|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Vi behöver byta våra sommardäck i dimensionen 245/40 R18. Vilka däck är mest slitstarka? Vi bor på västkusten så de ska även fungera bra i vått väglag :-). Tacksam för tips. Hans | |
| Eagle F1 Asymmetric 2 verkar vara väldigt bra! | |
| Michelin Primacy HP. | |
| Ett slitstarkt däck har oftast urusla vägegenskaper. | |
| De har inte banegenskaper, men att säga urusla är att ta i. Uruelt kan man använda till några asiatiska fabrikat, men ingen av de större tillverkarna tillverkar nog några urusla däck. | |
|
Om man bortser från vattenplaning och dess vattenavstötande egenskaper, är inte vitsen med däck att dom ska vara mjuka och liksom greppa om varenda asfaltskorn, medan ett hårt däck kör uppe på toppen på asfalten och har dock väldigtl lite friktion (bromsförmåga och grepp vid acceleration). Tyvärr slits ett mjukt däck fortare än ett hårt, så om man vill ha ett hårt och "slitstarkt", så får man kassa grepp-egenskaper på köpet? Som sagt, om man bortser från mönsteregenskaper som gör ett däck mindre benäget att vattenplana... Visst lär det ju finnas mellanting och jag är ju ingen däckexpert, så man kan ju liksom ha tokfel i frågan... |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Kan rekommendera att läsa igenom olika typer av däckstester. Se tex sommardäck i Vi Bilägare från 2011, där behandlades 205/55/R16. Här är tex olika däcks slitvärde, taget från testet ovan. Bridgestone Turanza ER 300 Ecopia = 320 Continental PremiumContact 2 = 280 Goodyear EfficientGrip Run On Flat = 240 Kumho Ecsta Sport KU39 = 280 Michelin Pilot Sport PS3 = 320 Nokian Hakka Z = 300 Pirelli Cinturator P7 Ecoimpact = 260 Vredestein Ultrac Cento = 280 |
|
Just Primacy HP har rykte om sig att vara slitstarkt. I övrigt lite svagt i väta, se ex. detta test: Länk där Primacy HP jämförs med miljödäck. Är man ute efter det ultimata greppet får man nog titta åt sportdäcken. Jag skulle välja mellan Goodyear F1 Asymmetric 2, Michelin PS3, Continental SC 3-5. Kanske inte långlivade men på topp när det gäller grepp, inte minst i väta. mvh/ Anders |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
I testet från Vi Bilägare som jag nämnde tidigare så är faktiskt Michelin Pilot Sport PS3 bland de två slitstarkaste däcken. Dessutom får däcket mycket bra resultat i bårde vått och torrt. Det negativa med däcket är att det anses bullrigt och stötig. Man brukar aldrig kunna få allt utan man måste prioritera områden. Trådskaparen vill ha ett säkert däck, speciellt i vått, och slitstarkt. Så Michelin Pilot Sport PS3 borde således vara en självklar kandidat enligt ovanstående test. |
|
leta upp ett däck med treadwear 400 så har du ngt som varar längesäkert upp över 5000mil och rullar lätt...hårdare gummiblanding med sämmre grepp. Dvs det skulle jag def hoppa över! Jag vill i princip påstå att livslängden är rellativ likvärdig oavsätt fabrikat så länge treadwear är samma! |
|
|
AMS test av 11 sportdäck: Länk |
|
|
Det finns inga bra däck som inte slits. Även om jag av erfarenhet vet att mina nya Continental sp.co.3 däck kommer att slitas (hur snabbt de slits beror givetvis på min körstil) så vet jag också att däcken kommer vara så bra som de bara kan under sin livslängd. Denna är vanligtvis 2-3 säsonger. Efter det så börjar ju däcken bli slitna av andra anledningar också. Om du inte ska sätta däcken på ett gammalt ruckel så tycker jag du bör väga in andra däckegenskaper som passar dina förhållanden. Kör du ex. mycket i regn? landsväg? sliriga vägar? kurviga vägar? osv.. och välja däck därefter. Kör du långa sträckor kanske även rullmotståndet blir intressant.. Eller så gör du som jag. Väljer det däck du tycker har de sportigaste egenskaperna med bäst allround prestanda och slår till. I min värld finns det inte så många att välja emellan. Självklart Continental sport contact men även Pirelli P zero, Michelin pilot sport, Dunlop sp maxx och Goodyear Eagle F1. Alla bra däck. Kan även rekommendera Hankook ventus däck som jag har på min volvo (men det är en helt annan bil med annan motor, så därav däckvalet). Lycka till S |
