AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
13.315

Toppa upp AC - bu eller bä? Och vart?

Sida 2 av 3
En 'normal' läckagetakt så skall AC hålla i allafall över 10 år. Problemet är snarare att bilarna är närmast konstruerade för att köldmedelsladdningen skall pysa ut inom 5 år pga. att någon aluminiumdetalj korroderar hål som tex. kondensorn - jag uppfattade att när man fortfarande hade kopparkondensor så var läckaget där i stort sett obefintligt utan då var det läckage i tittögat på torkfiltret och O-ringar i olika skarvar som var problemet.

Viton-packningarna i AC-skarvarna är närmast som modellera och tappar spänsten fort när det är utsatta för statisk tryck som i en O-ringskåra och helt enkelt formar om sig utan speciellt mycket presstryck mot ytorna - därför börja O-ringarna läcka efter ett antal år. Detta är också ett typiskt indesignat fel där det är meningen att det skall börja läcka efter 5 år istället för att välja ett annat gummimaterial som behåller spänsten längre.

---

Varför det är skillnad på drivgas med R134a och köldmedel med R134a står också mycket noga i motreaul-protokollet 1999 - faktiskt väldigt detaljerat varför drivgas-användningen har fått undantag från F-gasreglerna och faktiskt helt rimlig resonemang varför det blev som det blev.

Första argumentet är att den totala utsläppet av F-gaser som drivgaser i sprayburk (där kylspray och tryckluft på burk ingår) bara stod för 8% av världsutsläppen medan kylindustrin stod för över 60% och skumblåsningen på 22 % - alltså satte man in åtgärden på dom förbrukare som släppte ut mest dvs. kylindustrin och skumblåsningsindustrin.

Att ta bort de 8% som drivgasförbrukningen stod för hade påverkat den totala utsläppet i mycket liten skala och så ville man inte göra om samma misstag som man gjorde med R12 och hela sprayburksindustrin höll på att gå i konkurs. idag har sprayburksindustrin försök själva minska beroende av R134a genom att använda propan/butan-blandningar, DME, koldioxid, lustgas beroende på vad det är för produkt i spray-burkarna, så redan där har användningen sjunkit mycket redan idag och fråga är om inte procentsatsen idag är under 4% och lägre och svåraste delen att få någon övergång till andra drivgaser kommer att vara i läkemedelsindustrin - dom hade dispans för R12 som drivgas väldigt länge efter förbudets inträffande, medans kylindustrin fortfarande är dom stora utsläpparna trots att de har certifikat på installatörerna.

själv hade jag gärna sett att man satte in stenhårda skattesatser för R125 som har GWP3400 med tex. 1000:- höjning per kilo och år utan stopp för att begränsa användningen av R410A som egentligen inte är speciellt bra köldmedie ur teoretisk COP men maknadsföringsmässigt väldigt lyckad för köldmedelebolagen, och alla tillverkare har blivit 'bekväma' med köldmediet och få av dom har drivkraften att leta efter lösningar på ännu bättre alternativ och effektivitet. Med detta så skulle tillverkarna få ca 5 å på sig att hitta lösningar med andra låg GWP-köldmedier med hög teoretisk COP (läs HC-köldmedier) då R410A skulle bli så dyrt vid installation och reparation att kunderna ropar på andra lösningar och betalar för det. Samt bli väldigt noga koll på att inget befintlig installerad R410A läckte ut då det helt plötslig handlar om stora pengar.

beklagar för dubbelpostningen tidigare - men det dök upp erroruta när jag sände in detta och jag trodde inlägget aldrig gick in övh. - ev. moderator få gärna ta bort den ena av de två långa identiska inläggen.

