller om man blir stoppad av Polis eller när man kommer över svenska gränsen??

Sen var det här med avregistreringen av bilen i Tyskland som kan bli problematiskt då säljaren behöver skyltarna för att avregistrera den?

Eller vad är det som gäller egentligen?

Den röda import-skylten verkar rätt så krånglig att skaffa till skillnad från den gula, men den gula gäller tydligen inte i Sverige?

Så därför skulle jag vilja ha klarhet i det här med att importera med säljarens skyltar...

För att säljaren skall kunna avregistrera bilen krävs både skyltar och regpappren (båda delarna) på plats i Tyskland

Hur löser du det ?

Sen tror jag det är olagligt för dig att köra med hans skyltar i Sverige så om du blir stoppad på vägen hem blir det nog problem

Försök göra rätt och skaffa röda skyltar
BM
74
BMWe38
Audi A3 - 03
520i -01
"Sen tror jag det är olagligt för dig att köra med hans skyltar i Sverige så om du blir stoppad på vägen hem blir det nog problem"

Jag har inget intresse av att spekulera i vad som kan hända och inte.
Jag vill däremot ha säkra svar, inte åsikter om vad man tror kan hända och inte..

Finns en hel del på detta forum som importerat och nog måste det finnas en del som "lånat" tyska säljarens skyltar som vet...

Har fordonet en giltig registrering i utlandet?

Om fordonet har varit registrerat i utlandet på ett sådant sätt att det får användas utan begränsningar, och du kan uppvisa ett registreringsdokument som är utfärdat av registreringsmyndigheten i det landet, får fordonet användas utan begränsningar i Sverige (maximalt under en vecka från införseln, utan en tillfällig registrering). När du använder ett fordon med en giltig utländsk registrering ska du ha med dig ett registreringsbevis som visar:

registreringsnumret
datum för den första registreringen eller fordonets tillverkningsår
namn på och adress till den person som beviset har utfärdats för
tillverkarens namn eller varumärke
fordonets tillverknings- eller serienummer
fordonets totalvikt, om fordonet är avsett för godstransporter
bevisets giltighetstid, om den inte är obegränsad.

Dessa handlingar ska på begäran visas upp för bilinspektör, polis eller tulltjänsteman. Uppgifterna ska vara angivna antingen med enbart latinska bokstäver eller engelsk kursivstil eller också upprepade i denna form. Handlingarna ska vara i sådant skick att de kan läsas utan svårighet.

Observera att vissa typer av tillfälliga utländska registreringar inte är giltiga i Sverige, till exempel den tyska provisoriska registreringen (också kallad 5-dagarsskylten) som endast är giltig i Tyskland. Utomnordiska motsvarigheter till Sveriges saluvagnslicens (med grön skylt) är inte heller giltiga.

Länk
BM
74
BMWe38
Audi A3 - 03
520i -01
Jag har inte hittat aktuell bil än, men det är klart att Bilen skall vara registrerad då bilen skall vara i trafik och körbar när jag köper den(inga avställda bilar t.ex.)

Men det var inte det som jag tänkte på, utan mest på om jag kör med befintliga tyska skyltar, HAR alla papper som behövs, och ställer en försäkring från Sverige, på chassinumret, kan det ÄNDÅ bli krångel?

Det där med 7 dagar känner jag till, däremot vill jag inte råka ut för obehagliga överraskningar om det skulle hända något..

Sen en annan grej med avregistreringen i Tyskland, hur löser man det på smidigast sätt?
Bilen kan inte avregistreras INNAN jag har kommit hem med bilen, och först då kan jag skicka tillbaka skyltarna. Räcker det med att säljaren får tillbaka skyltarna för att avregistrera bilen eller hur funkar det?

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
- Kan du verkligen försäkra en bil du inte äger? Har du ställt frågan till ett försäkringsbolag?

- Vad är det för problem du känner med normalt importförfarande?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

BMWe38: Om du enbart är intresserad av att köpa påställda bilar så faller ju i princip alla bilar som står hos handlare bort, men det kanske du redan är införstådd med.

