AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.467

Kopplingsproblem Bmw 330i?

Hej!

Nu har första problemet kommit på bilen! Det är en 330 e46 -00/-01 som gått 12 500 mil.

Saktade ner idag vid ett farthinder. Sedan när jag släppte upp kopplingen lite för snabbt så gick varv räknaren i botten när jag gasade på. släppte gasen och den greppade igen.

Provade då att ligga på 5:an i 80-90 och kicka kopplingen och då släpper den. men om man gasar ur den på på alla växlar så märks inget. Det är bara om man trampar ner kopplingen och sedan släpper upp igen med samma gas den slirar.

Provade även att bromsa ner den på två'an och samtidigt ge gas då hade den inte en tillstymelse till att släppa.

Har ägt den i 4mån och inte märkt något, förens nu!

Verkar ju konstig om lamellerna börjar bli slut, då jag inte märkt ett dugg hitintills. Verkar precis som om något hänger sig för att sedan släppa igen.

Någon som har upplevt något liknande? Tacksam för minsta lilla tipps.

// Karlsson
Kan det ha med CDV ventilen att göra?

Länk

Annars hör med Wanted på garaget.org.

Han hade problem med sin 330 om det var något liknande eller rent slir kan jag inte svara på.
Clintan66: Jag har skickat en förfrågan till ''wanted'' så får höra vad han säger.

Ang: Cdv ventilen kan man ju plocka bort själv antar jag? men hur blir det med luft i systemet om man skruvar bort den??
Jag vet ej. Hade ingen på min när jag läste om att få bättre hugg i kopplingen utan, så ville jag plocka bort den
Läst lite om cdv nu och av vad jag förstår så är den s.k ventilen bara en reducering, alltså ett mindre hål än själva slangen och röret som minskar oljans fart. Så att den skulle krångla verkar konstig d.v.s om jag inte är ute och cyklar om dess funktion :P
Jag vet inte riktigt. Läste lite om det då att den skulle hjälpa till att få en mjukare iväg fart. Tolkade lite som om bilen tyckte det var för häftigt, så skulle den hjälpa till att reducera och mjuka upp det hela :).

Tog man då bort den, så var det man själv som styrde det hela så att säga.

Nu vet jag att Wanted bytte koppling på sin, för vi pratade även om CDV ventilen, men hans bil blev kalas efter bytet utav kopplingen.

Hoppas du finner ditt problem och det löser sig.

Lycka till
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
På min 330Ci så kärvade lamellcentrum på splinesen till den ingående axeln till växellådan när jag hade liknande symtom.

Löste det genom ett smart tips jag fick här på AP genom att demontera slavcylindern nere vid kopplingen och förde in ett specialbyggt rör med L-böj kopplat till spayfett och blåste på. Man får verkligen känna sig fram till splinesen vid urtrampningslagret så man träffar rätt.

Resultatet blev en mkt smidig koppling och tom knarret försvann.

En "easy win" operation!!

/Scnitzermann
Slutade tidigt idag, och for hem och började titta på vad det kunde vara.

Och till min förvåning så satt Scnitzermann troligen på felet.

Plockade bort slavcylindern och bockade till ett smalt koppar-bromsrör och letade mig fram till splinesen. Blåste på med lite kopparfett (eftersom den e värmebeständigt så det sitter kvar) och skruvade ihop. Och nu blir det bättre och bättre ju mer man kör :D :D :D

Tack så jävla mycket :) där sparade man pengar !!!
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Fan vad kul!

Då är du nr 8 som jag tipsat och som dessutom det fungerat för. Borde nästan läggas upp som en "sticky"

/Scnitzermann
Ja skönt att man slapp lamell byte :D

Du skall ha ett stort tack, utan dit råd hade jag aldrig provat det ;)

Ja så att de är fler som kanske lider av samma symtom kan hitta det lättare, för jag sökte en massa men hittade inget förrens du sa det.

// Nöjd Karlsson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.