Jag vet att det är formulerat ung. på detta sättet i Montrealfördraget och i liknande konstellationer, frågan är om dessa herrar (förmodar jag...) och politiker är tillräckligt väl informerade innan besluten tas, eller om de litar blint på sina tjänstemän. Eller om de sistnämnda är tillräckligt insatta och informerade... många statistiska underlag och liknade är som bekant inte omöjliga att manipulera, det mesta har en prislapp osv...
Tänker ändå tillbaka på t.ex min egen användning, som är långt ifrån isolerad eller unik, säg att man "spillt ut" sådär 100kg (100.000 gram) genom åren, eller runt 50-75 bilars köldmedieinnehåll, vilket fortsätter med oförminskad nivå, medan då t.ex en certifierad bil eller AV-montör måste redovisa varje gram.
I min värld står nog utsläppen från drivgaserna, kylsprayer osv för över 8% av total mängd.

Det här med "tryckluft på burk" i form av luktfri propan/butan eller annan brännbar/explosiv gas i 400gr-förpackningar är också rätt inkonsekvent, ställt i relation till de speciella behållare i ungefär samma storlek där samma gas har luktmedel tillsatt, stora varningstexter på burken osv.
Jämfört gärna med produkterna från kontorsleverantörerna, en knappt cm-stor fyrkant med "flammable gas" bland den finstilta texten bak på burken...
Men visst, statistiken säger säkert att inte många explosioner eller bränder har startats på just kontor och beroende på just "tryckluft på burk"..

FP
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Var glada ni att det bara behövs läcksökning för några tusenlappar. Jag har en frånluftvärmepump hemma i huset som med tiden har läckt ut lite köldmedium.(16 år) Problemet för mig är att det inte får fyllas av det köldmedium, R22 som jag har. Det är totalförbjudet numera. Jag måste byta hela anläggningen, som för övrigt fungerar felfritt, till en ny. Kostnad 50-60000:-

Äldre bilar hade också ett större mängd köldmedium än dagens aktuella. Bättre användning av luftflödet till kondensorn, bättre kompressordesign, mm. Men skarvarna är detsamma, ett litet tunnt oring på skarv som vibrerar hela tiden, samt en serviceventil som tillhör ett cykeldäck från 1800-talet.

En äldre Volvo V70 till exempel innehåller 950g R-134a från början. En nyare V50 klarar sig med 550g R-134a. Om det läcker ut 500g under 6 år från V70 bilen, då funkar ACn fortfarande.

Latorparn.. Kanske för sent nu men du blev misinformerade, förbjudet mot R-22 gäller NY R-22, det är fortfarande tillåten med R-22 men då måste det vara "återvunnit". Det kommer att vara tillåten tills 2015. Förbjudit gäller NYINSTALLATION samt NY gas. Ring en annan kylföretag än den som sa det till dig. R-410a kan inte ersätt R-22 pga konstruktionen, trycket med R-410a är för högt samt passar inte med samma olja som finns i R-22 anläggningar.
Herregud 2-3000 KRONOR för en enkel service? Jag tar 800-1000, kör ut till kunden, och 2 års garanti!

Men av erfarenhet nu i Sverige så vet jag att ingen bryr sig om ACn på vintern. Jag fick totalt NOLL kunder mellan november och februari. Kanske därför det är så dyrt.

I Texas blir det typ 42C under hela sommarn och det kan bli lätt bli 30C i februari. Eller fryskallt dagen efter det har varit 30C.
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Nej AutoCool. Det är förbjudet att fylla på i befintliga anläggningar sedan 2002. Förbud mot nyinstallation sedan 1998. Alla företag jag kontaktat säger samma sak. Och kollar man hos myndigheterna så är det samma. Jag får inte fylla på. Det går f.ö. inte att få tag i R22 någonstans. Jag har letat....

R22 kan ofta konverteras till R407C om man byter oljan till POE-typ med en eller ett par omgångar genomspolning (gamla oljemängden bör vara under 5% när man är färdig med konverteringen) - dvs det är ganska rejält jobb för kylnissen, men å andra sidan kan han vara där ganska många timmar innan man kommer upp i 50 - 60 papp.

Problemet för dig är att hitta en 'riktig' kylnisse - inte en säljare med kylcertifikat som kom med flingpaketet och som bara vill sälja på dig nya prylar som han/hon med nöd och näppe klarar att få igång med äran i behåll.

