AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.511

AC rör som ärgar sönder E91

Sida 2 av 3
Hej Carl, torkfiltret är inbyggd som en del av kondensorn på den, tror inte det går att byta ut bara själva filterinsatsen. Kolla din kondensor, finns det ett större rör på sidan? Kolla bilden här, kondensorn har ett inbyggd torkfilter.
Länk
En ny kond kostar ca 1600 kronor med frakt via Ebay Tyskland. Röret är troligtvis BARA från BMW. Ring och höra med dom om priset.

Priset för arbetet..? Tryckprovning, evakuering, och påfyllning borde inte kosta mer än 1200 hos vem som helst, för övrigt berör det på hur mycket JOBB det är att plocka bort och montera kondensorn och röret. Om du ringa till BMW verkstaden och fråga snällt så kan de kolla på datorn där det står hur många timmar jobbet ska ta enligt verkstadsmanualen.

Står det i BMW TIS?

Skulle rekommendera att du byta själv, kräver vanliga handverktyg om systemet är redan tom. Har ingen bil jag kan titta på, men kolla på din bil och fundera hur mycket JOBB det kan vara att plocka bort kondensorn. Frågan är om du har eget garageplats för att kunna meka i lugn och ro..

Det enda som kan vara problem med att GDS är att AC kompressorn på det bilen har ingen koppling, snurra motorn så snurrar även AC kompressorn. JAG jobbar med "house calls" men jag tror inte många andra gör det. Risken är stor att om du köra AC kompressorn utan köldmedium att den blir förstörd pga ingen smörjning). Smörjning sker genom "dimsmörjning", köldmedlet verkar som ett lösningsmedel till systemoljan och därför krävs för att kunna smörja kompressorn.

Är det rör märkt som nummer 3 på ritningen?

Länk
Ja, det är rör 3.
Har fått pris på ca 9k inkl allt. Ej BMW-verkstad dock. Enligt verkstaden skulle det inte vara någon fara att köra denna modell, kompressorn skulle klara av det, men jag vet inte vem man ska lita på.
Om man tar diagram och priserna där som ett exempel,samt att kondensorn kommer via Ebay så kostar reservdelar från TYSKLAND (läste på ett tråd att reservdelar brukar kosta ca 30% mer i Sverige):

(2st) oringar #5 64 50 8374959 = 3.12 euro = 28 sek
(1st) oring #6 64 50 8375741 = 1.21 euro = 11 sek
(1st) rör #3 64 53 9151733 = 116.03 euro= 1034 sek
(1st ) kondensor med torkfilter Ebay = 1600 kronor (frakten ingår)
(1st) förpackning PAG olja = vi säger 250 kronor.
-----------------------------------------------------------------------
Reservdelar = 2923 kronor plus eventuellt "30% merkostnad" hos BMW Sverige.

Räkna in kanske några plastklips som går sönder under demonteringen, man vet aldrig. Men för övrigt kostar jobbet 9000-2923= 6077 kronor för tömning om det finns köldmedium kvar, demontering av kondensorn och röret, återmontering av kondensorn och röret, tryckprovning, påfyllning med köldmedium och olja.

Om du skaffa reservdelarna själv, anlita en AC kille för tömning, ta bort och montera reservdelarna själv och lämna in för påfyllning borde det kosta 2923 plus kanske 1200 för AC service.

"GDS"= 2923+1200 = 4173 kronor. Halva priset. Då har du råd att bjuda på en tankning av min skåpbil oops jag menar du kan köpa blommor till din mamma på morsdag. Du hittar säkert någon som kan hjälpa dig med kondensorn om du bjuda på pizza och öl. Eller Champagne och grillad oxfilè, det handlar om över 4000 kronor.

Att verkstaden är säkert att kompressorn klarar sig utan smörjning skulle inte förvåna mig, men av många års erfarenhet skulle jag inte ta chansen. Ingen kommer att bjuda på en ny kompressor OM de har fel.

Självklart kan det vara skönt att bara lämna in bilen och hämta ut den när allting är klart, men att byta kondensorn och röret är ingen raketvetenskap.

Tack för bra och utförliga svar!
Jag tar nog Ändå den enkla vägen och låter verkstaden ordna med både byte och fyllning. har verkligen ingen lust att skruva i bilen själv just nu. Det tråkiga är dock att röret är restat både i sverige och Tyskland. Blir utan bil förmodligen två veckor till. Abstinens!

Frågan är om man kan köra mindre sträckor, kanske max totalt 5 mil med den, eller om det är dumt. Skulle behöva bilen för några småsträckor nämligen. verkstaden föreslog att man kunde koppla ur elkontakten på kompressorn för att försäkra sig om att den inte går. Jag har försökt googla för att bilda mig en uppfattning, men det finns få liknande fall om den skulle hålla. Tycker det borde stå massor då vag använder samma, men jag hittar inte mycket.
Om du kan ta den på maskinskadeförsäkring så behöver du inte bryr dig så mycket om även kompressorn skär sig. BMW är säkert medveten om problemet, jag menar du ägen 1st medans dom har sålt tusentals.

Du har väl kontaktat försäkringsbolaget, eller? Har du helförsäkring så borde dom täcka kostnader, du betalar vanligtvis 25% i självrisk.

Det finns enormt mycket snack om problemet med den kopplingsfri AC kompressor på VAG bilar, mest Golf V eftersom det är den som är mest populärt.

