|
|
|
|---|---|
|
Tja. Är helt inne på att köpa en BMW Coupe -08 och nyare. Motorn är självklart dragningskraften till dessa modeller. Frågan är ska man köpa en Diesel eller Bensinare och vad är då skillnaden om man tar en 330/335 bensin eller diesel. Vet att det är fyra bilar som jämförs men är det stor prisskillnad på 330/335 kontra körkänsla? Allmänna tips och kostnadsskillnader (förbrukning, skatt osv) uppskattas. Tack! | |
| Allt beror på hur du använder bilen och på dina förutsättningar, var du bor och så vidare. Detta kan ingen annan än du räkna på. | |
|
Jag skaffade nyligen en 335i och för att jag ville ha upplevelsen; snygg, snabb och låter fint. Dessa bilar köper du väl alla på känslan enligt mig. Inte de mest ekonomiska bilarna på något sätt men diesel mot bensin skiljer ju en del, men alla måste ju göra sin beräkning. Både diesel och bensin är snabba men har olika karaktär även om bensinaren har mkt bra bottendrag tycker jag. Min drar runt litern milen idag och kostar skjortan att försäkra i Stockholm. |
|
| ..om du behöver fråga så gå 335 för annars kommer du alltid köra runt abundsjuk på alla med pipor på var sida! Detta skulle förstöra lite av upplevelsen tror jag. | |
|
335i/d alla dagar i veckan! Som någon skrev ovan, köper du en 330i/d så kommer du fråga dig varför du inte slog till på det från början. Köpt en 2009 och framåt så får du Faceliften. |
|
| Köp en 2009 och framåt så får du Faceliften. | |
|
335 bensin drar inte så farligt mycket tycker jag iaf, jag körde den 0,66 nu i vintras. Dock då helt enligt hast beg bara för att kolla hur långt ner jag kunde komma! Men såklart så blir den törstigare på sommarn när större fälgar och däck kommer på och vägunderlget blir bättre och man höjer farten :p Men runt 0,8 är inte utom räckvidd ändå på sommaren, när jag och brorsan hämtade den i stockholm i sommras så drog hans s40 2.0t 163hk mer sås än 335an på retur resan hem (jag låg runt 0.85 men vi låg på rätt bra då) Så i mina ögon får man jävligt mycket motor till en ändå rätt ok förbrukning! Min förra bil (nissan 350z) drog aldrig under litern i motorvägsfart |
|
| 335 såklart.. Och funderar du på diesel, så kan jag tipsa om den vita -08an som står hos Novation. | |
|
När det gäller 30d och 35d tycker jag valet är busenkelt, 35d har mycket mindre "dieselkaraktär" (Det vill säga den har snabbare respons och inte det korta registret) och det gör den till den klart roligare motorn även om 30d är en fin maskin i sig. Men mellan 30i och 35i är det inte lika självklart om du frågar mig, som antyds ovan vill jag gärna ha god respons och annat ur en motor och där är BMW´s klassiska sugsexa oslagbar och turbomatade 35i har inte samma skärpa. Å andra sidan har 35i mer effekt och ett bredare register, jag hade nog valt en sådan i slutändan "trots" en sugmotors fördelar. Men som sagt, jag tycker inte valet är lika självklart mellan dem. Mitt tips är att söka efter en 35a, och om drömbilen dyker upp bortsett från att det sitter en 30-motor under huven kommer du bli kanonnöjd med en sådan också! //Bjersér |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.