En variant, men det får du själv ta beslut om du vill våga på detta och är allmänt händig och noggran, är beredd att läsa på och skaffa nödiga grejor samt mängderna i existerande maskin inte så stora, är att fylla maskinen med propan eller propylen - det finns ENxxxx-standarder på hur mycket man få ha i och utanför husen och regeln är 7 gram per m^3 i (motsvarar 1/5-del till nivån då gasol teoretiskt kan brinna) i utrymmet där en snabb läcka kan inträffa med begränsningen 0.5 kg per enhet under markytan och 1.5 kg fyllning per enhet ovan maskytan om man har en innerdel inomhus som kan läcka.

En propanmaskin vinner på att ha en suggasvärmeväxlare med kondensatet medans med propylen så kvittar det, propylen ger också ca 10% högre kapacitet än med R22.

I mängd motsvarar 500 gram propan ca 1 kg R22 vid under markytan-maskiner och 1.5 kg propan för 3 kg R22 för maskiner som är väggmonterade som L/L-värmepumpar/AC - om du skall bedöma laddningninvikter och möjlighet att ev. byta till HC

Till detta bör man titta igenom om maskiner har blixtrande reläer mm. vid stopp och start och kanske flytta dessa till annan rum eller stoppas in gastät låda, tejpa pressostater tätt eller knyta in dessa i ett par lager finmaskig metallnät (agerar då som flamspärr), slänga in en gasoldetektor i botten som slår igång en stor fläkt och evakuerar och blandar ut om gasolhalten höjs pga. läcka - så länge det är utspädd under 1.9 volymprocent i luft så kan inte gasol brinna hur mycket man än försöker tända på - är det dessutom luktsatt så kommer det stinka så otroligt mycket att du vill inte vara i närheten av det långt, långt innan det är i närheten att bli brandfarlig.

nåväl det sistnämnda är för er experimentvilliga men samtidigt betona att det är inget generellt förbud med HC i kylmaskiner som många kanske tror, men det finns regler på hur och vad och vilka mängder som inte bör överskridas vid olika installationer inomhus just för att minimera faran.

gasol är säker gas så länge det hantera rätt - men biter ifrån ordentligt om man dummar sig, dock inte på långa vägar lika hårt som acetylen - det att tänka på för er med gassvetsar i garaget...

Dom reglerna som Autocool refererar till är dom Amerikanska reglerna som gäller nu och denna stora land är minst 10 år efter alla andra i avseende sådana saker då dessa har en väldigt stor kylmedelstillverkar-lobby som arbetar och försöker fördröja alla sådana saker så mycket det går.

R22 har varit bannad i sverige länge.

Autocool:
Läser din inlägg, och måste säga att jag har svårt att bedöma dina kunskaper vd gäller AC och kompressorer och andra komponenter, olika köldmedia, dess regelverk osv.
Du har bevisligen ett företag i branchen men jag blir inte klok på om du hyllar eller dissar att man behöver certifikat eller auktorisation? Jämförelser med USA går kanske inte heller alltid att göra.
På ett ställe skrev du om jag minns rätt att du "tror att det är lågtrycksvakten" i fråga om bilens AC och om att skydda anläggningen. Denna vakten stannar AC:n när lågtryckssidan närmar sig 0,5 bar för att förhindra att lågtryckssidan går mot undertryck. Detta i sin tur för att inte luft och fukt skall sugas in via t.ex schraderventiler eller axeltätningar osv.
På tal om schraderventiler, du jämför alltså dessa med 1800-tals cykelventiler, med ventilgummin då??
Om du tänker på bil/MC-ventiler som visserligen LIKNAR schraderventilerna så är det väl ändå lite haltande jämförelser..
Du är förvånad över att ingen bryr sig om AC:n på vintern här i Norden? Kanske du känner till nåt om medeltemperaturen här på vinterhalvåret, och att bilarnas AC slutar pumpa vid +15°C eller ner mot +10°C, bl.a för att skydda anläggningen mot för kraftig kondensering osv.
Många bilar (de flesta inom EU iaf) konditionerar automatiskt anläggningen och pytsar runt lite olja osv genom att kortvarigt slå till kompressorn vid visst antal kallstarter.
Det där med reglerna för R22 och att detta förbjöds att hanteras 2002 är också lite intressant. Kanske olika regler här och i US?
Det sälgs ju fortfarande anläggningar med R22 i vissa länder, speciellt tropiska, men det gäller inte här.

