AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
19.432

Gallardo LP 520 eller Ferrari F430 vad välja?

Sida 2 av 3
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ja, GRATTIS! Å kör nu mer än 300 mil, för böfvelen... :)

----
BMW CS #6212
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tack alla för gratulationerna :)

Nu åker vi Ferrari tills garantin gått ut eller pengarna är slut sen blir det BMW igen. Skönaste bilarna för rimliga pengar.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Kul att nån vågar leva sin dröm! Grattis!
Ja var nära att köpa en F430 i Italien, men fick kalla fötter när jag märkte att det knappt säljs några såna i Sverige. En bekant till mig har haft sin till salu i 18 månader, sänkt priset med 200', och den är ännu osåld.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Grattis! :-)
Vilken färg + inredning har den?
Grattis, vilken affär!!

Blev lite skraj då jag själv börjat räkna på en 997 Carrera S...jag kanske redan nu skall börja kalkylera på ett äkta fullblod? ;-)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Marin, tack. Du har helt rätt, säljs inte många extremare sportbilar just nu, många har legat ute läääänge. Just därför passade jag på (=förhandlingsläge). Men rätt bilar (fina, väldokumenterade, rimliga mil) som är rimligt prissatta försvinner efter ett tag. Vilken bil är det din bekant har? Säkert nån jag kollat på :)

635 CSi, den är mörkgrå metallic. Svart utökad skinn inredning, daytona style stolar. Gula bromsok, gul varvräknare och gula sömmar.

Kristoffer, gå inte på samma nit som jag och provkör, 997:an är ett så mycket förnuftigare val :) Men en helt annan känsla att starta upp ett Italienskt fullblod och till och med att stänga av den... motorn tvärstannar på en nanosekund när man vrider av nyckeln :)

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
@Björn
Den röda -09 i Östergötland för 1095000:-
Sipkarmotorsport
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Ok, sett annonsen men inte bilen i verkligheten...

För dom pengarna kan du få köpa min cab, 400mil (servad vid 300mil), svensksåld, all utrustning som den bilen har +navi -stolsvärmen. Precis genomgått stor test på Autoropa (utan anmärkning) med 2års garanti.

Den i Nrkpg borde kosta runt 850 enligt mig inte mycket mer.

Björn: Jag tycker du gjorde helt rätt att välja bil med hjärtat! :-) Hade lyxen att få spendera en dag nyligen med en nyare Maserati GranCabrio som väl delar motor och drivlina med Ferrari? Den starkt beroendeframkallande petrokemiska symfonin som uppstår vid nedväxling med sportläget höll på att skrämma livet ur stackars bilister framför mig i öresundstunneln. Men den lyfter fortfarande smilbanden på mig - kam förstå att det prekära problemet blir att hålla milen nere med Ferrarin :-) Lycka till!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Håller med, den är överprissatt för 1,1MSEK, men förra året låg den ute för 1,4MSEK!
Helt sjukt egentligen att man måste försöka minimera och inte maximera mil på en bil som är gjord för maximal njutning bakom ratten.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Hehe, jo ett intressant dilemma :)

Å andra sidan har du en fast kostnad så lägger du väldigt få mil blir milkostnaden orimligt hög...

Förra ägaren gjorde väl ingen toppen affär som tog ut den ny och la knappt 350mil. En värdeminskning på runt 3000:-/mil. Hade han kört dubbelt så mycket hade den kanske sjunkit knappt 100.000 till och värdeminskningen stannat vid försumbara :) 1600:-

Men nu har ju han varit så vänlig att ta den stärsta smällen, nästa 1000mil kanske stannar vid 100:-/mil i värdeminskning (grov uppskattning)

Fast att det kostar att lägga mil med en entusiastbil är inget unikt för denna bara att insatsen är lite större än om man åker tex M3.
BjörnB

Men din förra bil M3 E30 Sport kanske var lite bättre investering om man jämför med Ferrarin :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag är lite nyfiken på om du kollade upp skillnaden i servicekostnad mellan Gallardo och 430? Har kollat upp Ferrari (för skojs skull) och den ligger ju rätt högt - är Lambon samma nivå?

-------
//Lövet
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Stort grattis till TS.

En fråga till er som rör er i denna bildivisionen; det verkar märkligt att det inte finns andra kombantanter än F430, LP520, R8 och 997 turbo. Någon som vill utveckla?

Jag tänker Aston Martin, Mercedes, Lotus(?), m.fl? Fast de kanske inte infriar den där känslan av sporthoj på 4 hjul?

F.ö. kan jag hålla med om att Ferrari har så starkt varumärke att det är svårslaget, även av Lambo.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Starre, jo Sportevon hade man ju betalt för att köra :)

Lövet, dom ligger i samma prisklass servicemässigt. En basservice strax under 20k. Gallardo (innan LP 560) lider av en lite känslig koppling som kan ta slut efter ett par tusen mil eller mindre om man kör den fel, kostnad 60-80k beroende på vem man frågan. Just nu finns ju ingen auktoriserad Lamborghini verkstad i Sverige, man blir hänvisad till Köpenhamn eller Baltikum.

Men egentligen spelar inte bränsleförbrukningen, försäkring, service någon större roll i sammanhanget. Det man som kommer bli helt avgörande är värdeminskningen...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Qsacage, R8 går bort då Gallardon är så mycket läckrare och liknande bil i grunden. Aston Martin känns för osäkert, kanske mest beroende på okunskap. Men visst är dom läckra. Men då kanske Maserati känns mer aktuellt. Merca har aldrig riktigt lockat... Porsche utan turbo tyckte jag var för motorsvaga förutom GT3 men den gick bort pga vxl lådan som sagt. 997 turbo provade jag aldrig men föredrar generellt en rejäl sugmotor. Men kan ha missat nåt där. Får bli nästa gång kanske :)
Bilder BjörnB!
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Vilket härligt val!!!

Ett vanligt svar brukar vara, måste du fråga har du inte råd och jag erkänner genast att jag inte skulle ah råd med en sån där bil. Men jag måste ändå få fråga: vad kostar den att försäkra??

Hoppas att du får många goa stunder med ditt vrålåk :-D

Niklas

Fransosen
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Är det möjligt att få nån entusiastförsäkring på en sån där kärra eller är det tvärstopp? lär ju inte vara så många som rullar 500mil+/säsong antar jag : p
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.