AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.331

ni som har asfalts fläckar på era fälgar, ett tips!

Sida 1 av 2
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Vill ni ha rent fälgarna så är det bara att blanda ihop kaustiksoda eller hur de nu stavas med vatten, konsistensen ska vara något rinnigare än tapetklister!
pensla på och låt sitta ett tag, sen torka av med vanligt vatten!!
men använd plasthandskar! annars mår händerna inte så bra ;)

----------------------------
King of the road
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Wizzard: Menar du att det skulle fungera bättre än med vanlig stark fälgrengöring?

roadZter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som om man kommer att få lacka om fälgarna rätt snart om man använder denna metod för ofta!

Mvh
Hi
141
Hinkas
318I -00
Ja, som en kille jag hörde om... Hade köpt en ny bil och skulle tvätta den... Då hittade han en dunk avfettning på bygget han jobbade med... Det var ingen bra idé. Hellack på bilen :). Färgen började bubbla och lossna :).

Så bäst vore väl om man höll sig till grejjer man fåt tag på macken eller så...
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Autoglym har en produkt för rengörning av fälgar "clean Wheels". Jag tror den bla. är syra baserad (tydligen är en del det för att bita lite bättre).

Denna är perfekt, och är avsedd för fälgar. Jag har då inte hittat någon bättre.

Mvh / Wallace
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Var hos Waxdepån och efterbehandla min bil efter lackskyddet dom lagt på. Han använde detta:
Länk
Det verkade i 3-4 minuter och sen blåste han med högtryck, det vart skinande rent i varenda litet veck på fälgarna! Jag blev riktigt förvånad ska jag erkänna.
Han använde samma sak på främre delen av huven till insekterna, samma sak där. Hur rent som helst, inte ett spår av dom små j*****na.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Anders S.: Låter vanskligt att använda detta fälgrengöringsmedel på huven för borttagning av insekter... Är inte det skadligt för lacken?

roadZter
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ingen som helst aning. Man antar ju att dom kan sin sak så att säga. Grejen är att jag inte har fått tvätta bilen på 1 vecka för att lackskyddet ska härda och ingen svampning var tillåten. Men jag lovar att bilen blev ren, trots svamplös tvätt...
Jag får väl observera mig mot användningen av detta då det inte är en konsumentprodukt utan för proffs, så att ingen stämmer mig i detta case ;-)

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
ja
47
jas
E30/M30 -89
Lahega Fälgtvätt i sprayförp för konsument rockar fett!

Rockar bort fett och fälgdamm på ett par min. För bästa resultat använd BMW original fälgborste för alufälg, 83 1 99 407 821, kostar 360kr. två olika borsthuvuden medföljer.

/jas

Våld är den odugliges sista utväg. Isaac Asimov (1920 - 1992)/Stiftelsetrilogin
Nästan alla fälgrengörare är en svag syra eller bas (utspädd med vatten), fosforsyra tycks vara vanligt på de syrliga produkterna, tror jag sett natriumhydroxid på någon basisk.
Oundvikligt att få lite på lacken ibland, men jag har aldrig märkt nån skada.
Att ta kaustiksoda som är bland det mest "basiska" ämne man kan hitta är ju att ta i lite. Får vara bra utspätt då. Så tjockt som tapetklister skulle jag nog aldrig vilja testa på en bil.

FP
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Fälgrengöring kan man använda på vindrutan(om man fäller upp torkarna först, fälgrengöringen äter bladen...) samt på lyktglasen. Högtryck fixar det mesta efteråt. risken är dock stor att om man har plastglas så blir plasten matt med tiden. Insektslösare är att rekommedera. Fälgsyra på lack är ingen höjdare men en snabb lösning. Fälgar bör vaxas åmindstone en gång per säsong om man tvättar med fälgrengöring ofta. BMWs fälgborste är semischrott, åkte på export till BilputsarJörgen som har den sitter i ett hål i väggen, släpper borst:)
Asken
ja
47
jas
E30/M30 -89
Asken, är borsten kass m a o? jag rekade den för att den verkar bra. Har inte hunnit använda min än.

Å Lahega fälgtvätt gör att däcken ser rätt dassiga ut efteråt. Om man nu sprayar på den vill säga. Mina gamla, snart pensionerade Mich-Pilot, kanske är extra känsliga.