FP
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Ja du xxargs. Inressant, men i mitt fall så struntar jag nog i propankonvertering...
Enheten står bredvid tvättmaskinen och torktumlaren samt att husets elcentral sitter i samma rum. Låter inte som optimalt.

Folke: Det här är ett forum, meningen borde vara att kunna hjälpa andra med råd om ett ämne som passar din egen kundskap. Eller tvärtom, att hoppas att någon här kan hjälpa dig med dina frågor. Har du ett BEHOV att BEDÖMMA mig så får du gärna det. Men om du har ett behov av det då undrar jag vad du har för anledning. Men eftersom du tog upp det så ska jag skriva lite om vad du själv har kritiserade mig för.

- Tryckvakt. Det finns flera sorts "tryckvakt, enklare som bara har koll på lågtrycket, sen finns det binary tryckvakt som har koll på 2 olika värde som till exempel lågtryck OCH högtryck eller lågtryck PLUS när kondensorfläkten ska starta. Den finns det trinary tryckkontakter som tar hand om 3st olika värde.

Det absolut lägsta tryck som skulle bryta kontakten är en på 10 PSI vilken motsvarar CIRCA 0,7 bar. En bra bit över 0,5 bar som du skrev. Vanligaste är 28 PSI som motsvarar ca 2 bar.

Det finns minst 8st olika versioner av serviceventiler på personbilar, som skiljar sig genom olika diameter och gängning, hur spiralfjädern är placerade, hur stark fjädern är, osv. Men förutom det är det inte mycket skillnad mellan ett däckventil och en AC serviceventil. Den är gjort för att kunna hålla sig stängd med hjälp av baktryck i systemet. Många av dessa design kan till och med öppna sig själv om trycket är för lågt. Det blir så pass kallt på vissa ställe under vintern i Sverige att det kan finnas VAKUUM i AC systemet fast AC systemet är fylld med rätt mängd R-134a. Ventillocket är oftast bara plast och är bara ett dammskydd.

If you think I wrote something strange, it is perhaps due to my attempting to communicate in a language othere than the one that I am accustomed to speaking and writing. Nobody can everything about everything, but you really shouldn't try to point out faults in my statements that are in fact true.

Vill du tävla med någon om kundskap utan att ha dator eller en bok framför dig så får du gärna det, men inte på ett forum.
Hej Latorparn! Tänkar inte bråka om lagen som gäller R-22 men är det EU regler så går det att köpa "R-22T" från andra EU länder och det är bara renad R-22 dvs "äkta återvunnit R-22". Självklart kan det vara ett fråga om översättning till SVENSK lagstiftning men ingen kommer att bli straffad om de följer EU lagen. Ett certifierade person eller företag från Polen kan göra exakt som det är lagligt att göra i Polen i Sverige.

Frågan om VAR i Sverige man kan köpa återvunnit R-22 är kanske problematiskt.

Latorparen:

Det är därför som jag skrev som jag gjorde - propankonvertering är inte för vem som helst men utrymmet finns om man är väldigt intresserad, händig och tänker på säkerhet.

