|
|
|
|---|---|
|
Hittade denna lilla sammanställning hur de små "udda-däckstillverkarna" ägs av de större märkena för den som intresserar sig. Bridgestone är ett paraply med till exempel Dayton, Europa, Firestone, Firststop och Road King under sig. Michelingruppen har bland annat BF Goodrich, Klebér, Kormoran, Montana, Riken, Stomil och Tigar. Under Goodyear hittar vi Debica, Dunlop, Falken, Fulda, Kelly, Kingstone, Lee, Sava med flera. Continental har exempelvis Barum, Eurostone, General Tire, Gislaved, Mabor, Semperit, Tiger Wheel, Uniroyal, Viking och så vidare. Är det förresten någon som har erfarenhet av General Tire, Continentals lågprismärke? Har en uppsättning fälgar med sådana däck på gång till min gamla riskokare :) | |
|
Ett klassiskt knep från många däckhandlare är när tex "Road King" skall krängas till kund. "Det är i princip samma som Bridgestone..." brukar det heta :-) Har inga erfarenheter av General, dock är många av däcken från de mindre paraplybolagen av förra eller förr-förra generationens premiumdäck. De behöver absolut inte vara dåliga i sig men utvecklingen går framåt och skall kanske därför jämföras med standarddäcken för 7-10 år sedan... De duger säkert att köra på för kortare sträckor men kanske inget jag skulle välja om man kör långt och mycket. |
|
|
Generellt får du vad du betalar för! "Premiummärkena" i koncernerna får alltid senaste tillverkningsteknologin och senaste gumiblandingarna etc. "Andramärket/budgetmärkena" i koncernen brukar få ta över förra generationens premiumteknologi, gummiblandningar etc. "Tredjemärkena/lågprismärkena" brukar ha flera generationer gammal teknologi och gamla gummiblandningar och lägre krav på kvalitetskontroll. Bara för att de har samma ägare, innebär det inte att det är samma kvalitet! Premiummärken brukar vara bra (kanske inte bäst) inom alla områden, t ex komfort, våtprestanda, torrprestanda, slitagemotstånd, jämnhet i kvalitet, lågt rullmotstånd etc. Kort och gott ett däck du kan lita på i alla situationer. Budgetmärkena brukar vara bra inom några områden men sämre i andra. Dvs. däck som oftast fungerar bra. Lågprismärkena kan vara bra i något/några områden men brukar nästan alltid vara medelmåttiga eller dåliga i flera områden - däck som kan fungera bra men ofta har svagheter i t ex väta. Visst finns det exempel på att t ex budgetmärken har nästan lika bra prestanda som premiumsystermärket i tester, men det sker mer undantagsvis. Lågprisdäck säljs oftast till personer som vill "spara pengar" av en eller annan anledning. Och då begreppet kvalietet är ett högst subjektivt begrepp som grundar sig på två parametrar: Förväntad kvalitetsupplevelse och upplevd kvalitet, kan många kunder som köper "billigt" ändå vara nöjda. De tänker "Äsch, det fungerade inte lika bra som mina förra premiumdäck, men det var ju bara halva priset så jag är nöjd ändå!"... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Bra summerat. Ett exempel på hur långt efter vissa paraplybolag kan vara är när jag nyligen skulle hyra en bil med odubbade vinterhjul. Det satt lite överraskande helt nya "Nordman NRW" vilket är Nokians budgetmärke med samma mönster som Nokian NRW, vilket jag köpte nytt 2001 till min dåvarande 318 E36... |
|
|
Mycket intressant sammanställning. Skillnaderna mellan premiummärket och budget/andramärket är ofta mycket marginell så att det inte är värt merkostnaden för premium. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.