AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.708

Någon mer som tycker Alcantara är skräp?

Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
De begagnade 3-serie (E46+E92) jag kollat som haft M-paket med Alcantara, ser
alltid fult ofräscha ut i interiören. Är detta någon sorts handhavande/underhålls -fel eller
är Alcantara helt enkelt inte tillräckligt slitstark att användas i inredning?
Och hur tusan ser en Alcantaraklädd ratt ut efter 10000mil???
/J

Surf Or Die!!!
Visa användare
253
Vira20
Plug-in bil från annat märke
Tjena, Min E46 320-03 m-sport med 23200mil på mätaren ser som ny ut i Alcantaran, men jag har sätt många som blir noppriga på sidorna och är dem inte riktigt rengjorda ser dem ofta rätt skitiga ut.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Alcantara är riktigt snyggt och väldigt komfortabelt att sitta i, kallt som varmt.
Problemet som jag ser det är slitage på den delen av ryggstödet som är mot dörröppningen, främst på förarplats.
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Ja,det är skitsnyggt när det är nytt...man kanske skall sköta det på något speciellt sätt.
Har du något trix Vira20?
/J

Surf Or Die!!!
Har problem med nopprig klädsel får man raka den! Länk Det blir som nytt efteråt. :-) Min bil har snart gått 19000 mil och klädseln är i fint skick förutom ett par knappnålsstora hål på förarstolens vanliga ställe. Fast det har jag t.o.m. sett i bilar med skinn...
ma
7.450
marin849
Har du kört med sån maskin?
Jag har kört med en sån maskin. I min bil fick jag bort i princip allt som var osnyggt i stolarna.
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Yes,GE!
Det finns hopp...då kan jag räkna in Alcantara-utrustade bilar igen
i mina framtida bilköp.
/J

Surf Or Die!!!
Tack för tipset GE.

Sådan har jag ju hemma till kläderna, ska prova lite på förarstolen som börjar bli lite nopprig på sidorna.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Det är förvånande att klagomål på hur Alcantara åldras/slits är så pass vanliga. Alcantara (ett reggat varumärke, f.ö.) är just framtaget för att vara riktigt slitstarkt och inte fläckas så lätt. Hämtat från webben (Lauritzon's):
--------------------------------------
"Alcantara är ett fibertyg d.v.s. ett ”non-woven” tyg som inte är vävt. Just denna tillverkningsmetod gör Alcantara så hållbar.

Då Alcantara är ett fibertyg går det inte att mäta något egentligt Martindalevärde. Martindalevärdet mäter hur slitstarkt ett vävt tygs trådar är, d.v.s. hur länge det tar innan tygets två varp- eller väft- trådar går av. Detta värde kallas även för Martindale ”end-point”. Eftersom Martindalevärdet allmänt anses som ett bra mått på textiliers hållbarhet ger vi för Alcantara två värden. Det första värdet, 30.000 Martindale, hänvisar till då tyget ännu inte visar några förändringar i utseendet. Först efter 150.000 Martindale slits Alcantara tyget sönder d.v.s. Martindale ”end-point”- värdet uppnås. Det är mycket sällsynt att ett vävt tyg fortfarande är som nytt efter 30.000 Martindale. Alcantaras värde på 150.000 ”end-point” är det endast några få vävda tyger som klarar och inte ett enda tyg i mockaimitation.

En bra referens för Alcantaras hållbarhet är bilindustrin där man ställer högsta möjliga krav på textilierna. Äkta Alcantara är det enda mockaimitations tyg som används i bilindustrin.
--------------------------------------

-------------------
Hälsningar
//Dr Bilfåne
ma
7.450
marin849
aha. Är det äkta Alcantara i M-sportklädseln på E39 mfl då?
Jag blev också lite överraskad av TS eftersom de bilar jag haft och tittat på har nästan alltid alcantaran varit fräschare än motsvarande skinnklädsel. Det stämmer att den kan noppra sig och då funkar rakblad bra att få till det.

Alcantaran är dessutom perfekt för småbarnsfamiljer - sand och smutsfläckar dammsuger man enkelt bort. Klädseln i min egen E91 var som ny efter 3 år och 7500mil.

Har helskinn i X3 och måste nog säga att alcantaran är mer lättskött och betydligt trevligare att sitta på än skinn.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag gillar att sitta i sådana stolar men nackdelen är att det alltid ser lortigt ut även om det är nystädat.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
marin849: står det Alcantara så måste det vara just detta material då det är ett registrerat varumärke.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
...vilket jag nu ser att jag nämnde redan i det tidigare inlägget.... EDIT?! :)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Alcantara är grymt! Min förra e46 2004 gick 10.000 mil och Alcantaran såg ut som den var tillverkad igår.

Jag bekräftar även att Alcantara är svalt på sommaren och lagom varmt på vintern. Fantastiskt material, köper gärna det igen. Kör dock halvskinn i nuvarande.
ma
7.450
marin849
Vår bil har gått 11100 mil och jag instämmer att alcantaran (om det nu är äkta....) ser ut som ny, men inte vid insteget på förarplats då den är lite nopprig. Skall skaffa en sån där apparat och testa!

Sen är det nog mer antal i/ursteg som påverkar än antal (landsvägs)mil.

Å andra sidan har jag aldrig märkt att vanlig tygklädsel heller skulle bli särskilt sliten?
En bil ska alltid se ut som ny inuti de första 25000milen/15-20 år i alla fall, förutom kanske lite blank ratt+växelspak+pedaler och "gnidytor" vid in/utsteg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.