|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tänkte bli med sportbil till sommaren. Provkörde en Gallardo och blev helsåld. Efter att ha varit runt på div bilfirmor och pratat med folk kommer ibland frågan upp varför inte en F430 istället? Har inte fått möjligheten att köra en sån men som folk beskriver den så verkar den väl så trevlig. Varvvillig motor med skön sång, mer körglad på krokiga vägar och inte lika känslig koppling som Gallardon (som kan ta slut på 1000-2000mil). Vad säger ni som testat båda bilarna? Driftskostnaderna och kvalitén har jag förstått är rätt lika, eller? Tacksam för all input? För att krångla till det sneglar jag även på Porsche 997 GT3 eller turbo. Blev kär en röd turbo på Callisma :) | |
|
Även om du spelar i en annan division än mig när det gäller sportbilar skulle jag vilja drista mig att rekommendera GT3:an, främst av ekonomiska skäl men även för att den bjuder mer oomph än vad de flesta behöver :-) Om ekonomin är helt ointressant skulle jag välja Ferarrin, eftersom varje bilintresserad borde få göra det någon gång i livet. Därmed inte sagt att Lamban är dålig på något sätt, den fick väl mkt bra omdömen av Top Gear på bankörningen bl.a? Grattis till vad det än blir! |
|
| Trevligt nöje att stå inför de valen.. Jag hade tidigare en 997 TT, och har även sneglat på Ferrarin och Lambon. Problemet med de två bilarna är just driftkostnaden - kör man en Gallardo 2000-4000mil per år, så skulle det kosta ca 95000kr i service.. :-/ Så med det som bakgrund, så behöver du nog fundera över hur du tänkt att bruka bilen. Mitt val hade sett ut så här. 1. F430 - bara för att få äga en Ferrari. 2. 997 TT - ur många aspekter den optimala sportbilen, ok driftskostnad, bra inköpspris (07-08), 4wd för året runt bruk. 3. Lambo - mäktig, men inte samma måste ha känsla som Ferrari. 4. GT3 - rolig banbil, för mkt banbil för gata/glida. | |
|
Håller med mistafrizz. Ferrari och Lambo i all äro men om du är lite ordningsam med ekonomin är självklara valet Porsche. Sen om GT3 är det bästa för gatan får andra svara på. Nya 911'an eller rent av nya Boxster S? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Jag antar att du inte tänker drifta den i några 2 000 - 4 000 mil om året – det är väl i princip ingen Ferrari eller Lambo som får äta så många bil. De flesta Ferraris (främst) men även Gallardos verkar ju i princip rulla några hundra mil per säsong. Jag antar att ägarna är rädda för både driftskostnader och andrahandsvärdet. Det är inte ovanligt med 05 - 06:or som bara rullat runt 2000 mil. Ur det perspektivet, och om du bara tänk behålla bilen en säsong så behöver inte kostnaderna bli allt för blodiga. Sen kan man ju undra hur en människa är funtad när man kör 300 mil per säsong... Hur som, jag har inte heller gasat F430 däremot Gallardo. Gallardon har utvecklats en hel del med åren, med fler modeller, bättre motorer, bättre kvalité i materialvalen osv. Kort sagt – ju nyare desto bättre. Det finns säkert en hel del begagnatguider att finna på nätet, men generellt verkar Gallardon vara stark i drivlinan, oavsett om man väljer en manuell eller e-gear bil. Personligen hade jag hellre valt Ferrarin - av samma anledning som Andreas (utan att ha kört bilen). Ett sätt att prova en F430 ordentligt är att betala en 500:ing eller så till valfritt eventbolag och gasa ur lite. De har väl både Gallardos och F430is att tillgå. Vill man vara ekonomisk (och lite tråkig) så väljer man en 997 TT. Men jag tycker personligen inte att bilen känns speciell. Marknaden svämmar över av tidiga 997:or och jag hade tyckt att det vore tråkigt att se en i varje "gathörn". En bil som man skulle kunna fundera på är en Audi R8 V10 om man tycker de nyaste Gallardosarna är för dyra. |
|
|
"Sen kan man ju undra hur en människa är funtad när man kör 300 mil per säsong..." Det är ungefär vad jag kör med min lekbil. Du menar att jag är konstig på nåt sätt då eller? ;-) Tror faktiskt det är ett relativt normalt miltal på en entusiastbil. |
|
|
Tack grabbar för bra respons... det hela började med tankar om Porsche 997 carrera S. Sen kom kompisen förbi med sin Gallardo och det fick Porschen att blekna rejält... det är absolut ingen bruksbil det handlar om i mitt fall. Kommer förmodligen inte ens tas ut i regn... Räknar med max 500 mil om året (skulle gissa att 300 är mer realistiskt). Skulle då klara mig med en service om året för runt 20.000 vilket är helt klart hanterbart. Mer orolig för värdeminskningen, dessa bilar, framför allt Ferrarin har ju tillverkats i mängder för att vara en Ferrari och de verkar vara mkt svårsålda just nu (iofs bra för mig just nu). Gillar egentligen inte turbomotorer, föredrar en rejält tilltagen sugmotor som monstermaskinen i Gallardon. Ofta automat i Porsche turbosarna, säkert trevligt när man brukar den i stan, men passar det i en ren nöjesmaskin? Måste få till en provkörning... Gallardo LP 520 sporter, F430 scuderia och 997 GT3RS kan jag samla ihop vid ett och samma tillfälle så fort vädret blir fint. |
