|
|
|
|---|---|
|
Jag har idag 4 st Nokian Hakka Z 245/40 R18. Framdäcken är helt slut medans bakdäcken klarar en säsong till. Ska jag köpa två nya exakt samma (kostar ca 3000 kr/st) eller är det vettigare att byta märke? Jag funderar på följande: Nokia Z G2 - kostar car 1800 kr på dackonline ( antar att det inte är samma som Hakka Z?) Yokohoma (fått pris på 2300 kr/st) Interstate (någon som har erfarenhet av dem?) Andra förslag? Är det vettigt att köpa lättare begagnade av ett premium märke? Många frågor men jag hoppas någon kan vägleda mig. De ska sitta på en e61 2008 med m-paket. | |
|
Continental SP5 2075kr/st.. Länk Men det finns ju massor att välja mellan.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Continental sportcontact 5 menade jag.. Michelin ps2 eller ps3 är också bra vet jag. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Om du kör mycket skulle jag absolut rekommendera att inte snåla på däcken - Continental är bland det bästa du kan köra på och mina SportContact 5 räddade en liten framförvarande Pega 207 att få min X3 i skuffen när det plötsligt blev stopp på motorvägen utanför där jag bor... Nokian, men även Hankook är annars mycket bra alternativ som är lite billigare än Conti. Skit som "Interstate" eller liknande hör kanske hemma på en Citroen BX men inte på en BMW... |
|
|
3000 kr/st ? Är det RunFlat? Bra däck är väl bl a: Conti SP5 - drygt 2000 kr/st GY Eagle Assymetric - drygt 2000 kr/st Hankook S1 Evo - knappt 2000 kr/st Michelin PS3 - drygt 2000 kr/st (PS2 några hundralappar till) Tror inte att något av dessa är märkbart sämre än Hakka Z. Ser i varje fall inget som motiverar ca. 1000kr mer per däck. Själv har jag Hankook S1 Evo på 550'n och Michelin PS3 på Golfen och är nöjd med båda dessa. ___ //Ulf |
|
|
Såg nu att Hakka Z finns på Däckonline och kostar där över 3000 kr/st. Inte omöjligt att detta däck enbart är för den nordiska marknaden och därför inte påverkas på samma sätt av den lägre prisnivån i mellaneuropa. Det är ju samma med dubbdäck och nordiska vinterdäck som sällan är billigast på Däckonline om dom ens finns i deras sortiment. ___ //Ulf |
|
| Köp Nokian Hakka Z, du är väl nöjd med dem. Z G2 är kontinentala däck, dvs inte för vårt klimat. | |
| Vad gäller sommardäck så finns det inga kontinentala kontra nordiska däck. Alla sommardäck duger för vårt klimat under sommarhalvåret. | |
| Jo, enligt Nokian är Hakka framtagna för nordiskt klimat: Länk | |
| Det där är bara marknadsföringstjafs. | |
| Visst såldes det GYEagle F1 tillverkade i Asien och anpassade för marknaden där medan de EU- tillverkade GY var mer anpassade för europeiskt klimat. blev ett jäkla liv i pressen när det visade sig att prestandan var långt ifrån varandra. Mindre nogräknade firmor sålde de asiatiska däcken till mindre vetande kunder där priset var viktigare än vad man fick för pengarna... | |
| Tack för alla synpunkter. Det blev till slut GoodYear Eagle F1 Assynetric 2. Jag fick bra pris på Mölndals Däckservice. Klåparna som bytte förra gånge drog söner gängorna på höger fram så det tog 30 min att fixa gängorna..... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.