___
//Ulf
BM
74
BMWe38
Audi A3 - 03
520i -01
Kane

"- Kan du verkligen försäkra en bil du inte äger? Har du ställt frågan till ett försäkringsbolag?

- Vad är det för problem du känner med normalt importförfarande?"

När man köper bilen, så kan man försäkra den på chassinumret.
Visst, alla papper har kanske inte kommit fram till myndigheter, och bilen står fortfarande i registret, på den tyske säljaren, men, då har man papper på att man köpt bilen, reg.bevis samt kvitto på köpet, om man nu blir stoppad.

Försäkringsbolaget vill veta chassinumret och vad det är för bil osv.

Anledningen till att jag är skeptisk till exportskyltarna är av två skäl.
Dels att det kostar närmare 2000kr för 15 dagar
Dels att det är så krångligt och bökigt att över huvudtaget skaffa skyltarna.

Jag vill i princip gå och kolla på bilen, sen när jag bestämt mig för att köpa den, kunna åka hemåt på en gång med min nyinköpta bil, och inte åka runt en hel dag för att komma till myndigheten som man skaffar skyltarna hos..

Jag har själv ingen erfarenhet av detta, men jag har läst en del om hur krångligt det är och att det tar tid att skaffa fram dessa skyltar(de gula skyltarna däremot skall vara lättare att skaffa, men de gäller ju inte i Sverige)

Försäkringen från Sverige kostar 1000kr och gäller i 30 dagar, så där har man sparat in en tusenlapp plus att bilen är försäkrad dubbelt så lång tid

Går det att åka på säljarens tyska skyltar lagligt, då är det bara en fördel..
Jag skulle ju kunna chansa och åka på säljarens skyltar i alla fall och jag skulle säkert lyckas komma hem med bilen och sedan skicka tillbaka skyltarna.

MEN, om något händer på vägen, då är det rätt så onödigt, OM något inte stämmer och man åker "olagligt" och får problem..
Därför vill jag vara säker på att man inte gör något olagligt, om man åker hem med tyska skyltar, och en svensk försäkring på det, om något skulle hända..

Programmer

"BMWe38: Om du enbart är intresserad av att köpa påställda bilar så faller ju i princip alla bilar som står hos handlare bort, men det kanske du redan är införstådd med."

Jo, jag vet, registreringsskyltarna är personliga i Tyskland och därför sitter det inga skyltar på bilarna man köper hos bilhandlare.
Men jag hade inte tänkt köpa från bilhandlare heller, så att...

Å andra sidan, skulle man göra det, så hjälper de väl till med exportskyltarna om man köper från en bilhandlare??

För att avregistrera bilen i Tyskland EFTER att du kommit hem med den MÅSTE SKYLTARNA och båda delarna av regbeviset vara med till Zulassungstelle i Tyskland när FÖRRA ÄGAREN avregistrerar bilen

Sedan skall han skicka tillbaka regbeviset igen till dig

Jag misstänker att del 2 "Führershein" (den lilla delen) behålls av Zulassungstelle:t och då kan du få stora problem att registrera bilen i Sverige eftersom dom kräver båda delarna

Någon annan som gjort detta ?

Jag har gjort det en gång när jag köpte privat men det var innan dom gjorde om systemet till 2 delar

Och om du inte är nära vän med den tyska privatkunden lär han knappast låta dig dra iväg till Sverige med HANS nummerskyltar, Hans regpapper och utan säkerhet på att han får tillbaka allt via posten för att kunna avregistrera bilen. Om inte du skickar ner allt som lovat sitter han i en rävsax där hankan tvingas betala vägskatt för "evigt" för en bil han inte äger men inte kan bevisa att den avställts och exporterats

Bilhandlarna hjälper dig med exportskyltar. Men tänk på att det kan ta flera timmar och Zulassungstelle har bara öppet vardagar samt ofta bara till kl 13-14

Så åk inte ner en fredag och tror du kan åka runt och kolla på bilar och sedan åka att fixa papper samma dag. Risken är då att du blir kvar över helgen och inte kan registrera bilen förrän måndag förmiddag
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
BMWe38: Med dina krav om att kunna köpa bilen direkt och köra iväg etc, gå in på en handlare i sverige och köpa den.
Du kommer ju får vänta på reg bes mm också.
Jag har gjort det två gånger 2005 respektive 2006, jag fick fahrzeugbrief och skyltar skickade ner skyltarna efter regbes i Sverige första gången med diplomatpost vilket tog lång tid så nästa blev det vanlig post. Inga konstigheter eller problem det enda var att Tyskarna fick betala skatt/försäkring lite längre men det var de införstådda med.

