|
|
|
|---|---|
|
Hallå allesammans Hämtade nyligen ut min bil från ett vanligt olje+ filterbyte. När jag startade den så tickade det från ventilerna men detta försvann efter några km. Frågade verkstaden om dem verkligen använt sig av rätt motorolja som jag sa (Castrol 0w30 LL04) vilket dem självklart påstår. Kvittot säger dock edge och inte slx. Men nu går den ojämnt, och svarar knappt på gaspådrag. Även ekonomimätaren beter sig märkligt, vid koppling nedtryckt så pendlar den till max utan gas. Tidigare fick man en ordentlig boost vid 3000 samt 4500 varv men inte nu längre. Kan detta bero på fel olja? Tack på förhand /Andreas 325i -2006/05 6600mil | |
| Det låter ju inte nå vidare det där. Har du kollat så att oljenivån är korrekt? Att locket till oljefiltret sitter som det ska? Låter det normalt i motorrummet nu eller finns det några missljud? | |
|
Har svårt att tänka mig att det är oljerelaterat om de inte har slagit i en väldigt konstig olja. Gjordes något mer än olje- och oljefilterbyte? Sportluftfilter? Gör en felkodsavläsning för att få lite mer ledning! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag hör inget tickande, men ngt ostadig tomgång. Känns ibland lite kvävd när man gasar iväg. Hostar till vid gaspådrag på de högre växlarna, dåligt vrid :( Oljefiltret är kollat, nivån är ok, full Luftfiltret är original, -10, ser ut att sitta rätt i luftburken, men är det normalt med ett borrhål i botten?dränering? |
|
|
Packa ihop och kör tillbaks till verkstad för att ta reda på felet. Är man ingen bmw-mek så har man lite svårt att luska ut såna här fel utan diagnos hjälp. Felet bör ju enligt beskrivning uppkommit när bilen stod på verkstad. Ser allt ut att sitta på plats så kan man inget göra på egen hand. Och jag lovar att verkstan är rädd att förlora dej som kund så de gör nog vad de kan för att hjälpa dej. mvh |
|
|
Det finns ju ett hemskt scenario som kan ha uppstått på verkstaden. Nämligen om man glömt att fylla på motor-oljan och startat upp motorn? Skulle detta skett och man sedan insett misstaget och efterfyllt oljan,ja då är det motorn som tagit rejält med stryk av detta misstag. Ett komp-prov skulle inte heller vara fel i detta sammmanhang. Jag själv har varit med om det motsatta på en Renault Megané Scenic som man "glömt" att tappa ur oljan ur och fyllt på ny olja i motorn. Ca 4cm över max-strecket lyckades man med på den märkes verkstaden !!! Man "glömde" även att byta olje-filtret på motorn trots att detta satt enkelt synligt samt åtkomligt på motorns framsida !! Som tur var så öppnade jag motorhuven när jag skulle hämta bilen efter service och kollade olje-nivån. Verkstads-chefen ignorerade totalt mitt påstående när jag travade in igen för att påpeka dessa brister. Efter en kort och intensiv stund var han tvungen att följa med mej ut till bilen,och när han stod inför fakta så började han "smöra" om ditten och datten. Bilen åkte in igen ( detta var den första servicen för bilen som rullat 1500 mil vid detta tillfälle ) och det visade sej att olje-filtret inte fanns till denna motor ännu ??? ( 1,9 Tdi ) så man monterade ett från en 1,6 Megané istället. Detta läckte dock när det var ca 1cm mindre i omkrets. Detta ville man inte heller förstå varpå en nu kort intensiv diskussion inträffade. Emellertid så löste sej alla problem. Fick en låne bil i 3veckor ( Volvo C70 T5 ) i väntan på det rätta olje-filtret ;) |
|
|
Okej, då får det bli att lämna in den :( Mechanum skulle ha 1295:- för en felsökning, låter inte det dyrt? |
|
| Jag betalade ca 350:- för en felkodsavläsning hos en auktoriserad BMW försäljare. Jag vet inte vad som ingår i ditt pris, men så länge du har koderna så bör man kunna se vad felet är själv. | |
|
1295:- kan vara en investering i detta sammanhang! Tycker Du skall göra den för att veta orsaken till effekt-förlusten. |
|
| Såg att du är från Malmö hållet. Kör annars till Eslöv. Rondellen vid Statoil så har Jeppe sin verkstad Precis (brevid Gör det själv tvättarna). Han tar 400:- och det är rubbet. Tänkte mer att du kommer billigare undan trots körningen till Eslöv. | |
|
Auto Verkstad Ab Bmw Bilservice Jeppe i Eslöv. |
|
|
Jepp, då va va felsökningen klar. En sparad felkod: 2F08 Inlet air temperature sensor |
|
|
Va bra. Då återstår nästa jobb att tyda felkoden och åtgärda. Kan det vara ett kontaktstycke som ej sitter korrekt kanske eller är givaren behov av byte. Ett spännande fel. Som vi brukar säg på jobbet, bra att felet är framme, har man förstört felet hittar man det inte Hade den som läste av felkoden någon teori? mvh |
|
|
Hur man kollar att sensorn fungerar.. Länk En annan med samma problem som fixat.. Länk Alla Bmw felkoder.. Länk |
|
|
Tack Alex Det här låter inte som en dum ide alls, ska kolla över sensorn efter jobbet. Men är det inte märkligt att ingen "check engine" lampa tänts. |
|
|
Den kanske inte tänds enbart av att sensorn i luftburken är ur funktion? Eftersom Du inte hade fler felkoder så kanske det räcker med en sk "nollställning",dvs att Du släpper på båda kablarna vid batteriet ( + och - ) samt sätter ihop dom i 15min. Se till att kablarna inte hamnar på någon batteri-pol under tiden dom sitter ihop bara !!! Ett bunt-band hjälper bra vid detta tillfälle för att hålla ihop +/- kablarna mot varandra ( pol-skorna ). |
|
| Pol-skorna = pol-klämmor ( lite lokal dialekt där hehehehe ) | |
|
Fick bytat tändstift och luftfilter så gick han bättre, men ibland vid gas hugger så hugger (slirar) den till sen helt orkeslös. Bestämde jag mig för att kolla under bilen, ingen vacker syn. Var läcker det olja, växellåda eller kardan? [IMG]Länk Länk |
|
|
Har en del närbilder om det kan va till någon hjälp? Vad jag kan se ser det ut att komma ifrån växellådan :( Bilen har haft en ägare innan mig, 79bast som va superpedantisk med bilen, han kan väl ändå inte kört sönder lådan. Länk |
|
|
Är troligen packboxen vid utgående axel på växellådan som läcker. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.