|
| Tack för alla svar. Någon som testat Hankook k110 eller Nokian Z? Båda verkar prisvärda. Någon som testat att köpa på tysk internetsida? Det skiljer lite mot svenska sidor.... | |
|
Jag skulle rekommendera Hankook K107.. Bra pris, håller länge, å bra egenskaper. Jag körde ca 3500mil med 235-35/19" på min förra Volvo V70 2.5T. Trots en del häftiga gaspådrag så fanns det ännu kvar mönster för minst 1000mil till.. |
|
| Hane--- såg du mitt pm ? | |
|
Angående hållbarhet och prisvärt. Vi Bilägare gjorde en test för ett antal år sen, dom utrustade taxibilar i stockholm med däcken dom testat. Däcken skiftades mellan bilar och förare för att få ett stabilt resultat, förarna fick utvärdera däckens egenskaper. Men man kollade oxå slitaget på däcken, vissa höll bara strax över 2000 mil, en del närmare 5000 mil. Michelin som var testens dyraste däck, hade fortfarande godkänt mönster efter 6000 mil när testen avbröts, och tillsammans med testens billigaste däck som höll betydligt kortare sträcka, fick det billigast milkostnad. Jag har ingen erfarenhet av nyare Nokian sommardäck, men tidigare NRV och HRV har varit riktigt dåliga på den punkten. |
|
|
Nu är jag ute på djupt vatten, men är det inte så att Michelin länge haft rykte (som påvisats inte bara i testet ovan) om god livslängd men också att de har bra rundhet, dvs låg vägtrycksvariation = vibrationsfritt. Föregångaren till Primacy HP, Michelin Pilot Primacy är/var originaldäck på vår bil så något bra måste BMW ha sett i dem. |
|
| Originaldäck på min bil var Michelin Pilot HX från -01. Dessa bytte jag när bilen hade gått över 12000 mil och jag gissar att den gått över 7000 sommarmil. Det var då ca 2,5 mm kvar och de gick tyst och vibrationsfritt. Aldrig känt tendenser till vattenplaning med dom heller trots litet mönsterdjup. | |
|
Tiderna kanske ändras, men du har helt rätt marin849. Michelin har haft mycket hög kvalite på sina däck, nått som man bla märkte när man jobbade med däck på 80/90 talet, tex vid balansering. Michelin tillverkar även plåtfäljar själva som är balanserade från fabrik, och när man då monterade michelindäck på dom behövdes sällan några vikter alls. Vid regumering av däck användes uteslutande michelindäck, då deras däcksstomar hade en överlägsen kvalite. |
|
|
Kan iaf rekommendera dackonline.se som levererade helt nya däck (tillverkade v.10 i år) på tre arbetsdagar för ett vettigt pris. Tyska sidor bör inte vara sämre.. Om jag var rik skulle jag beställa ett huf-house.. Tysktillverkat hus som är färdigt på en vecka.. Och vilket jäkla hus! Såg ett program på tv i går o blev riktigt imponerad. Allt tyskar gör är perfektionism.. Till skillnad från våra egna som lärt sig snuva kunder på mer och mer pengar för mindre o sämre arbete. Ta Vanadis Gummi (Däckia) som ett bra exempel.. Jobbar segt som fan och tar ordentligt betalt när det är dags. Tur att man inte är en helt okunnig person när det gäller bilar. Tycker synd om alla kvinnor som inte vet bättre o blir utnyttjade av sånna skurkar på daglig basis. BigUp lokalmekanikern! Lycka till med däcken |
|
|
Vad är skillnaden, samt hur stor är skillnadnen mellan Michelin Primacy hp resp primacy 3? Försökte läsa lite på michelin.se men det fanns inte så mkt info, i alla fall inte som jag hitta. Mvh Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.