|
|
|
|---|---|
|
Rusig av glädje över att fransosen rullade igenom besiktningen bestämde jag mig för en helservice som belöning. Denna gång var det oljetrågsbulten som jävlades. Den fick jag vålda bort och sedan köptes en ny och fin. Men ve och fasa! Trots ny kopparpackning fuktade det kring bulten hur jag än bar mig åt. Till sist ville GDS:en stänga och jag testade då en liten bit skinn innan brickan som tätning. Det blev tätt och bra, men det kändes ju lite tattigt. Egentligen skulle man väl byta tråget, men det kräver motorlyft, vilket inte lockar. Gängtejp, bättre? | |
|
Tja, tätar det så tätar det.... Det är ju inte ovanligt att packningar till t ex termostathus, vattenpumpar etcl är gjorda av papper, så det kan väl fungera. Om bulten satt hårt kan gängorna vara skadade pga felaktig igängning av den första skruven och därmed kanske den nya sitter lite snett i tråget och inte tätar pga det. Om det finns tillräckligt med gods, kan du kanske gänga om hålet till en större dimension och sätta i passade tätningsskruv. Finns sådana rep-satser hos bland annat Biltema. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
många förespråkar ju sådana här produkter Länk "helicoil" eller helikoptergänga har jag hört att det även kallas :-) men jag har ingen erfarenhet av det...antar det är likadana produkter som Johan B syftar på.. |
|
|
Helicoil eller motsvarande, är helt klart ett alternativ som dessutom ger en gänga som är hållbarare än den ursprungliga. Men Helicoil kräver ett specialverktyg för ingängning av den nya "gängan". Tror att det verktyget är rätt dyrt och skall man bara göra en enda gänga blir det inte så kostnadseffektivt... Det var detta kit jag tänkte på: Länk Ett alternativ om du har fått det tätt, är att låta pluggen vara helt och i fortsättningen använda en pump för att suga ur oljan ur oljestickans hål (vanligt på bilverkstäder!) vid fortsatta oljebyten. Jula har en bra pump som drivs av bilens batteri. Länk En sådan har jag använt mig av när jag byter olja, eftersom jag inte har tillgång till en lyft. Får ut lika mycket olja som om man tar ur pluggen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan, kan tänka mig att den inte sköljer ur alla rester dock som man får med sig när man tappar ur oljan ? | |
|
Captainoats, är motorn varmkörd binder oljan smutsen och ev. "rester" som är så tunga att de sjunker till botten av tråget och därför inte sugs upp av pumpen kommer tyvärr inte heller att sköljas ur om du lossar pluggen... Att suga ur oljan är ett mycket vanligt sätt att byta olja på verkstäder - även BMW-verkstäder. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Många finmekaniska verkstäder eller verkstäder öht hjälper dig med helicoilgängor, köpa själv kan som sagt vara onödigt.. | |
|
Tack alla för bra svar! Jag misstänker att det är gängorna som på något sätt fått sig en kyss, för den gamla bulten som jag fick hugga bort hade gängtejp på sig... Det har inte läckt något i vart fall, vilket jag är glad över då jag hyr ett varmgarage, visar det sig att det fungerar bra med sämskskinnet som "mellanpackning" så har jag ju en bit att karva av vid varje oljebyte som lär räcka tills bilen lämnat in :-) Pump är ju annars klart intressant, det vore ju trevligt att slippa hyra lyftplats varje gång också, jag är bara orolig precis som någon skriver, att det ska vara partiklar kvar i tråget som man aldrig får ut då och som ansamlas över tid... Har iofs. inte noterat spån och annat i mina tidigare bilar, men jag byter ju olja rätt ofta också, så filtret kanske tar dem? |
|
|
Efter att motorn är inkörd, skall det i princip inte bli några metallspån alls i oljan. Jag har använt pumpen som jag länkade till under några år i flera bilar och det har gått bra. Otroligt smidigt att kunna stå hemma på garageuppfarten och byta olja och filter på bilarna. I verkstäderna brukar de också använda oljesug, iofs driven av tryckluft, men principen är densamma - man suger upp oljan ur hålet för oljestickan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Då får dom problem på nyare bilar... Min 130 har ingen oljesticka. (sen kan jag tycka att det är helt värdelöst...) /Jonas |
|
| Kan väl uppdatera med att sämskskinnet fortfarande är tätt ca 600 mil senare.. :-) | |
|
Personligen skulle jag inte använda "suga upp"-metoden mer än undantagsvis. I alla oljetråg jag plockat bort och som suttit ett tag har det funnits en större eller mindre mängd "bottensats". Det torde vara mycket större sannolikhet att denna åtminstone delvis följer med ut om man tömmer oljan via pluggen än om man suger ut oljan. Speciellt om man byter olja med driftsvarm motor och hissar upp bilen så att pluggen hamnar klart "lägst". Nu lämnar jag i och för sig aldrig in mina bilar på verkstad men fick jag reda på att en verkstad suger ut motoroljan så skulle dom slippa mig som kund! Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.