Jag ska PM telefonnummret till experterna i Stockholm som tillverkar testinstrumenten till dessa kompressorer och säljer den över hela världen. Fråga dom.
Maskinskada finns inte. Bilen har gått 13k, och bilen är sedan 2005.
Det är väl inget som försäkringen tar på en så gammal bil trots BMW original -helförsäkring, eller? det vore ju toppen i så fall.

Telefonnummer till experter mottages gärna. :-)

Har hittat en del om att kompressorerna skär på VAG, men det verkar inte ha något att göra med om systemet är trycklöst, utan verkar ske med fyllt system vad jag har läst. Det jag mest undrar är hur stor risk det är att bruka bilen med tomt system.
Det här är en BMW forum, men om du vill läsa VW technical bulletin ang kompressorproblemet så finns en som en pdf på www.golfmkv.com/forums/attachment.php?attachmentid=16922.

Svår fråga egentligen, det finns folk som haft haft samma bil i 20 år och har aldrig bytt motoroljan/filtret och den går hur bra som helst.
Det är förvisso helt sant.
Men det jag menar är att på äldre bilar med kompressor-koppling så är det ju bara att köra vidare om t.ex kondensorn går sönder. När man sen byter kondensor och torkfilter så har ju inte kompressorn tagit skada, även om det gått många mil mellan.

Det är någon sådan info jag är ute efter, om den tar skada av att gå utan gas eller ej.
Hittade inget som berörde det i VAGs servicebulletin, och inte heller via google.
Enklast är att titta på om kompressorn har magnetkoppling och det hörs ett ljudligt 'klick' när den drar och att navet står still när AC-knappen är släkt.

står inte naven still även om AC:n är avslaget så tål inte kompressorn att gå med utan köldmedie någon längre tid då den dränerar sig sakta på oljan.

för felet på dom moderna kompressorer utan magnetkoppling är att kompressorn inte kan stängas av fast det inte finns någon gas som kan blåsa tillbaka oljan.

detta gäller alla bilmärken med den här typen av kompressorer, att VAG nämns beror på att de var ganska tidigt med dessa och felutfallen i större antal för den här typen av kompressorer kom först där och dom andra bilmärkena senare när vagnparken med dessa kompressorer blir allt äldre..
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej nu har jag byt rör torkfilter =) Ac funkar till 100%
Kompressorn i bmwn går inte sönder om den går utan gas
den har en funktion som stoppar kolvarna i den medans resten snurrar
känns iaf bra att den funkar =)

Bmw i Uddevalla tog kort på bilen och röret och skicka det till stockholm.
vi får sen vad dom säger mvh mikael
Ma
4
Mange360
Bmw 320I e91 Touring
hallå åströmarn !

vad fick du betala för hela kalaset?
har nämligen samma problem här, att det ärgat sönder i kröken:(
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej delarna kostar 2910 kr röret omringar ocj tork filter insatsen
Sen fyllde en polare den för 1000 kr
Funkar klockrent än
Mvh Mikael
Ma
4
Mange360
Bmw 320I e91 Touring
Okej! Böt du grejorna själv eller lämnade du på verkstan ?:)
Väntar på prisuppgift från verkstan iaf.
Tack för svar!
Mvh Magnus
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Ok nej gjorde det själv det är lätt lite bök att få ditt nya röret annars lätt
Lossa kylarns övre faste och vek det mot motorn
Sen byte jag tork filter tillbaka med kylarn och fyllde
Dock var snabb med att fylla efter filtret är byt så det inte suger i sig skit
Mvh
An
25
AndreasO
320i -07
åströmarn: Jag har åkt på läckage på samma ac rör som du bytte själv, 7200:- vill BMW ha.. Har en känsla av att jag skulle klara det själv men hur svårt skulle du säga att det var? Mina meckarkunskaper är inte enorma men har räckt gott till byte av ex. olja/filter, luftfilter, angel eyes halvljus och liknande =) Det jag är lite orolig för är hela delen under kupéfiltret, verkar som att mycket där måste monteras ner? BMW säger också att man bör byta O-ringar samt Tryckmätaren som sitter där vid spolarvätskan.. Tacksam för alla tips jag kan få. Mvh Andreas
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej Andreas
Det går att tröka ditt röret utan att plocka ner något mot torped väggen
Det är trångt men det går
Röret är komplett med tryck givare
Sen behöver du tork filter som sitter i AC kylaren men den monteras direkt innan fyllning så det inte suger i sig massa skit
Känns som du klarar byta själv. Ska kolla på kvittot från bmw så kan du få pris på delarna Mvh Mikael
An
25
AndreasO
320i -07
Wow! Tack för det snabba svaret. Nu känns det lite bättre, ser att du har en 325 och jag har en 320 så jag borde väl ha ännu mer plats i min antar jag. Priser på röret behöver du inte kolla, har fått ett pris på ca 2100 ink. moms från BMW och det verkar rimligt. Men tork filtret, är det något jag kan vänta med tills den ska fyllas alltså? Eller sitter det ihop med röret? Tänkte att BMW ska få fylla på den då dom tar en tusenlapp vilket alla andra också verkar göra. mvh Andreas
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej ne tork filtret sätter du in sist har inget med röret att göra
Jag gjorde det lätt för mig och bara lossa kylaren i överkant och drog bakåt och byte filter
Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.