AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.393

BMW E34 Hjälp med byte av Tändningslås samt Dörrlås.

Fl
6
Flaffy211
525i "Individualserie Sportlimousine" -94

Hej,

Har sökt runt lite på forumet samt på Google men hittar inget som matchar mitt problem..

Jag har en 525 -94 (E34) med bara två nycklar, en till tändningslåset och en till dörrarna, pga. inbrottsförsök enligt tidigare ägare.
Detta kan ju bli lite problematiskt, tappa nyckelknippan och det blir besvärligt :(

När jag pratade med BMW här i Växjö så skulle det kosta runt 4000 (om jag mins rätt) att fixa till detta, sura pengar om man kan fixa det på ett enklare sätt.

Så nu till frågetecknen;

Fungerar det att köpa ett "lås set" från en annan E34, med lås till framdörrarna samt tändningslås och nycklar och skruva på?
Min bil har en separat startspärr/immobilizer (dvs. inte inbyggd i nycklarna) och den är en Tysklands import, skulle detta skapa några problem?
Bilen är även utrustad med airbags, vad bör man tänkta på när man är och pillar med det? Mer än att lyfta ur batteriet?

Tacksam för svar!

Mvh Edvin
Man kan beställa nya nycklar från BMW ett antal gånger, sen är det stopp och du måste byta alla lås. Du måste bevisa att det är DU som äger bilen (karosserinummret). Tror inte det spelar roll att din bil är importerade eller inte,va?

Är problemet bara att du är rädd att tappa nycklarna?
Förresten du behöver inte ta bort din airbag för att ta bort låset, du behöver bara nyckeln och ett litet skruvmejsel. Vill du ha samma nyckeln till allting då kan du ta baggagelåset och rattlåset till en låssmed och han borde kunna ordna så nyckeln passar allting. Det är det som dom gör. Finns många utlänska låssmed som är skitduktig.

För att ta bort rattlåset, sätt i bilnyckeln, vrida till första stopp, sen ser du ett litet hål på sidan av cylindern, trycka i nånting där (ett gem eller liten skruvmejsel) och du borde kunna ta bort låset tillsammans med nyckeln.
Fl
6
Flaffy211

Tack för svaret!

Nej, tappa nycklarna är jag inte så rädd för men vill gärna ha en extra om oturen är framme.
Jag är mer ute efter att ha samma nyckel till alla lås, då jag just nu har en till tändningen och en till dörrarna.

Mvh Edvin

No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Jag beställde hem ett helt nytt dörrlås från BMW till min 535 e34 efter jag hade haft inbrott i den. Det gick på ca 1500 har jag för mig och jag kunde använda samma nyckel till hela bilen. Men det verkar som att du har en nyckel för alla dörrar och en för tändningslåset. Kolla upp vad ett nytt tändningslås kostar på BMW. Men det kanske var det som kostade 4000?
Fl
6
Flaffy211

Hej Noel,

Precis, jag har två nycklar, en som passar i dörrarna och en som passar i tändningslåset.

Att byta ut tändningslåset (eller om det var dörrarna) samt ta fram en extra nyckel skulle kosta runt 4000 (inklusive arbete).

Hittade ett "låskit" med 2x dörrlås och Tändning-/rattlås för en billig peng, självklart med nycklar.

Då jag gärna skruvar med bilen själv så skulle jag föredra att byta låsen själv, roligare och billigare.
Men jag vill veta vad jag ger mig in på så att jag inte står med en bil som måste in till verkstan ändå för att kodas om eller något liknande.
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Flaffy211: Du har powerpost.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.