AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.673

Krånglande automatlåda problem 540 e39

jj
32
jjh
3,0 Cs-75
540 Touring-98
Har problem med automatlådan på min 540-99.
Det händer när man ligger i jämn fart och belastar den lite men utan att den gör kickdown då pendlar den upp och ner (ca 50 r/min) precis som om den hoppar i och ut lockup läget.
Annars växlar den mjukt och fint och och vid fullgas är allt som det ska.

Någon som upplevt det samma eller har någon teori?
jj
32
jjh
3,0 Cs-75
540 Touring-98
Sorry sorry, hittade en ganska ny tråd med precis det här problemet.

Länk

Mvh jjh
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Saxar det jag skrev i min andra tråd då:
Ska lämna in bilen för olja och filterbyte nästa tors (3:e maj) och återkommer om det hjälpt med mitt problem!
Uppdaterar då jag såg att någon annan hade samma problem i en annan tråd!
Autobahn i Svedala där jag ska lämna in bilen sa att det kan ha att göra med oljetrycket då filtret kanske sjöng på sista versen och inte hade flödet som det en gång hade. Men som sagt så återkommer jag tors nästa vecka!
jj
32
jjh
3,0 Cs-75
540 Touring-98
Ja det får du jätte gärna göra, jag bor själv i krokarna så det hade inte varit fel om de kunde lösa problemet.

Mvh jjh
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
De var väldigt vänliga över telefon och byta oljan, packning och filter går på 3720kr, vilket enligt mig inte är jättefarligt med tanke på att man kan undvika stora problem!
Jag återkommer när jag varit där!
bm
19
bmw_79
bmw 750 ial
bmw 540 ia
hej alla! såg er tråd, har / hade samma problem fram till igår, ni kan ju kika om ni vill på min länk med, min aningen värre...snyft. Min ligger i manuellt läge enl displayen, när du har Driveläget ilagt, hemskt mysko...står på verkstaden nu men inga svar hittills..tråden är "växellåda e39 låst manuellt läge". Alla svar o teorier är välkomna! Jag tackar ödmjukast på förhand. mvh chris
jj
32
jjh
3,0 Cs-75
540 Touring-98
Jonathan, hur gick det för dig? Löste det sig?
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Berätta gärna hur det gick !
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Problemet försvann till en början men återkom efter bara någon vecka (mycket möjligt det inte försvann alls utan bara inbillning), dock är det mindre märkbart efter byte av olja och filter. Funderar på om det är konvertern som kanske strular man problemet är inte så stort att det stör, brukar bara vara när motorn är kall man märker av det.
Lockupen fungerar kanon och går in som den ska så tror inte det är den som är problemet.
Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Kan också vara så att adaption blev nollad vid oljebytet. Vissa problem brukar försvinna tillfälligt då. Bara en tanke...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.