Andra alternativet är som jag skrev innan är att fundera på konvertering till R407C och så finns det en variant av R407C-likande köldmedie som också har några procent propan/butan (icke brännbart blandning) för att förbättra oljereturen i system med mineralolja som kan hällas i direkt i gamla R22-anlägningar utan att byta ut oljan - en variant av denna tror jag kallas R438A och duponts varunamn på denna är Icecon MO99. (som har en blandning av 45% R125, 44.2% R134a, 8.5% R32, 1.7% n-butan, 0.6% isopentane, alla viktprocent och dom två sista för att emulgera mineralojan så att oljetransporten fungerar i kylslingan)

får du tag på en 'riktig' kylnisse så bör han veta hur man hanterar och konvererar gamla R22-anläggningar då det inte är ett unikt problem samt vilken typ av ersättningsköldmedel man kan använda sig utav.

Hej xxargs

Jag tror att det största problem är att dom flesta kylmontören är precis som namnet säger, de är installatör och inte reparatör. Dom tjänar lika mycket med ett par timmars arbete med rördragning, konering, och vakuumsugning än ett par dagars arbete med allt där PLUS utbytt av köldmedium, oljan, lödning av en ny torkfilter, osv. Verkar som kylmontören tjänar ganska mycket genom försäljning av NYA aggregat. Hur många kylföretag har du sett som kör runt med en gammal rostig skåpbil?

I Sverige ser man en luft/luft minisplit värmepump utanför nästan varje villa, hur länge har det varit så?

EU har bestämt sig att biltillverkaren får inte "låsa" bilservice till märkesverkstäder, dvs vilken verkstad som helst måste kunna ha tillgäng till tillverkarens egna felsökningsinformation, reservdelskatalogen, osv. Men så är det inte med värmepumpar och familjen. Man måste vara "agent" för att komma åt tillverkarens egna dokumenteringen. Styrsystemet på dagens värmepumpar kräver en hel del elektronisk kundskap.

Pratade med en kille på nyföretagareträff som har ett firma som reparerar mindre kylaggregat, han sa att han tjänar 800 kronor i timme. Låter inte normalt för mig men det kanske är. Jag har fortfarande svårt att acceptera hur DYRT det är i Sverige med nästan allting.

Lagarna som gäller köldmedium och hantering är svår att förstå, det står en sak i lagtexten och sen under det finns en stor lista som ger undantag i olika fall och undantag från undantagen.. Det är kanske säkrast att inte utnyttja någon undantag ALLS och då är det svårt att hitta en "riktig kylnisse". En gubbe som har jobbat under 30 år kan mycket mindre om lagen än en 20 åring som nyligen gick på sin 2-dagars kylkurs och fick sin certifiering.

Om du eller andra undrar varför jag verkar vara EMOT användning av gasol i personbilar, det är pga jag svimmade bakom ratten en gång i en bil där ett gummislang gick av under körning. Hade det varit gasol istället för (R-12) så är jag absolut säkert att det skulle sluta med katastrof. Ingen biltillverkare på jorden använder propan i AC systemet, inte ens i Indien som är känd för att hålla sig utanför påverkan av industrin i andra länder samt använda billigare och befintliga lösningar. Till och med Indien har säkerhetsstandarder. Gasol är absolut inget bra lösning för en bil som är i dåligt skick och jag tror inte att det finns folk som köper en ny bil och sen tänkar "OK, nu ska jag ta bort den miljöfarliga köldmedium och ersätta med gasol."

Det kanske kommer en dag där det ingår läckagekontroll som en del av bilbesiktning, skulle inte bli förvånad. Kolla alla som frågar hur man släcker airbagslampan nu för tiden. Så var det inte för några månader sen.

Hej Autocool.

Jag tror du missförstår och överreagerar lite på mitt inlägg. Kanske jag även utformade texten lite slarvigt, men jag försökte summera lite av dina inlägg och din länk till hemsidan osv.
Kanske missförstod jag varför du skrev något frågande om lågtrycksvaktens funktion osv?

När jag skrev "ner mot 0,5 bar" så menade jag just detta, och 10 PSI/0,68 bar tycker jag är ner mot 0,5 bar, knappast betydligt över, från kanske normala 2-3 bar under drift. I realiteten ligger frånslagsnivån vanligen i regionen runt 2 bar precis som du skriver.

