AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.616

Svarva skivor? Hellst Södermanland / Stockholm

Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Hej!

Jag vet inte om detta är 100% rätt postat.

Men skulle behöva hjälp med tips om vart man kan lämna in sina bromsskivor för att få de svarvade någon mm. Jag kan känna lätta bromsvibbar i bilen och skulle så klart vilja bli av med dessa!
Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Ber om ursäkt om felstavningen på rubriken!
Men jag tror ni förstår vad jag menar! =)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det kan de flesta mekaniska verkstäder som har en svarv. Det viktiga är bara att båda sidor svarvas i samma uppsättning, så att inte skivan plockas ned och vändes. Tänk på att vibrationer vid lätt inbromsning från högre hastighet också kan bero på glapp i någon led eller bussning.
Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Tack för svaret Anders!

Jag upplever vibrationerna mera om bromsarna är varma. Där på tror jag inte att det är någon bussning etc.

// Emil
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det går bra att svarva en sida åt gången om man gör rätt...

Ett knep som jag fått lära mig och också provat med bra resultat är att man spänner upp ett grovt stålrör som är större än centrumhålet i bromsskivan, i svarven och sedan svarvar av detta rör. Då får man en helt plan yta att ha som anlägg mot bromsskivans nav - mot dubben får man sätta en tjock stålskiva av lämplig storlek som är större än centrumhålet på skivan och sedan sätter man skivan i spänn mellan rörstumpens avsvarvade yta och stålbiten som vilar mot motsatta sidan av bromsskivans nav.

Gör man så och INTE lossar röret när man vänder skivan blir det helt rakt svarvat!

Givetvis måste man ha en stabil svarv och ha någorlunda rätt matningshastighet och skarpt skär etc.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!
Kontakta Dr Per 087110687 Länk Han har både svarvat och slitsat skivor jag har haft och är jättenöjd med resultatet. Han anlitar en expert på området vill jag minnas. Du kan hälsa från mig.

Lycka till!

Asken

Jag gissar på att "Dr Per" anlitar "Rolle slitz" Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Dawwe: Så var det han hette, helt rätt. Hade glömt bort namnet på leverantören.

Mvh
Asken
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Allting går om man är tillräckligt noga Johan;) Det gäller att navets yta är bra bara, då radialkastet på den mer än fördubblas ute på skivans största diameter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.