|
|
|
|---|---|
| Har en 728:a som jag vill ha lite bättre broms verkan på. Därför tänkte jag byta till 750 eller 740 bromsok och skivor fram. Men vet inte om de passar rakt på eller om de kräver någon större modifiering? | |
|
740 har samma, titta här Länk Men undrar om det blir nån skillnad? |
|
|
Men är inte de vara bakbromsarna? För jag kolla lite på skivorna och där står de att 740 har 324X30 Länk och 728 316X28 Länk Skiljer inte mer än 8 mm och 2 på bredden. Kanske inte gör någon större skillnad... Men 750 har 334X32 Länk men då kanske inte oken passar? |
|
| Sorry det var bak, framoken verkar inte va samma kanske nån som vet ifall det är bolton? | |
|
Enl. Länk Är det samma nav,då borde man väl kunna byta skiva och ok? |
|
| det funkar att göra det! | |
|
Så jag borde kunna ta ok och skivor från en 750? eller? |
|
| Allt som oken/skivorna sitter på verkar vara samma så det är bara o skruva. | |
| Okej vad bra, de tackar man för! | |
|
Passar gör det. Men är 99% säker på att huvudbromscylindrarna är olika och då blir det åt helvette fel ändå. Det "kan" fungera, men det blir förmodligen inte optimalt. |
|
| Så du menar att cylindern är större och att de inte kommer vara tillräckligt med olja för trycka ut den? och på så vis inte bli någon bra bromsverkan? | |
| Länk | |
| Men 728:an har ju 4-kolv och 750 bara 2-kolvs flytande? | |
|
728:an har ett vanligt 4-kolvs brembo ok , det är helt ok och i aluminium men i bromseffekt kan inte 728:ans främre bromsar tävla med 750:ins skivor med större diameter trots att 750 endast har 2-kolvs ok. 750 ok fungerar perfekt på 728a förutsatt att man också flyttar över hållaren till oken. Köp inga beggade 750 ok och montera på en 728a , oken är av stål och som regel alltid riktigt holkiga. Gör såhär : Köpt två beggade 750 ok på skroten kompletta med okhållare där de är billigast, sedan använder du dessa ok för att på din lokala bildelsbutik kunna hämta ut ett par fabriksrenoverade 750 ok. Det är pant på ok och utan att ge ett par ok i inbyte när man köper fabriksrenoverade blir det dyrt. ok är dyra. De fabriksrenoverade håller bättre kvalitet på ytbehandlingen än när de var nya. Du kommer inte att få några missanpassninar på 728:an med 750 ok då den tryckande kolvarean är likvärdig mellan de två oken. Här kan du se två bilder på mina främre bromsok , den övre bilden 750 ok med den lite större hålborrade skivan och den undre bilden 728:ans originalok med den lite mindre skivan. Kör man hårt med 728:ans originalok kan det lätt slå ut rökpelare ur hjulhusen, 750 ok är det absolut minsta och den lägsta nivån man bör lägga sig på om man tänkt att bromsa. Länk Länk Du kan aldrig få samma finnish på ett gammalt skruttigt bromsok som när det är fabriksrenoverat ur kartong, det är garanterat värt den där tusenlappen per bromsok det kostar. sandpapper, dremel, bläster, u name it - bara glömma ! Så köp beggade ok för kaffepengar och byt in dem mot fabriksrenoverade är mitt tips. |
|
|
Okhållarna måste naturligtvis blästras innan lackeringen ! Tänk på att nästan all färg, också 2-komponents med härdare, måste genomhärda för att bli hård. Kör du med bromsoksfärg från mekonomen ( det tyska märket ) som är helt okej till hobbybruk så är mitt tips att du låter dem hängtorka i rumstemperatur minst 3-4 dagar och sedan i solen eller under IR-tork. |
|
|
Okej, men då är de ju bara att börja skruva! hade redan tänkt köpa fabriksrenoverade ok men tack ändå! |
|
|
Vart köper man 750 ok på skroten för kaffepengar? Och vart köper man dom fabriksrenoverade för humana pengar? Jag hittar då inga.. Annars köper du kompletta bromsok av mig herrejössesbilligt. |
|
|
har köpt mina ok på BDS för 1300 styck utan inbytesgrejer. Men köpte via jobbet med rabatter och sånt. men de kostade bara 100:kr extra om du inte hade inbytesgrejer |
|
|
Japmax : Jag ringde runt och kollade med några slumpvis utvalda skrotar, gamla 750 ok var inte direkt någon bästsäljare, de jag köpte hade samlat damm i något år så jag gav ca en femhundring för 2 ok och okhållare. De flesta som säljer bildelar säljer olika fabriksrenoverade prylar som bromsok, toppar, partikelfilter, generatorer mm , typ alla bildelsaffärer har det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.