Jag tycker fortfarande att bilarnas schraderventiler med sin uppbyggnad, materialval, fjädertryck osv, skiljer sig en del från däcksventiler, även om de har flera likheter också, och speciellt skiljer de mot 1800-tals cykelventiler.
Min bakgrund är inte AC-reparatör men däremot har jag god insikt i teknik och funktioner och om de ingående komponenterna. Det beror delvis på att vi har detta "in house" på min arbetsplats, med några agenturer och supply av AC-komponenter och system åt fordonsföretag, -tillverkare och verkstäder. En del snappar man väl upp genom åren, resten får man ta reda på själv genom teori och praktik.
Jag har hängt rätt länge på AP-forumet och en del andra forum, det är givande att hjälpa andra och man lär sig själv hela tiden. Riskerna är de vanliga, hur vet jag att allt stämmer, hur bedömer jag sanningshalter osv? Själv är jag mest intresserad av det som rör BMW´system, även om grundprinciper och mycket annat är gemensamt, t.ex inom AC-system för bilar.

English language is fine with me, your Swedish writing is better than many others, considering your background and your (probably) short time in Sweden..

Jag gillar din affärsidé och prissättning också, kanske inte alla i branchen tycker samma sak.. Men det finns ju ofta lite bakomliggande orsaker till varför man håller en hög nivå på verkstäder osv, man har kanske dyra investerings och personalkostnader att täcka osv. Utöver detta, och utan att gå för djupt i politiska eller andra jämförelser så kan det säkert finnas flera bakomliggande orsaker till att pris och kostnadsnivåerna skiljer en del mellan olika länder och även mellan US och EU i många fall osv.

Håller för övrigt helt med att det är märkligt hur många som tycks experimentera med diverse gaser, propan/butan, R134a och annat, och som efterfyller sina bilar med detta.
Helt klart kan den höga prisnivån hos många märkesverkstäder och andra ligga till grund för detta kanske, och en humanare prissättning och kanske syn på det som jag tog upp tidigare ang "naturlig" gasförlust skulle kunna hjälpa till att förhindra egna mer eller mindre farliga experiment.
Läste förresten idag om ett lokalt företag som skriver så här "Vet du försvinner 40-60g gas ur din bil varje år" osv. Vidare skriver de " normalbilen innehåller 800g, så efter 4-5 år behöver din anläggning fyllas på"
Kollade just i en manual (från BMW) där man skriver " ANMÄRKNING: Ett läckage på mellan 50 och 100g köldmedium per år är normalt".
Jag tror att nivåerna kanske ligger lite lägre i de flesta fall, själv har jag gjort en efterfyllning (125g) under min bils 12-års period.
Men att det skulle hålla helt utan efterfyllning i över 10 år tror jag inte är realistiskt.

FP
Inte riktigt sant att det inte har används gasolblandning i bilarna - i Australien så var det påbud av staten under en period på 80 och 90-talet - inte pga. miljötänk, utan av rent stadsfinansiella orsaker då importen av köldmedie var hårt belastande på statsbudgeten...

Australien är en kontinent där levnadsmöjligheterna skulle minska drastiskt om man inte hade fungerande AC samt också ett krav i alla fordon. I USA var det också populärt med HC när man fyllde med detta istället för den nyligen förbjudna R12 - och det blev så populärt att det traditionella köldmedelsbolagen kände sig utkonkurrerade på hemmaplan och gick och grät hos myndigheterna och i 8 stater också fick in förbud (dom enda i världen förövrigt) - inte för att det fanns några reella belägg att olyckorna ökade, utan för att man inte ville ha konkurrans

Det är ganska intressant när Australienska kylnissar kommer i diskussion med dito amerikanska på kylforum - det är helt olika syn på det här med risker där US-grabbarna blir helt uppjagade och pratar helt orealistiska händelsekedjor som slutar med atombombsliknande svampmoln och australiensarna är väldigt relaxade med detta eftersom de jobbar med detta var dag och säger att så länge man följer instruktionerna och respekterar det precis som all köldmedie oavsett slag - så är det inte värre eller farligare än någon annan typ av köldmedie.

