|
|
|
|---|---|
|
Jag har gjort lite research och kommit fram till att CTEK gör bra batteriladdare. Jag ska dock endast använda min batteriladdare när jag läser felkoder på min bil vilket innebär en laddningstid på ca 30min någon gång per år. Därför känns det till "overkill" att köpa en CTEK för det här ändamålet. Är det någon som kan rekommendera en billig och bra batteriladdare? Exempelvis från t.ex. Biltema eller Jula? Tack på förhand. | |
|
Ett batteri mår bra av att topp-laddas några gånger per år, även om bilen körs längre sträckor regelbundet. Jag har laddat batteriet några gånger per år och (peppar-peppar) sitter originalbattiet fortfarande kvar i E46:an och den är tillverkad 98-11-24....batteriet lite tidigare än så! Så se laddaren som en investering som sparar pengar i längden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, det du säger må stämma, men jag känner ändå inte för att investera så mycket i en batteriladdare då jag har andra saker som jag hellre lägger mina pengar på. Där bilen står nu så har jag inte möjlighet att underhållsladda batteriet ett flertal timmar och jag tänker inte heller plocka ut batteriet för att göra det. Laddaren jag söker är endast till för ändamålet som jag beskrev innan. Därför söker jag bara något billigt som kan få jobbet gjort. |
|
|
Om vi vänder på frågan: Hur mycket tycker du är "lagom" för en batteriladdare? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Så billigt som möjligt vill man väl alltid komma undan. Med tanke på hur ofta jag kommer använda den så skulle jag säga att <300:- är rimligt. | |
|
Biltema har en laddare för 249kr som på pappret verkar helt OK... Länk Har dock inte testat utan har själv en C-tek och är mycket nöjd med den. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...glömde: Du kan ju även kika på t ex Tradera, för där brukar det finnas ett antal C-tek-laddare och motsvarande... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Okej, ska kika lite på den. Någon annan som har något tips? | |
|
Jag kör med Biltemas CTEC-klon och den fungerar helt okej för de pengarna... |
|
|
Om du tänker att du skall koppla in batteriladdaren för att hålla upp systemspänningen med laddaren medan du läser felkoder behöver du en betydligt kraftigare laddare eller nätaggregat. Om du bara ansluter laddaren just när du läser felkoder kan du lika gärna strunta i det. Koppla istället in den i förväg och låt den sedan sitta kvar över natten efteråt så att batteriet fullt återladdas, vilket du bör göra ändå lite då och då (som Johan B skriver). 249kr på Biltema är svårt att slå och ska den dessutom "aldrig" användas kanske den är rentav perfekt. Min Ctek är inkopplad dygnet runt året runt när bilen är i garaget (via elintaget i fronten på bilen, motorvärmaren är fjärr/timerstyrd) och den har inte gett upp ännu, kanske ett tecken på en viss kvalitet (fem års garanti). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.