Vad jag minns var åtminstone den första gången för att kunna åka ner inför en helg. Zulassung är endast öppet typ 8-16 utom fredag då de stänger 13 = inga vidare bra tider.

På den tiden gick det att boka regbes utan att skicka in fahrzeugbrief = tid för regbes var typ måndag/tisdag efter hemkomst.

Idag kan man ju använda gula skyltar som går att beställa över nätet = man kan ha med skyltar och tysk försäkring när man tittar på bilen en helg det måste väl vara smidigast?

Mvh Stephan
Ytterligare en som gått på myten om att gula skyltar gäller i Sverige !!
Jag uppfattade det som det var ändrat för ett antal år sedan. Men enligt denna länk gäller de endast i Schweiz, Makedonien, Iran, Vit-Ryssland och Bosninen Länk märkligt varför kom det då en debatt om att de blivit tillåtna runt 2010?

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Stephan735i, det var för att på försäkningslappen för gulaskyltar dök sverige upp då. Men efter som skylten inte är en registrering av bilen, så gäller den ej i Sverige.. Se : Länk
Jörgen; Tack! Jag visste att skylten inte var tillåten tidigare men trodde den blivit tillåten då för 2-3år sedan alltså är det ingen skillnad och har aldrig varit det märkligt att Schweiz med flera godkänner den.

Mvh Stephan
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Vi körde hem farsans nya bil i torsdags med dessa skyltar..
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är klart att de går att köra hem på gula skyltar men det betyder ju inte att det är tillåtet ;)

___
//Ulf
BM
74
BMWe38
Audi A3 - 03
520i -01
Nej det är kanske inte tillåtet, men får gratulera Bianca till fina bilen, ser ut att vara riktigt fräsch..

För att återgå till Topic, tyska skyltar alltså, det borde finnas någon som har importerat med "lånade" skyltar som kan upplysa oss hur man kan gå tillväga?

Bespara mig svar som, "åk till en svensk bilhandlare" osv. som en gjorde här tidigare..

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Du skapar ju ett problem här genom att ens fundera på detta.
Som Programmer skriver, då är större delen av alla bilar som är tillsalu utan skyltar, och då måste du köpa en skylt oavsett.

Köper du en bil av en handlar så har de oftast Export Service, dvs de hjälper dig fixa allt med en röd skylt. Det tar max 3-4h. Det tar 2-4v att får den godkänd hos transportstyrelsen och reg besiktigad och skyltarna på plats. Vad är då 3-4h ?

För 10år sedan, vet jag att det gick avregistrera det på tyska ambassaden i sthlm.
Men som Tallviking skriver, så har man ju gjort om Fzg Breifet sedan dess.

Gula skyltar, Kod: 600A-"Oregistrerad bil/mc/moped klass I/traktor/ terrängmotorfordon/motorredskap klass I och i föreskrivna fall motorredskap klass II brukats"
800 kr i Böter kostar det. Och man får inte köra vidare..
ge
14
getbig
535D Touring M Sport -12
M6 Coupe' -06
Så här har jag gjort vid import.

Från Tyskland har handlaren varje gång fixat med röda skyltar medans jag tagit en fika, max ca 1h. Sedan är det bara att åka hemåt. Kostnad ca Euro 150 senast.

Nyligen från Italien fick jag låna handlarens Italienska skyltar med en 5 dagars försäkring.

Jag har alltid kompleterat med en sk "Importförsäkring" från If el Länsförsäkringar som gäller i 30 dagar, detta är en helförsäkring som kostar 3000:-.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

De två senaste gångerna har de tyska handlarna fixat de röda skyltarna i förväg genom att jag skickat ner en inscannad bild på mitt pass. Så när jag kommit till handlaren för att hämta bilen så har skyltarna redan varit monterade...

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.