- det handlar bara om marknadskontroll i slutändan. Nu är köldmediebolagen bekymrade för dessa förbud i USA som de själva grät fram på 80-90 talet eftersom det nu också låser för användning av HFO1234yf i dessa stater, eftersom gasen ifråga är brandfarlig och därmed förbjuden där. Här kan man snacka om att ha bundit ris till sin egen rygg...

Kort sagt så har gasol i bilar använd i minst 100 miljoner bilår utan att olyckrisken skulle vara högre än något annat bensindrivet om man tittar på den faktiska utfallet. - och det är detta som egentligen är facit, eller hur.

och idag så är alternativet till R134a som skall bort också brandfarlig samt ger giftiga avgaser när det brinner, så i framtiden handlar det inte om brännbart eller inte brännbart, utan om brännbart och lite långsammare brännbart men istället ger giftiga bränngaser...

jag vill åtminstone kunna välja...

---

Gamla bilar hade allt som oftast över kilo köldmedier i sig och om du svimmade a utläckande R12 så borde det sätta på minuskontot av just den gasen, sedan gör många den här glidningen att jag blev någoting av det här ämnet så skulle det bli mycket värre med det andra ämnet jag vet är tex brännbart. - det är inte alls säkert, hade du haft HC i systemet med samma krav på luktämnen som i Australien så hade du förmodligen blivit uppmärksam på det i tid för att det stank outhärdligt illa och måste ut ur kupén. Kort sagt - man kan inte extrapolera en händelse att om det hade varit xxx så hade det blivit värre - utan man måste studera varje fall separat.

Idag finns det alla möjligheter att bygga AC-system med kanske bara 200 gram köldmedie av HC/DME-typ och då börja mängderna vara så små att det börja bli genant att måla upp enormt stora risker med atombombsvamp i bakgrunden i uppmålade sceniariot för något som folk förstår att det motsvarar 2 dl bensin ungefär - eller med DME, ca 2 dl T-sprit... ja, ungefär det man sprutar över vindrutan vintertid med norrlandsblandad spolarvätska (norrlandsblandning = koncentrerad spolarvätska utan extra vatten i)

- men med nya HFO1234yf innebära större köldmedieladdningar än dagens laddningar pga. att den är termodynamiskt ineffektiv och åter igen ökat risken för en syrenedsatt gasström mot föraren och nickar till av syrenedsättning just för att mängden köldmedie är mycket större och uthålligare utsläpp som kan gå ut i kupén (för det är det jag antog att det hände om du svimmade vid R12-utsläppet du refererade till) .

Det handlar bara om pengar för en kylmedievärlden som har varit skyddat mot konkurrens i 60 år och de vill inte bli av med detta.

Varför tror ni Honywell och Dupont har satsat enorma summor på HFO1234yf och miljarder på lobbying av det under snart 10 år - jo, patenten på R134a, R125 och R32 har gått ut och stora kinesiska tillverkare har gått in i marknaden - alltså måste man hitta på något nytt och tillräckligt unikt och det får absolut inte vara propan/butan eller annan HC-blandning som vilken energibolag som helst kan sälja billigt - så kommer man med HFO1234yf som dessutom har urusel termodynamiska egenskaper och dessutom lyckats få in detta i rätt kretsar trots att egenskaperna är tveksamt bättre ut brandrisksynpunkt i jämförelse med HC och dessutom avger giftiga avgaser vid brand, vilket definitivt är sämre än HC-alternativet.

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Av två onda ting skulle jag hellre smaka på gasol än fluorvätesyra, minns att vi kokade ihop något på kemin på teknisk som inte läraren blev så jätteimponerad av.. :-)

Fast, har man överlevt tillverkningen av- och sprängningen av 1 kg acetonperoxid så kanske man är immun? :D
Det var OK; jag överreagerade. Jag kan bara svenska för att jag har växt upp under ett år i Norge samt har bott 2 år i Sverige ( för många år sen) och min fru är svensk. Det betyder inte att jag kan utrycka mig som jag vill, jag kan bara blanda ihop dom ordern jag kan så det blir lite svenskaktiga. Och jag skriver mycket, då är chansen stor att det kommer fram nån skitsnack!

