|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har hittat en 530xd hos Automan Svenska AB i Landvetter. ska ta kontakt med dom för att få regnr på bilen, det syns ej på bilderna. vart ska man vända sej hän för att kolla upp servicar m.m den har gåt 16900 mil Om man tar bort "svirl flapsen" gör en översyn av insugningsslangen till nivå-kompressorn, samt bytar automatlådeolja, kan det vara en bra bil att dra 2000 kg husvagn med, eller har den gått för mycket? | |
|
Knappt inkörd. Dina planer på vad som behöver göras är fina. Den kommer hålla mycket länge. Har en kompis som kör en 535dA, mappad till 350 hk och 750 NM. Han kör som en tok och är nu uppe i 38k mil. Bilen går fortfarande fint. |
|
|
Kan bara hålla med Sim! Underbar tysk kvalitet! Så länge du inte råka ut för något "måndags ex" så kan jag garantera att bilen kommer gå mycket och mycket mer till. ca 17000 mil är inget på dessa bilar. kolla bara bilarna i tyskland dom brukar ofta rulla 25-30k innan dom gör första ägare byte! |
|
|
Provkör bilen ordentligt och längre än 30 min., om du märker att varvtalet svajar lite och aldrig stabiliserar sig vid jämn gas i hastigheter mellan 80-110 så kan lockup:en i lådan vara dålig, då hjälper inget automatoljebyte. Annars är det helt klart en drömbil! Verkar ha den viktigaste utrustningen - komfortstolar + xenon + farthållare, men det stör mig lite att regnumret inte syns: Länk Mvh |
|
|
Förstår inte alls varför bilfirmor och även privatpersoner inte visar/lägger ut reg nr. Mycket märkligt. |
|
| Hade varit forsiktig hos Automan, skulle kopa en s80 T6 i dar en gang. Blev besviken over hur daligt annonsen overenstamde med verkligheten... | |
|
Hejsan! XNU 213 är regnr. Den ägs nu av en privatperson, Kredit stod det på Transportstyrelsens sida om bilen. Jag skickade ett intressemail igår med uppgifter om min inbytesbil, Lexus 300. Ska dom sälja den åt en privatperson så brukar dom inte vara så intresserade av inbyte, och tyvärr så är Lexusen ganska svår att kränga själv. det är bara att vänta och se.......jag har som tur är inte bråttom men bilbyte. G. |
|
|
Du ska dra husvagn med den? Är det jag som är dum men det står inge om drag i texten eller skall du eftermontera det? //Per |
|
|
Den absolut bästa husvagnsdragare jag kan tänka mig. Har kört ett par somrar med 1800 kg husvagn (tot kanske 500 mil?) och är supernöjd. Jag brukar ställa farthållaren på 91-92 km/h, då kan jag bara njuta och följa trafikrytmen, inga lastbilar och inga svart/vita bilar hinner då ifatt mig (om det nu skulle råka saknas en bokstav på körkortet...). Jag får köra förbi någon lastbil ibland, men det skapar inga som helst problem, upp till 120-130 är lätt som en plätt. Jag är förvånad att xDrive går så mycket stadigare än en motsvarande rwd, även på sommarens släta och torra asfalt! När man ska parkera, eller lämna, campingen, i t ex sand eller vått gräs så är det nästan magiskt (campinggrannarna har sett ut som fågelholkar mer än en gång...) Sök och läs gärna mina tidigare inlägg. |
|
|
Hejsan! Jo det stämmer, där är inget drag, och det kan ju kanske vara en fördel att köpa en bil som garanterat inte har dragit nån tung last, eller tänker jag fel där....... Har snackat lite med Lasse på "dragkulan.se" och det var ju inga problem att få monterat ett drag och få en fullkopplad 13 polig jägerkoppling. Ska bara försöka att få full klarhet i om det skiljer nåt på bilar med/utan drag från fabrik, gällande kylning av motor och växellåda och den kunskapen finns troligen här på forumet. Jag har inte hört av Automan ang bilen, så det fanns nog inget intresse av att byta in min Lexus. men det finns ju fler att välja på, och jag har ingen brådska. Tack för ert engagemang hittils, det är skönt att få info av folk som har erfarenhet av nämda modell. G. |
|
|
Bilen är på inget sätt ansträngd i 90 km/h med husvagn, går hur fint som helst att välja att köra på 6:an, känns inte det minsta ansträngd i transmissionen, så jag tror inte att du behöver vara rädd för en bil med dragkrok. Jag är helt övertygad att "sportig körning" och att färdas i +200 km/h sliter mycket mera! (Vid körning med släp kör väl alla, eller åtminstone de allra flesta, väldigt mjukt, jämnt och lugnt?) |
|
|
Hejsan! Har alla E61 nivåreglering bak? Hur ligger det till med extravärmare till motorn, finns det? Är det diesel, eller 12v. Om det är diesel, är den möjlig att bygga om så att den går att starta manuellt med tidur..... |
|
|
Alla E61 har luftfjädring med nivåreglering bak (med vissa bekymmer...). Jag har elektrisk motorvärmare på min (alltså 240V), det fungerar bra. Men jag skulle absolut önska mig en dieselvärmare, under förutsättning att den värmer både motor och kupé. Tillsatsvärmen under drift är elektrisk (12V), generatorn ger 150A(!), fungerar helt ok men inte alls lika effektivt som en dieselvärmare. För att få bra värme i kupén så måste man ha fräscha termostater (OBS 2 st, vilket ofta missas även av erfarna BMW-mekaniker!). Jag fick en helt suverän värme efter termostatbyten förra vintern. |
|
|
Bilar med krok från fabrik eller original eftermonterat krok ställer om antisladdsystemet när man kopplar på ett släp, samt de har en större fläkt (600W mot normalt 400W). Det sägs även att E6X har oljekylare på automatlåda om bilen har drag från fabrik. Många har dock eftermonterat dragkrok utan att uppgradera kylningen och kört i europas sommarvärme med husvagn utan problem. |
|
| Jag är nästan säker på att alla automater har kylning, det sitter en värmeväxlare i kretsen för motorns kylsystem. Iallafall på dieslarna. | |
| Det står att den har elstol m minne för förare och elstol för pass. Då tror jag inte att det är komfortstolar på den. Fabriks monterad drag är väl El och den kopplar bort PDCn bak. | |
|
zaxi, titta på bilderna. Då ser man att det är komfortstolar. __________ Mvh Grelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.