|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hade tänkt att byta insug på min BMW e46 328i för att öka effekten. Har läst mycket om just detta men har inte blivit så klok på det så har några frågor. Jag har motorkoden M52-TUB28, kan jag ta ett insug från en BMW 330, motorkod M54-B30? Eller måste det vara ett insug från en BMW 325? I så fall måste det vara från en e46 modell eller det går lika bra med ett insug från en 325 e36? Är det någon som har gjort detta på en BMW 328I innan? Mycket tacksam för svar då jag är en nybörjare, tack! | |
|
Hej, jag har precis gjort det här bytet själv. Vad jag vet så passar både insuget från M54B30 och M54B25 på din M52TU28. Jag valde dock att köra på ett från en 330, vet inte om det blir någon direkt skillnad jämfört med en från en 325:a dock. Utöver detta så kommer du behöva en adapter platta så att ditt spjällhus kan fästas på ditt nya insug samt en DISA från samma motormodel på det insug som du väljer att använda. T.ex. så passar inte DISA:an från M52TU28 på M54B30 då den är för liten. Jag vet inte hur mycket du själv har mekat innan. Jag var inte speciellt erfaren innan men lite kunde jag i alla fall, jag hade som mest bytt ventilkåpspackning och fönsterhissar på min bil. Jag vill varna för att det kan bli lite överväldigande om du redan nu känner dig osäker på dina "mek kunskaper". Se till så att du har verktyg för jobbet, vissa saker sitter riktigt dåligt till vilket gör att vissa saker tar oerhört lång tid att få loss även om det inte är avancerat. Jag skulle gissa på att hela bytet för mig tog ca 15 timmar och då har jag aldrig gjort det förut. Jag har som sagt gjort bytet men har fått några felkoder som jag måste läsa av under veckan och åtgärda. Något runt spjälljhuset är troligtvis inte riktigt fastsatt eller har lossnat. Dock är det som sagt handhavande fel och din bil ska fungera felfritt efter bytet. Men tänkte bara nämna det så att du är beredd på att saker å ting kanske inte går så klanderfritt som man kan hoppas. Så gör inte detta om du inte har tid att låta bilen stå ett tag i fall nått skulle behöva åtgärdas efter bytet. Troligtvis kommer du ha någon sprucken vakumslang om du inte har åtgärdat dem sen du köpte bilen, så var beredd på att dem kan behöva bytas. Jag behövde t.ex. byta vakumslangen från oljestickan till CCV:n då den var av. |
|
|
Hej Eldano, Tack för ett väldigt bra svar! Vad är det för adapter platta som man behöver och vad kostar den? Men om man fixar den adapter plattan och sen tar DISA:an från samma modell, så hade man igentligen kunnat ta ett M3 insug också? Så länge den har en sexa. Vet inte heller om det är någon skillnad på 325:ans insug men det måste ju vara bättre att ta ett 330 insug så som du har gjort, borde ge lite extra. Jag hade nog tänkt att lämna in min bil på verkstad när jag har fixat alla delar jag behöver till det nya insuget, känner mig inte alls manad att meka med det själv, kunskapsmässigt. Men som du säger man får nog vara beredd på att hitta lite andra saker man kommer behöva rätta till. Hur långt har du kommit i detta projektet? Det har varit roligt att följa dig med detta och höra ditt slutresultat när allting är fixat. Hur effekten/vridet blev och vad du tycker allmänt om hur bilen agerar. Som man vet om detta är något att satsa på :) |
|
|
Du kommer behöva en adapter platta som denna Länk Notera att om du köper denna så kommer man behöva slipa ner lite på spjällhuset för att det ska passa. Man kan dock tillverka en egen in en CNC-maskin. Jag hade turen att köpa både insug och adapter platta från en som redan hade haft detta på sin 328:a, hans bror hade gjort plattan och således behövdes ingen modifikation på spjällhuset. Det är ett insug från M54B30 och M54B25 som passar, inga andra. Ska du lämna in bilen på verkstad för detta så räkna med att det blir dyrt, kan vara tveksamt om det är värt pengarna för hästarna du får ut men det är som sagt individuellt. Eftersom jag endast betalat för delarna så har jag lagt ut ca 1600:-. Jag har läst en hel del om vad man kan förvänta sig för slutresultat. Eftersom min bil inte går rätt just nu så kan jag inte understryka om det stämmer eller inte men jag skulle säga att man kan lite på det som sägs. Det man kan förvänta sig är då: Ca 10-15hp på hjulen (eventuellt något mer vid mappning) Den drar mycket bättre efter 5500varv till varvstopp. Lite bättre L/mil när du kör normalt. Jag kan återkomma med mina reflektioner sen om hur jag tycker bilen går, jag är som sagt klar, men bilen går inte bra då något fortfarande inte är riktigt rätt. Detta skall dock diagnostiseras under veckan var det tänkt. |
|
|
Här har du en bra sida som jag själv följde när jag bytte på min. Länk Ang adapter plattan kan det fixas hos någon plåt verkstad som har vatten skär maskin (Är smidigast). Här i Landskrona tog de 300:- för att göra plattan. Köpte mitt insug via en skrot i Stockholm från en 330 2004 års modell. Var beredd på om du ska be någon göra plattan åt dig att du får vara utan bilen en dag alla fall. De behöver båda insugen, så de kan kapa efter 330:ins insug och sen gängas efter ditt gamla till gas spjället. Jag är själv jättenöjd med bytet. |
|
|
Jag har också funderat på att byta till 330-insug. Ger det verkligen bara 10-15 hk extra? Har läst om 30 hk extra, men det är kanske bara drömsiffror... Förresten det är inte någon som råkar har tillgång till måtten på adaptern? Jag har nämligen tillgång till CNC och vattenskärare |
|
|
På min gav det ihop med extraktor grenrör 36 hk. Ang mått till plattan, så var man tyvärr för hiad när den var klar att bara komma iväg och montera. Sådan vatten skärare knappar man väl in de olika måtten. Lagras de någon stans? Tänkte på om jag skulle kört inom honom här i Landskrona och se om måtten finns kvar i eventuell dator. |
|
|
Antingen knappar man in det direkt i maskinen eller så gör man en CAD-ritning som man matar in. Ok då kan det nog stämma med runt 15 hk med bara insug? Har du mappat bilen Clintan? |
|
|
Clintan: bänkade du din bil före och efter bytet? Hade verkligen varit kul med säkra siffror på detta. Funkar 330 insug på m52 också eller är det bara från m50b25 insug som gäller där? |
|
| RVR_II är m50b25 som gäller då. | |
|
Jag har M52-TUB28 och kör med 330 insuget. Plattan behövdes pga gas spjället är elektriskt på 330 och jag har vajer. Annars fungerade allt smidigt. Bilen är bänkad, men inte mappad ännu pga diverse annat elektriskt jag bytt på den Tändspolar osv som skulle på först. |
|
|
Jag tycker det det var värt varenda minut. Länk Helt annan bil efter bytet till 330 insuget. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.