|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 330XiA Touring -02 som jag haft i någon månad. Jag undrar om det är någon som testat att chip trimma en sån? Inte så mycket för mer effekt som för lägre bränsleförbrukning... Hur länge bör man vänta (den har gått 750 mil nu)? Funkar det med automatlåda? MVH johan | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du ska väl inte modifiera nått innan alla garantier gått ut.dvs rätt många mil kvar. Den datoroptimering som det är frågan om ger 10-12 hkr kostar 3000-3500 . bortkastade pengar enligt min mening.Köp nått annat kul för dom istället.Och du får köra många mil innan du "tjänat" in bränsleminskningen. MVH Hasso |
|
Tjena, OK, låter förnuftigt! Tackar för svaret! ///johan |
|
|
Kostar 1500:-, ger enl JWR 8-10% effektökning. För mera info maila jocke@itsfun.nu elr kolla in Länk Qvarnis |
|
|
Qvarnis; 18-23 hk?! Säker? /Manray/ |
|
|
En läsvärd länk, tror det var du hasso som nyligen tipsade om den på en annan tråd. Länk |
|
|
Absolut säker. Det är de uppgifter som Jörgen Weise på JWR som gör chippen och monterar uppger. Qvarnis |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Qvarnis:? En E46 330-02 byter man chip på en sådan ?? Är det inte samma dataoptimering som på E39?? En bil som gått 750 mil är väl inte så lämpligt att pilla med för garantiernas skull.Då lär du inte få en sekin till hjälp på BMW om nått krånglar. I morgon på Mallis och spanar efter BMWbilar, självklart med BMWPOWER badlakan:) MVH Hasso |
|
Hasso: Vart har jag skrivit att man byter chip? Att chipstrimma en bil, som det kallas i folkmun även om man omprogramerar befintlig data i styrboxen, hur skulle BMW upptäcka det så garantierna sätts ur spel? Vad jag vet har det bara upptäckts ett (1) fall av chiptrimning i Sverige av generalagent alt försäkringsbolag. En Volvo som var inblandad i en olycka i ett streetrace. Men jag kan vara felunderrättad i frågan. Rätta mig gärna så jag kan fylla på min kunskapsbank. MVH/ Qvarnis |
|
Ovarnis:Jag fick det intrycket av din text "gör chippen och monterar dom." Därför frågan. Om en programvara ändrats till en annan version så borde det synas vid en datauppkoppling eller? Maskinskadeförsäkringen upphör att gälla om försäkringsbolaget upptäcker att det är manipulerat. Och styrboxen är det första de frågar efter vid en maskinskada där garantin åbropas enligt de upgifter jag har.Skickar dom boxen till tex Aros center för utvärdering så är det liksom kört med försäkringspengar.En 525 tds motorrenovering tex. är ju inte gratis som du kanske vet.(tacksam att chippa) Om du tittar på mitt mektips tex om Carsoft så på några av menyerna står det datum och versioner av programvara bla.Så jag är rätt säker på att det kan kollas hos BMW också. I morgon på Mallis och spanar efter BMWbilar, självklart med BMWPOWER badlakan:) MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.