AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.720

Utnyttja halvljusautomatiken i E61 LCI -07

Sida 1 av 4
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Hej!

Om jag förstått rätt så är det lagligt att i dagsljus köra med enbart coronaringarna tända (som varselljus) med ljusvredet i läge 0. Ringarna lyser starkare i detta läge jämfört med då halvljuset är aktivt.

Det jag skulle vilja åstadkomma är att jag i läge "A" (halvljusautomatik) vid dagsljus skulle vilja ha enbart coronaringarna tända i det starkare läget, när det sedan skymmer vill jag att automatiken kopplar på xenonhalvljuset och sänker styrkan på ringarna. Förmodligen så det fungerar i länder där det ej råder lika strikta halvljuskrav som i Sverige.

Någon som vet om detta går att få till? Hur? Kräver väl omprogrammering av systemet antar jag. Någon man kan göra själv (som amatör) med rätt grejer? Gör BMW detta om jag ber dom om det?

Tacksam för tips,
Fredrik
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
På en E6x LCI så ska ljuset ändras automatiskt beroende på ljuset den utsätts för om man har vredet på "A". Dvs är det tillräckligt ljust ute så ska den ha Coronaringarna tända, och åker du in i en tunnel - så slås xenonljusen på. Dessutom följer väl instrumentbelysningen samma styrning, släckt när corona lyser och tänt när xenon slås på.
Fr
205
FredrikNacka
Får dubbelkolla detta imorgon bitti, men är 99% säker på att så inte är fallet på min bil... återkommer!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min bil kopplar alltid på xenonhalvljusen i läge A oavsett hur mycket dagsljus det är. Det är nån dum programmering på sv.sålda bilar som det verkar.

-------
//Lövet
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
då är något fel på era LCI. DÄREMOT om ni sätter på dimljuset när den är i läge A så tänds även halvljuset(tvingad).
mao.
lage A = automatik, coronaringar på dagen med eyebrows och skymning så tänds halvljuset med eyebrows(det är då även läge A's lampa lyser)
- men tänder du dimljuset fram så tänds även halvljuset oavsett hur ljust det är ute.
läge 0 = enbart coronaringar och bakljus, ingenting i instrumentpanel eller de orangea dioderna i taket eller eyebrows)
läge p-ljus ) enbart coronaringa svagt och eyebrows med instrumentpanel och innerbelysningen orangea dioder
läge halvljus = allt på!
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
@Andreas_lofgren : jag tycker att sensorn är fööör känslig, den tänder halvljuset även när jag anser att det är ljust ute. =(
Visa användare
24
zaxi
520d Touring -09 LCI
Kawasaki zxr 750 -89
Kawasaki z1300 -80
Kawasaki z1300 -83
HD Långgaffel -76
Harley Davidson StreetGlide -10
BMW 318 Cab -98
Kolla i inställningarna i display/meny. Där kan man ställa in om man vill ha DRL (varselljus/coronaringarna) samt lite annat braattha.

Fr
205
FredrikNacka
Litet pinsamt detta... mistafrizz mfl har rätt, idag vid dagsljus (sol) så är enbart coronaringarna tända. Jag testade läge "A" när jag köpte bilen i höstas och då var halvljuset på vid det tillfället, men då måste det varit aningen för mörkt då, har sen levt i tron att "A"-läget var det samma som halvljusläget, så då har väljaren stått i detta läge sedan dess... tack för era svar. Ska gå in i menyn och kika litet mer också.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min bil beter sig alltid exakt likadant. A = halvljus, oavsett hur ljust det är. Nu har jag inte testat i strålande sol men mina Audis med samma automatik har kört DRL även under dagsljus vintertid. Det har aldrig min E61 gjort.

DRL är förstås påslaget i iDrive.

-------
//Lövet
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... kanske sensorn har givit upp?

----
BMW CS #6212
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har jag iofs svårt att tro. Borde ge något slags felmeddelande kan jag tycka samt all annan funktionalitet fungerar som det ska.

-------
//Lövet
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Läge A ->
1) Ringarna under dagtid.
2) Halvxenon+ringar vid skymning/tunnel/mörker.

Funkar ypperligt och är fullt lagligt sedan Mars 2010.
Fr
205
FredrikNacka
Vart sitter sensorn? Vindrutan?
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Farsans 523i 2008 dvs LCI fungerar så som qsacage beskriver ovan medan kompisens 530i 2007 innan facelift har xenon på i läget A alltid. Behöver inte betyda att där är något fel på sensor utan kan vara programmerat så från ett visst datum.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Tror sensorn sitter vid regnsensorn framför mittenbackspegeln, mot vindrutan.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
bmwe392001:

Nix - alla E60/61 efter facelift använder ljussensorn för halvljus / varselsljus.

Lövet: Jag tror faktisk inte att ljussensorn ger ett felmeddelande i idriven, men endast om man kopplar in en diagnosdator.
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Sim om det nu är så som du skriver då är det nog något galet med de LCI som inte har den funktionen. Måste det aktiveras i iDriven?
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Fredrik: Så är det ibland.. ;-)

Jag vill dock minnas att min E61 LCI hade en riktigt känslig sensor - så det behövde vara riktigt ljust för att DRL skulle slås på.

Mina tidigare Audis och mina nuvarande VWs är mkt bättre på den punkten - Golfen hade DRL på i dimman i morse.

Jag ogillar miljötalibaner - skarpt.
/Andreas
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bara för att bevisa att jag hade rätt tänkte jag gå ut och fota bilen i läge A nu när det är sol ute. Men titt på fan - då är det bara coronaringarna som lyser! Så min bil är alltså "hel" men den är oerhört mörkrädd. Det krävs sol för att den ska låta bli xenonljusen, det verkar inte räcka med dagsljus.

Men,men då har vi lärt oss nåt nytt idag.

-------
//Lövet
Fr
205
FredrikNacka
He, he, ja samma här. Trevligt när den eftersökta funktionen redan finns på plats!
Kontrollampan lyser väl också i instrumenthuset när xenonljusen är tända.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.