Tips på bra svartmedel för däck mottages.

/jas

Våld är den odugliges sista utväg. Isaac Asimov (1920 - 1992)/Stiftelsetrilogin
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag köpte och använde den, krånglig att byta borst för att komma åt överallt. Efter ett tag börjar tvättborsten fälla hår... tänkte som du att det var en bra pryl. Rejäl med material som inte ärgar bla. Har du inte använt den, kolla om du kan få lämna tillbaka den. Köp 264 diskbortsar för pengarna eller se längre ned.En beggad diskborste är bäst och billigast. Man bör vara ganska försiktig med fälgmedel över huvud taget, starka prylar. Petroleumbaserad avfettning är något skonsammare, biomicro än mer. Har man fått fälgarna rena en gång så räcker ofta lite micro och högtryck för att hålla skicket. Däcksidor. Absolut utklassat bäst är Meguiars 40 Bumper & Vinly. Köper mitt på dunk 2l 750kr, men finns hos vissa bilrekondare i 447ml flaska med svamp 250kr.- Extremt drygt och lättarbetat. Finner du det inte funkar Armor All matt bra, OK eller biltillbehörsfirmor har det. spraya aldrig medel direkt på ytan slöseri. Duscha en eller två dusch på en avklippt bit tvättsvamp och dressa(stryk) ytan med svampen. Rulla bilen ca 0,5 meter framåt och upperpa dressningen så hela däcket täcks:) Ta inte medel på fälgen då det blir en fet yta som drar åt sig smuts. Man kan använda en bit styv A4 papper att avskärma fälgen från däcket vid dressning. tips kan vara att använda gummihandskar vid alla biltvättmoment då huden är känslig, speciellt mot fälgrengöringsmedel.
Asken

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
När jag köpte min borste följde det med 3 olika huvuden, dom sparar in:) 264 diskborstar osv... Menar att investera i lite Meguiars/ Armor All istället.
Mycket bilvårdsmedel som mackarna säljer är fullständigt lurendrejeri. Dyra medel som verkar halvdant. Följ min nya avdelning som öppnar under nästa månad under bilvård, så alla våra BMW blir lika blanka och fina.
Mvh
Asken
ja
47
jas
E30/M30 -89
Tack för svar, ska lämna tebax, kanske är det tre borstar, har inte öppnat paketen!

Vars handlar man Biomicro?

/jas

Välsignat tillstånd är ett tillstånd som går att förebygga med piller.
Jan Hannerz
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Biologisk microavfettning, finns många olika fabrikat med ungefär liknande verkan, välsorterade biltillbehörs-firmor osv har dom.
Att säga vilket medel som är bäst det är olika från person till person. Välj ett du tycker verkar bra eller fråga personalen. Ju smutsigare fälg detso längre bör medlet verka. Vissa kräver fälgmedel eller petroleumavfettning för att lösa smutsen. Medlen får aldrig torka in dock. Just det medel jag använder säljes på 25l dunk det kanske är onödigt mycket:)
Lösningsmedel bör inte släppas ut i dagvattnet utan stå på en grusad/gräsbelagd plan eller använd en GDShall så är det miljövänligare.
Asken
ja
47
jas
E30/M30 -89
Dunkar får plats i garaget!

Biomicro = naturvänlig avfettning!? Får väl kolla runt. När kärran är tjärbemängd så spejar jag på T-Grön (petroleumavfettning).

/jas

Välsignat tillstånd är ett tillstånd som går att förebygga med piller.
Jan Hannerz
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Biomicro= skonsammare men naturvänlig det är såpa:D
25l dunk Bio solv Extra Från Biokleen AB samt lika Microtix står i mitt garage med tappkran. Blandar 1/20 vid vanlig tvätt och 1/4 vid tjäran. ca 3-10kr/ liter blir kostnaden jmf med 50 på macken.
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kem o Rekondhuset i -08 enl.Meguiars.com sälja deras
produkter 08-6646775.

MVH
Hasso
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Länk
Länk till produkter från meguiar

MVH
Hasso
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
home of the waxmaster. Din lokale ditec handlare kan kanske ta hem det därifrån.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.