|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Pratar vi inte om två olika smutser nu? Bromsdamm, mer eller mindre fastbränt på fälgen beroende på ytan (vaxad eller inte), och tjära eller asfaltfläckar på hjul eller kaross. Fälgrengöring enl. ovan funkar bra på bromsdammet. Avfettning är det som gäller på tjära/asfalt. De icke-petroleumbaserade avfettningsmedeln är kass tycker jag. Man ser enorm skillnad på vintern t.ex, skiten bara rinner av med t.ex Hagmans kallavfettning (luktar fotogen) medan t.ex T-grön eller andra s.k.naturavfettningsmedel (lågaromatiska) inte verkar så speciellt bra på fläckarna. Vill det sig illa och man inte sköljer av i tid så sitter skiten + avfettningsmedlet permanent fast på bilen. De däckglansmedel som lämnar fet yta (så fälgen t.ex måste skärmas av när man använder det) ger jag inte mycket för, de som lämnar en torr matt yta är mycket trevligare. Jag pushar åter för CRC So Easy, däcken blir bara bättre ju mera man använder det, och ytan drar inte till sig nåt nämnvärt damm osv. Testade på hustruns bilmattor av gummi i början på sommaren, de är fortfarande i nyskick! Bara att blåsa av med lite tryckluft. Det hade de inte varit med feta glansmedel typ det flottiga som bilhandlarna brukar använda på däck och mattor. FP |
|
|
Tack för tipsen! Ska fråga när jag kör till Gislaved. Om någon vill reka ett Ditec-center i Småland, så go ahead... /jas Välsignat tillstånd är ett tillstånd som går att förebygga med piller. Jan Hannerz |
|
|
Vi pratar olika former av rengöringsmedel och konsekvenser av att använda så skonsamma medel som möjligt, dels för miljön och dels för ytan på fälgen. En biomicro som får verka och ev kompletteras med diskborste löser i de flesta fall smutsen. Fälgrengöringsmedel är extremfall om man inte har en bra nivå på fälgarna(renhet). Läser du mina tidigare inlägg i tråden så beaktar de nödvändigheten att inte låta produkterna torka in. Däckglansmedlens självklarhet är matt djup ickefet yta, skulle inte få för mig att rekommendera midnre då jag är mycket känslig själv på den punkten eller vad säger du hasso?:D Skärmar av kan man göra om man har svårt att få till den avklippta svampen precis i fälgkanten. CRC So easy tycker jag är på tok för kostsamt mot hur länge det räcker. Är mer för dusch på svamp och mdressa yta. Var man finner en bra lösning. Betänk att gummimedel på gummimattor gör dom hala även om dom blir fina. |
|
|
Ja, jo. Men jag tycker So Easy ger just en torr icke-hal yta, annars hade jag inte applicerat på varken mattor eller däck. Man torkar ju av ev. överskott när skummet nästan "torkat in". Ang. petroleumbaserat kontra "naturbaserat", man behöver ta ytterst lite av det förra jämfört med det senare, har också viss betydelse för miljön. Hagmans är "biologiskt nerbrytbart", men allt är väl relativt Men jag är fortfarande nyfiken på det där dundermedlet som du har i dunken. FP |
|
|
Men ofrånkomljigt kommer ju lite skum i randen på fälgkanten när man sprayar= då drar det åt sig smuts just där eller? en "fet"(oavsett form) produkt(alla glansmedel som finns på marknaden) på metall och lackerade ytor även om gummi blir djupt matt av den. Kanske var jag som inte kan spraya ordentligt när jag provade den:) en "fet" produkt(alla glansmedel som finns på marknaden) på metall och lackerade ytor även om gummi blir djupt matt av den. Det är därför jag gillar duscha på svamp lite och dressa ytan. Jepp allt är relativt och jag får väl bli anklagad för att ha gått kurs i småland, är sparsam med kemikalier och tar till tunga artilleriet bara när smutsen sitter som värst:) inredningssmörjan kan du hitta i 447ml förpackning hos en rekondfirma som tar hem Meguiar i sitt sortiment. Sthlmsbilvård tar 250kr för det setet inkl påläggningssvamp. Asken |
|
|
Blev lite dubbelt där eller? Jag tror So Easy torkar nästan helt, har inte märkt några problem med fälgkanten osv. Jag brukar torka av ev. överskott precis innan det är helt torrt på gummit, och polera lite lätt. Det blir perfekt, torrt och varaktigt. Eftersom produkten är i form av skum så "väter" det mera än man kan tro och är därför drygt, man behöver inte lägga på så mycket och en sprayburk varar förvånadsvärt länge faktiskt FP |
|
|
Då har du funnit en produkt du är nöjd med, bra:) Vad menar du med dubbelt? Mvh Asken |
|
|
Texten var lite svårtydd: "en "fet"(oavsett form) produkt(alla glansmedel som finns på marknaden) på metall och lackerade ytor även om gummi blir djupt matt av den. Kanske var jag som inte kan spraya ordentligt när jag provade den:) en "fet" produkt(alla glansmedel som finns på marknaden) på metall och lackerade ytor även om gummi blir djupt matt av den" Men det är stabilt. MVH FP |
|
|
Redigering i webläsare i kombination av att gapa på en seg tysk samtidigt i tfn gör detta:) Stabilt A |
|
|
Hej. Asfalt brukar jag ta bort med kallavfettning, lack som fälgar. Har inte hittat något som är lika bra eller bättre. /Santorinblå 530iA Touring /bmwtouring.hogdata.net |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.