AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.097

Som en ny bil utan RFT i fram.

Visa användare
20
TomasZ4
Z4 2,5i -07
Hej alla Z-vänner!

Har nu bytt ut mina RFT framdäck mot vanliga. Det blev Conti Sport Contact3 225/40-18 i stället för Bridgestone RFT i samma dimension.
I går hann jag med en rejäl provtur (t.o.m. en del nedcabbat då det i alla fall var 10 grader varmt) och då vädret för en gång skull inte innehöll regn, snö eller hagel. Och vilken skillnad! Den extrema spårkänsligheten som förut fanns är borta. Min favorit-kurviga testslinga som innehåller en sträcka ganska spårig/ nedkörd väg och där jag förut knappt ens vågade hålla skyltad hastighet pga spårvingligheten, där kunde jag nu lätt köra med "momsad" fart. Ett sådant här byte kan alltså rekommenderas!

I bak får mina nästan nya Michelin RSC (=RFT på Michelin-språk) 255/35-18, tillverkade i höstas, sitta kvar än ett tag (snålhet?) men kanske skulle bilen gå än bättre/ mjukare och kanske lite tystare om jag bytte ut även dessa?
Man kan ju undra hur BMW tänker när man envist håller fast vid denna typen av däck? Det måste ju i mina ögon vara bättre att komplettera bilarna med punkteringskit och sedan ha vanliga däck på bilen. Jag har inte kört motsvarande 3-serie, men vad jag hört av en kollega som gör det så finns viss spårkänslighet även på dessa "vanliga" bilar.

Nu får vi hoppas på bättre cabväder framöver så det kan bli mer vårkörning nedcabbat!

/T
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Att RFT-däcken ger spårkänslighet verkar det finnas enighet om i en mängd forum. Att Z3orna har samma problem är också väl känt men där är det inte beroende av RFT-däck utan ett generellt problem som är hopkopplat med däckval och glapp i framvagn.
Jag hade en Z3 1.8 som var sänkt och med större däck. Den var otäckt spårkänslig. 2.8 som jag har nu med m-chassi är spårkänslig i vissa lägen (tänk tungt nerkörda enfliliga stärckor med vajerräcke...) men väldigt mycket bättre.
Men det jag undrar är om någon har specifika rekommendationer på däck som minskar spårkänsligheten eller har andra sådana erfarenheter?

Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
Jag bytte från Michelin pilot sport till Toyo Proxes på min Z3 2.8 -97 för många år sedan.
Det var som dag och natt, spårkänsligheten var som bortblåst.
Det beror nog mycket på att gå från 2 mm tll 7 mm åxo.

\Mats
Visa användare
136
Toklimpan
VW Tiguan Tdi R-Line 2014
Som ska bytas mot 325d cab 2011 snarast!!
Hmm.. Mycket intressant.. hur f-n ska jag göra nu då? Mina däck är ju inte nya.. så om jag bara byter fram så får jag mycket mer mönster där.. viket ju inte är bra har jag hört..

//Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.