Humm, det enda biltillverkare som jag tycker har verkligen försökt med bättre tätning (när det gäller serviceventilen) är Volvo. Locket är i alla fall av mässing och har sin egen oring. Till och med oringarna är en vacker Påskgul färg.

Tråden handlar inte direkt om lagstiftning, men det känns för mig att lagen i USA är ganska klartext, medans i Sverige och EU är lagen mycket svårt att tolka, för mycket "det som sägs i artikel blablabla femte paragraf gäller inte när fallet är det som sägs i femte paragraf artikel blablabla. Kan det vara så att lagen i USA är skrivit mindre av kontorsfolk än här? Jag vet faktiskt inte om det är tillåten för verkstadskunder att titta på medans mekanikern jobbar här, är det frågan om försäkring eller? Man behöver inte skriva under nånstans för att följa med under bilbesiktningen. Jag ställer inget krav att kunden måste hålla sig borta i alla fall. Bara dom ska ha skyddsglasögon på sig.

Om någon är intresserade av reglerna i USA (kan vara lite skillnad mellan olika delstater) så finns manualen här. Självklart är alla temperaturen i fahrenheit (där vatten fryser vid 32F och kokar vid 212F, systemet är baserad på havsvattens fryspunken som är ca 0F) och trycket som PSI (1bar = 14,7 PSI, absolut vakuum = 30 tums kviksilver) men för övrigt är det inte så svårt att förstå. Manualen gäller certifiering för att kunna hantera köldmedium i personbilar. Examen är en hel del svårare än EU versionen, man måste kunna specifikationer till gummislangar osv samt en del om vilken tömningsmaskin är godkänd för vilken användning. USa gick inte med i Kyoto mötet då gäller fortfarande allting som står här trots manualen är från 2008. Certifieringen ger dig rätt att kunna köpa köldmedium i USA, även R-12. Section 609 gäller mobil AC, inte fastmonterade. Alla som blir certifierade får ett leg kort som passar plånboken.

Länk

Du kan alltid kopiera/klistra in via "google translate", manualen är inget pdf. En liten märklig skillnad mellan USA och här är att även om man är certifierade på alla stationära system (även som jag med ammoniak och litium bromide) så gäller den INTE till personbilar. Jag tror att inom EU så är det tillåten för de som är certifierade för stationära utrustning att jobba även med AC i bilar.

Vätefluorid och när det löses i vatten och hydolyseras till fluorvätesyran hör till dom kemikalierna som folk är mest rädda för inom industrin och forskning - den är dubbelt skadligt med både akut och fördröjd verkan med både akuta verkan som plötslig död för att kalcium och magnesiumjonerna binds och hela nervsystemet havererar med hjärtstillestånd etc. vilket med fördröjningen kan inträffa till över en vecka efter exponering). och kronisk verkan med pajade njurar och andra inre organ - permanent urkalkning i skelettet med benskörhet som följd etc. mm.

Och det behövs så lite, bara några droppar 3 molar fluorvätesyran på huden för att anses som dödlig dos och att allt ovanstående händer om man inte kommer under behandling omedelbart med kacliumgluconate (svindyr) och tvätt med hexafluorine för att försöka dra tillbaka syran osmotiskt och framförallt fluorjonerna ur huden igen så att det inte hinner in i blodomloppet. Har man andats in rök/avgaser med detta och går via lungvägen så är prognosen sämre... - mycket sämre...

Har för mig att vid brännprover av HFO1234yf enligt dupont så skulle HF-delen vara under 1% i avgaserna - LC50% vid 1 timme är 1270 ppm i luft (dvs 50% av försökdjuren är döda efter en timme vid 0.127% HF)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.