AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.383

Alpina B5 Jönköping

CPX045
Länk

Falsk mätare.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Du får nog komma med med info än så för att det ska vara trovärdigt! Har du kollat upp det? Hur?

Alpina B8 Länk
Jag har kört bilen själv med fler mil på mätaren..

Och de som säljer den, Bilhuset i Jönköping, vet mycket väl att de presenterar oärlig information.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
När körde du den med fler mil på mätaren? När den importerades och besiktades senast (2011-05-12) hade den 4902 mil på mätaren
Jag körde bilen annandag påsk.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
P@x,

kan du skriva lite om vad som kan tänkas ha hänt mellan påsk och Valborg? Ägarförhållande? Inbytesbil? Privat eller mellan företag? Vem har kört den under 2011/12Q1, hur mycket skruvad, ca?
Jag tänker inte gissa vad som skett då jag inte vet det.

Bilen hade fler mil på mätaren då jag körde den än vad som står i annonsen.
Men de kanske bara "råkade" skriva fel..
Det finns seriösa bilfirmor och sen finns det oseriösa bilfirmor som försöker blåsa folk, förfina sanningen eller undanhålla information.

Undrar om de glömmer att skriva/berätta om fler brister på bilen?
Växellådan tex..
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Rör det sig om några hundra mil eller flera tusen? Vissa handlare skarvar ofta lite i annonserna för att få fler träffar när folk söker men i det här fallet så har dom ju angett 6111 mil så det är ju inget miltal precis under en sökgräns.

___
//Ulf
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kan inte P@x skriva lite mer i klartext vad som menas, istället för att gå som katten kring het gröt? Vad har hänt, vad är det för fel på växellådan osv. Eller är du bara sur för att du fick ett dåligt inbytespris på din egna bil?
acey - ok, vi beskriver bakgrunden lite mer.

Jag var intresserad köpare på bilen.
Hade en klar affär på 185 000 kr.
Säljaren sålde den för 215 000 kr till bilhandlaren.

Och varför är man villig att släppa en Alpina B5 -07:a för 185 000 kr?
..det behöver man ju inte vara Einstein för att klura ut.
Lacken är i så dåligt skick att den behöver lackas om eller döljas av en riktigt bra rekondare. Syns bäst vid lyft av bilen.
Växellådan beter sig mycket konstigt vid stopp. Det smäller hårt i lådan ibland. Den är inte som den ska.

Jag räknade med att 185 000 plus buffert för växellådan 55 000 (?) och omlackning 15 000 (?) skulle vara en bra affär.
Priset nu på 299 000 med en säljare som redan visat att de inte har problem att komma med falsk mätarställning och en potentiell växellåds renovering/byte som de troligen inte heller kommer att nämna kan bli en riktigt tråkig affär för nästa köpare.

Hur vet jag som inte kan tillräckligt om bilar att det är så här då?
Jag tog med mig en verkstadsmekaniker från Stockholm när jag inspekterade bilen inför köp. En personlig vän som dessutom är duktig mekaniker och han presenterade bilens skick in i minsta detalj. Han tyckte att det var ett bra köp utifrån min kalkyl utifrån 185 000 kr. Men så mycket mer än så tyckte han nog inte att man skulle ge heller. Och ja - han är väl insatt i prestandabilar.

Jag hoppas bara att ingen köper sig en potentiell mardröm. Det kan bli en riktigt dyr affär om man tror att bilen är i toppskick. Det är den inte.

Men som vanligt - ta en titt med egna ögon. Se bara till att vara mycket observant på växellådan! Den är ju lite dyrare att byta än ett par däck..

Går inte lådan på försäkring - vilket försäkringsbolag betalar ett problem som var känt redan köp. Gå inte på den..

Så.
Visa användare
253
Vira20
Plug-in bil från annat märke
P@x - har du problem med ngt eller varför kan du inte bara slänga ur dig vad DU LÄSTE för mil på mätaren jämfört med nu? Det är la det tråden handlar om? Eller är du rädd för ngt? Förstår inte vad du håller på med och blir bra irriterad på dig.
Vad stod det på mätaren när du körde den?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Miltalet generellt verkar ju oehört lågt för en autobahnkryssare som just den modellen är...knappt 1000 mil om året i Tyskland??...njae..stämmer beskrivningen av bilen så låter ju inte milen ärliga ett dugg.

Bilhuset i Jönköping skulle jag inte handla en navkapsel av ens utan o tro att den var fifflad med.

Så jag känner ingen anledning att misstro P@x.

MVH Peter

Visa användare
253
Vira20
Plug-in bil från annat märke
Det där har vi nog alla räknat ut peddan.

Det som är konstigt är att inte P@x vill uttrycka ett visuellt avläst miltal.
MB
10
MB190Evo2
330i Touring -01
Alpina B5 Touring -07 LCI (diffspärr)
Jag var intresserad av denna bilen och tittade som hastigast på den när den stod i garaget hos förra ägaren för drygt en månad sedan. Jag vet inte hur lurad man kan bli av lysrörsbelysningen i ett garage, men jag såg inget skumt med lacken då när man gick runt bilen. Blev erbjuden att provköra den också men men var tyvärr i tidsnöd och hade småbarn med mig så jag var tvungen att tacka nej till provkörningen. Minns jag rätt var miltalet då runt 6000. Inuti såg och kändes den fräsch ut. Det enda skumma jag upptäckte vid min snabbkoll var att den är klassad som 2007 års modell i bilregistret i Sverige trots att den är tillverkad Mars 2006 (den har ju nummer 021 så det visar ju också att det är en relativt tidig B5:a och inte en 2007:a)

Förra ägaren nämnde att han hade fått ett par skambud varav ett en bit under 200. Jag bjöd preliminärt (eftersom jag inte provkört den) 240 men ägaren avböjde det budet pga att en bilhandlare dagen efter hade erbjudit 250 rent köp. Så de summor P@x nämner verkar ju väldigt låga. Men visst, om växellådan totalhavererade veckan efter jag tittade på bilen så kanske det är de priserna som gäller.

Men är någon intresserad av bilen, så gör som P@x faktiskt skrev på slutet, åk och titta på bilen med egna ögon. Jag kan inte så mycket om gatbilar men efter den snabbtitt jag tog så känner jag inte igen P@x beskrivning av ett lik (men jag var stressad och hade små barn med som väntade så jag kanske missade skavankerna).
Någon som har mer info om denna? Jag har sett den men inte kört den. Om någon har provkört den så får de gärna komma med en recension =)..

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.