AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.028

Prisbild Alpina B3

AI
6
AIKSteffe#2
BMW 325-93:a
Alpina B3 3.3 Coupe -02
Hejsan,
har gått funderat på om jag ska överge min gamla trotjänare 325:an mot antingen en Alpina B3 eller en 840 eller 850 men med manuell låda och då vart utbudet kraftigt begränsat och har därför spanat in denna på blocket: Länk

Känns spontant som den ligger lite högt eller vad tycker expertisen här?

/Steffe

si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Alpina bilarna är svårvärderade, dels pga att de är ovanliga, dels är mängden potentiella köpare få. Min bil låg ute ca 6 månader innan säljaren till sist accepterade mitt bud. Hur trivs du med bilen nu ? Mvh tobbe
AI
6
AIKSteffe#2
BMW 325-93:a
Alpina B3 3.3 Coupe -02
Sirtobbe:
Fick som sagt inget svar här men ägaren till den jag köpte jobbade på Förenade bil i Malmö och deras racingsatsning då och var bytta delar för 30' senaste 2 åren så slog till och trivs utmärkt med den trots avsaknad av läderklädsel som jag egentligen velat haft...sen dess är 16:9 navi enda som hänt och är enda avvikelsen som lär ske från original :)

Mvh Stefan
si
470
sirtobbe
Bmw 325i touring - 2008
Intressant med navi'n. Var det mycket jobb ? Har funderat på att byta den lilla monochroma skärmen jag har i min till en original 16:9 skärm, men vad jag förstår måste det till ett nytt kablage och även en ny dator där bak, då jag har mk2 varianten. Skulle höja interiören ett par snäpp.
Är det inte generellt så att Alpina/M-ägare övervärderar sina bilar. Vissa tycks ligga ute länge på annons.
si
470
sirtobbe
Bmw 325i touring - 2008
Det kan säkert stämma. Man tycker att just sin egen bil är "speciell" många skriver också "unik". Men där tycker jag man missbrukar uttrycket. En m3 eller m5 är aldrig unik. Finns jättemånga i alla dess färger och former. Till syvende och sist är det ju marknaden som sätter priset. Vill ingen betala priset som begärs blir ju bilen inte såld. Som ett skolexempel kan jag nämna ett exemplar av min egen bil (alpina b3 e46) i touringutförande, manuell, silvermetallic med runt 25 på mätarn. Den har legat på blocket inte i månader utan i ÅR. Började på 125000 om jag minns rätt och är nu nere på 97000. Vad är DEN värd ??? Ett tydligt exempel på när säljare övervärderar ett fordon. Uppenbarligen vill ingen betala de summorna för en 15 år gammal alpina med de milen oavsett skick. Punkt.
Jag har också en tendens att övervärdera mina bilar, tror det är ganska vanligt.
Visst är M och Alpina lite ovanligare än Saab 9-3, men trots allt en dussinbil. Du får väl ha kvar Alpinan och njuta av den själv:)
si
470
sirtobbe
Bmw 325i touring - 2008
Nu var det ju inte min bil som var till salu (min är en svart sedan), men visst, den dagen jag ska sälja blir det nog svårt. Såg att ett par b3 ägare på blocket dumpat priset te 59000. Synd egentligen, då det är en riktigt trevlig bil som allt för få känner till, eller vågar köpa. Jag njuter för övrigt av min alpina året runt. Den är är inget museiföremål utan till för att användas. Kan rapportera att quaife diffen gör den minst sagt lynnig på underkylt med snö på, men ack så kul........

si
470
sirtobbe
Bmw 325i touring - 2008
Nu var det ju inte min bil som var till salu (min är en svart sedan), men visst, den dagen jag ska sälja blir det nog svårt. Såg att ett par b3 ägare på blocket dumpat priset te 59000. Synd egentligen, då det är en riktigt trevlig bil som allt för få känner till, eller vågar köpa. Jag njuter för övrigt av min alpina året runt. Den är är inget museiföremål utan till för att användas. Kan rapportera att quaife diffen gör den minst sagt lynnig på underkylt med snö på, men ack så kul........

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.