|
|
|
|---|---|
|
Hej! Som rubriken lyder... Kikar runt på lite 530:s... Men ibland har det tuggats om "de första årsmodellerna hade mycket problem, el etc etc...." Tänkte nu höra om det kan ligga någon grund i detta, eller är det bara tugg? Är det en uppsjö barnsjukdomar på de första årsmodellerna...? //C | |
| Har du kollat begagnatguiden här på AP? | |
|
Bilarna är vid det här laget 9 år gamla lite drygt så chansen att några barnsjukdomar orsakar problem är liten. Nu är det snarare slitage som är problemet. M54 motorn i bilen är tämligen driftssäker lyckligtvis. Vissa problem med vevhusventilation och oljeförbrukning finns men alla drabbas inte. ------- //Lövet |
|
rsarits |
Jag har haft en -04 under ett år och 5000mil. Bilen hade iofs bara gått 10000mil vid köpet, men jag tyckte inte den hade några särskilda problem. En stor fördel jämfört med E34 och E39 är att den verkar vara relativt okänslig för glapp i hjulupphängningen/styrningen, inte att de inte blir glappa, utan att bilen inte blir nervös eller får vibrationsproblem vid bromsning om något är på G. Vid långkörning från Uppsala till Cannes drog bilen 8.0/100km i snitt, och då höll jag 135 med farthållare större delen av vägen Komforten är fantastisk (jag hade komfortstolar) Bra drag i bilen, nu har jag inte haft förmånen att äga en 740, men jag tror du kan bli relativt nöjd med prestandan. Försök få tag i en med aktiv styrning, den är helt fantastisk! Själv bytte jag till en 535d, den går fantastiskt bra! (fattas bara med 272hk och 560Nm) Micke |
|
Jag köpte vår vid 900 mil och den står på 18000 nu. I stort sett helt bekymmersfria mil utan reparationer utöver normal service, en uppsättning bromsskivor med belägg, en spindelled, en backsensor och ett batteri. Inom garantin uppfaterades mjukvaran några gånger samt byte av Head Up Display. Med andra ord är det inga problem med vår -04. (Producerad 040831) |
|
|
E60 är ganska ok förutom den batteri-abeln som ibland strular ( blir vattenskadad) på E60/61 före Jan 2006. Det blir dyrt och komplicerat när den börjar glappa. För övrigt är M54motorn toppen om man bortser från vevhusventilationen som fryser på vintern. Oljeförbrukningen är knappast något problem så länge man fyller på oljanär det börjar bli tomt. N52 motorn som kom i E60/61 efter M54 är också ok. N54 som kom 2007 är dock kass, injektorer, tändspolar, bränslepumpar mm. går sönder och kostar massor att fixa. N54 är en katastrofmotor från BMW. Skitdyr att fixa och den går ojämt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.