|
|
|
|---|---|
|
Jag lade på nya sommardäck icke RFT på min 118d i fredags... gick upp på 225/40-18" från vinterhjulens 195/55-16" Jag tycker mig märka att bränsleförbrukningen initialt var ca 1,5dl mer per mil för att nu efter ca 50 mil ha sjunkit till cirka ½ dl mer än vinterdäcken. Kan det vara så att nya sommardäck är mer trögrullade när de är just helt nya? Har kört bil många år men faktiskt aldrig reflekterat på det... ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- | |
|
Kan nog stämma - gummit slutvulkar och hårdnar lite efter första tidens användning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tyngre och bredare hjul påverkar en hel del. | |
|
Jo större fälgar brukar ge högre förbrukning... speciellt om man går upp i däcksbredd samtidigt. Så ½ dl är nog normal ökning... var mest förvånad över att det var såpass mycket högre de första 20-25 milen. ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Tänker faktiskt hela tiden på förbrukningen och är mycket missnöjd med min "nya" 520DT. En 2011 som har nu gått 1100mil. Har 17" 225 55 RFT Cinturato P7 på och tycker att dem är hemska. Har inte lyckats komma under 0,52 på samma väg där jag utan problem kunde köra min förra 520D E61 -07 på under 0,47 l/mil. Den nya skulle vara ännu snålare... På den förra hade jag visserligen Michelin energy saver i dimension 16" 205 55. Är inne på att köpa Continental Eco Contact 5 i samma dimension som de nuvarande Cinturato och bara skifta. Skall bli spännande att se om det blir ngn skillnad. Minns också min E46 318iT -04, den gick på runt 0,8 i snitt, men när jag monterade super snygga 19" 225 45 eller liknande, sköt förbrukningen upp över litern. Tunga var de också. Gissa om 19" åkte lika snabbt av... Som jag har upplevt det så blir det mycket stor skillnad i förbrukning beroende på vad man har för däck och dimension... |
|
| Von Dust: 0,05 l/mil blir ju en hel hög pengar på 10.000 mil eller? | |
|
hmm... Vet inte om min "fanatism" har med pengar direkt att göra, men en snabb sväng med kalkylatorn visar 7500kr :). Vet inte om man kan ha roligare för de pengarna. Men jag vill se om det blir ngn skillnad med Eco 5 däck. Det har blivit som en tävling för mig och mot mig... |
|
|
Får man 7.500 i handen kan man säkert ha roligt för dem...;) 3 st olika Scotty Cameron putters att leka med tex. 10.000 mil är säkert 3-6 års användning och då känns inte de pengarna på samma sätt. Bör också ställas i relation mot övriga bilkostnader (värdeminskningen, förmånsvärdee, ...). |
|
| Kane du har rätt. Men jag ser inte längre än bilens skärm och färddator i det här fallet. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.