|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Jag har problem med ett ganska kraftigt missljud från kylkompressorn i min 525:a. Det låter som ett mekaniskt "malande" ljud. Kan det vara utslitna lager? Eller nå´t annat? Vad kan det kosta? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan vara ett lager eller för dåligt med esterolja i systemet så inte kompressorn får rätt smörjning. Hade en kompressor som nöp och fick bytas ut pga för lite olja i systemet, och den lät inte alls trevligt innan jag böt ut den mot en bättre beg.(ej BMW) Sedan finns det ju en magnetkoppling som kan väsnas också. MVH Hasso |
|
Hasso! Det låter som min "skramlar" när AC:en är på, har nyligen bytt kondensor och påfyllning av kylvätska. Tror du det kan vara ett lager eller dåligt med esterolja, förresten vad är esterolja. CHS |
|
|
Esteroljan används till att smörja kompressorn. Det ska finnas min 150ml. Är det för lite skär kompressorn, hällre för mycket än för lite. Har systemet läckt eller konverterats om kan det ha blivit för lite olja i systemet. Åk till en kylarfirma och be dom trycka i olja i systemet innnan kompressorn nyper = inte billigt Alltid först, inga stenskott! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Christer:Kylfirmor brukar ha som rutin att fylla på lite olja när de fyller ett system (åtminstone min kompis)det gör dom precis efter de vakummpumpat använder vakummet får att suga i olja. Eller så trycker dom i det med en innan fyllning, beroende på hur det ser ut, Men en kylkille får inte fylla ett system om han inte bedömmer att det ska funka enl.gälland bestämmelser och då borde han självklart se till att det finns olja i kompressorn. Kolla kopplingar så det inte droppar om någon, det kan läcka ut olja men inte gas, har varit med om det eländet också. Det är som Svane säger bättre att ha lite för mycket olja i , kyleffekten kan bli något lägre ,men systemet funkar bättre och är mindre läckbenäget pga något lägre systemtryck. MVH Hasso |
anderz |
Min kompressor "skramlade" i våras så jag tog bort kompressorn och böt lagret i remmskivan sedan blev den tyst men lagret är ganska dyrt och sedan åker man på en fyllning av systemet, så det blir inte billigt att fixa skramlet även om man gör det själv |
|
Jag skulle gissa på lagret på min också, men jag har ett års garanti på fyllningen dom gjorde i varas i samband med byte av kondensor. Var köpte du lagret och vad kostade det, verkar ju billigare än att byta hela kompressorn. CHS |
|
ferraripeter |
Har samma problem ibland,fast hörs mest när man bromsar,eller svänger vänster i låg fart,8hörs som om det kommer från vänster fram)någon som vet vad det kan vara?? det är inte den höga farten som dödar,utan det plötsiga stoppet. |
Tigerr |
Jeeej.. Med tanke på att kompressorn till ACn är mellan 1-3 (styvt) hästar så får man leva med lite skuma ljud.. Samt att motorn går ojämnt med AC igång.. Vill man ha kallt så får man lida pin, eller vad dem säger? Tigerr |
Anton |
Jag har samma problem att kompressorn låter lite för mycket.Jag drog sönder en röranslutningen till tork filtret i höstas och då tömdes ju all gas ut och även lite olja men det var inga stora mängder,jag brydde mig inte om att laga detta förrän nu i vår.killen som fyllde på med r-134 sa att det inte behövdes fylla olja för när det blir en så brutal tömmning så försvinner i stort sett bara gasen,han menade att oljan stannar kvar i systemet så det skulle räcka bra med att bara fylla gasen.Och det lät ju en del om kompressorn även innan,är det möjligt att trycka i olja efteråt?.Kliman funkar perfekt för övrigt. Mvh; Anton |
anderz |
crister silvén! Lagret köpte jag på Sjölanders (Tog med det gamla så dom kunde beställa nytt(special) det kostade mig 540:- sedan fyllning av köldmedium + torkfilter, men det är ju bara pengar en BMW ska inte skramla |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.