|
|
430 är svårsåld för att det finns en ny 458 som gör 430-ägare gråhåriga. Precis samma sak kommer hända om något år när nya efterträdaren till Gallardo kommer ut, då rasar den mest troligt mer i värde än vad 430:in har gjort. |
|
|
Är man uppe i den klassen kostar det galet mycket pengar Hade jag haft pengarna så hade jag valt Ferrari n mest pga den är snyggast har ingen erfarenhet av dem Skall man bara åka fort kan man välja Z06 Corvette som i sammanhanget är billig och ruggigt snabb Ha deT |
|
| Vilket angenämt problem. | |
|
Jag har kört de bilarna du nämner dock har jag bara erfarenhet av 997 4S och 997 GT2. Gallardon känns klart brutalast av de alternativen du nämner och ger enligt mig det största intrycket. F430 har jag faktiskt inte fått någon vidare känsla för, visst det är en Ferrari men jämfört med Gallardon tycker jag den står sig slätt. Är inte driftkostnaderna en alltför känslig post skulle jag rekommendera Lambon. |
|
|
Alla tre är mycket fina. Om du väljer Porsche så satsa på en 4S eller Turbo om du kör mest gata. GT3 om du ska köra bana. Du är välkommen att prova min Turbo om du inte fått pröva denna ännu. Jag valde mellan Gallardo, R8 samt Turbon. Det blev Turbon då den. var mest "komplett". |
|
| Varför inte en Audi R8 V10? Gallardo, utan servicekostnaderna. Dessutom ett riktigt komfortjärn när man bara vill pendla jobb etc. | |
| Man får räkna med ganska hygglig värdeminskning på såna bilar, tittar man på 997 så har dom rasat ganska rejält i pris senaste åren och det gäller säkert dom andra med. Personligen hade jag inte tvekat på vilken bil det hade blivit. Ferrarin är med god marginal den läckraste av dom tre bilarna i mina ögon. | |
| GE: Beror på vad det är för bil. Har man en Pagoda kanske det skulle räcka, men JAG skulle iaf inte klara 300 mil per säsong om jag hade en F430. Det är ju för sjutton 120 mil ToR till sommarhuset bara :-D | |
|
Kanske ska uppdatera tråden. Började med ordentlig provkörning av 997GT3 RS, Gallardo LP520 och Ferrari F430 Scuderia vid ett och samma tillälle som planerat. En fantastisk dag men blev egentligen inte så mycket klokare förutom att Porschen gick bort. Framför allt pga des växelåda, trögväxlad och tighta läge. Risken för en felaktig nedväxling skulle få mig till psyket förr eller senare... Hade också förväntat mig att tysken skulle slå italienarna på fingrarana när det gällde kvalitetskänslan, men både Gallardo och 430:n kändes minst lika välbyggda och fint detaljarbete. Nu körde jag Porschen aldeles för lite för att bli riktigt bekant ed den men gilade inte alls hur den ganska kraftigt växlar mellan under och överstyrt beroende på hur man hanterar gasen i en kurva. Detta trots att det inte var nån bankörning det handlade om utan snarare lite inspirerad körning på landsvägen. Detta fenomen kan säkert en erfaren Porscheförare dra nytta av på banan. Men jag som mest åkt välbalanserade och lättkörda BMW uppskattade inte detta. Vad jag också kom fram till efter att fällt ner taket på Gallardo Spidern var att kombinationen skönsjungande motor och öppet tak är klockrent. Så valet fick stå mellan Gallardo eller F430. Var mycket nära en affär på en mkt fin LP500 men missade den med en hårsmån. Sen dök en svensksåld F430-09 spider upp. Uttagen förra året med 350mil på mätaren och garantier kvar. Prissatt långt över min ursprungliga budget, men efter lite förhandling och djupt tag i plånboken det affär. Gallardon är ett monster, den motorn vill man ha. Ferarin känns lite bekvämare och mer lättkörd. Mer gokartkänsla, lite mer racerbil. Andra entusiastbilar har gått färre mil än man räknat med men "Problemet" med Ferrarin är nog lite som Acey är inne på, man får verkligen hålla igen om inte milen ska dra iväg. Man vill ta en sväng varje kväll om vädret tillåter... |
|
|
Stort grattis Björn! Herrejävlar vilken sommar du kommer ha. Som sagt, att hålla igen kommer mins sagt bli en utmaning. Tur att bilen vara rullat 350 mil :) Lyck till! |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Äh! Skitbil. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| bara att gratulera :D | |
| Grattis!!! | |
| Stort GRATTIS till en riktig drömbil BjörnB! :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.