AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
13.312

Toppa upp AC - bu eller bä? Och vart?

Sida 1 av 3
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Om man har en bil med fungerande AC, men där man kan misstänka att det skulle behövas en påfyllning pga. lite för hög temp vid maxkyla (låt oss för diskussionens skull säga att minC efter 10 min är 10C i.s.f. 5-7 C mätt i vent.spjället en varm sommardag), finns det någon firma i Uppsala med omnejd som faktiskt GÖR detta utan tjafs om rivning av system, byte av kompressor etc?

Jag hade följande förutsättningar förra året och mailade runt till de 3-4 firmor som påstod sig syssla mad AC-service och det var lögn i helvetet att få ett vettigt pris från någon firma! Lika illa när man ringde, fast AC:n i övrigt fungerade helt perfekt...

Jag vet att det på vissa ställen går att få en påfyllning i ett fungerande system där kylmediet bara dunstat lite genom åren, men de jag talade med fick det att verka totalt omöjligt, förbjudet etc.

Gärna tips på vettiga firmor via PM eller i tråden, där man kan åka in, få en tömning, torkning och provtryckning+ påfyllning för en rimlig summa pengar :-)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Powerposta rsarits här på forumet. Jag tror han kan ha förslag på firma i Uppsala.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Oftast är det bättre att åka förbi och fråga om
man vill ha ngt gjort som hamnar i en grå zon

Ha deT
Pr
1.031
Profossen
Tack för svar, visste inte att det var gråzon men det är väl något miljökrav kanske då.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Firmor får visst fylla på men måste läcksöka såd et inte pyser ut ozonlagerförstörande AC-gaser från ditt system men hittar de ingen läcka så är det ju bara fyllning och läcksökning du måste betala för. Skulle gissa på 2tusenlappar eller 3 för detta på en märkesoebreoende verkstad typ mekonomen. Har du däremot läckage så måste de nog åtgärda läckan för att få fylla. Jag har fyllt ena bilen en gång och andra bilen 2 ggr och båda har en så liten pyspunka att den inte går att lokalisera och jag får med några års mellanrum fylla på i cabben. Touringen har hållt sig så länge jag ägt den men toppfyllde då jag köpte den eftersom bara föraren fick kyla och passageraren inte fick - BMWs ingenjörer har varit smart och vid låg fyllning prioterar kyla till föraren som kanske är den som mest behöver hålla huvet kallt.

För miljöns skulle rekommenderar jag dig inte att söka här på forumen på kylsprej från en "känd leksaksbutik för vuxna pojkar" där folk verkar göra vilka vådliga hemmaexperiment som helst.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Pr
1.031
Profossen
Tack 325C, nej det blir inga gasolexperiment för min del. Tids nog hamnar man på Rocksta-grillen ändå... ;-)

Fan, hade missat Mekonomen, ska kolla med dem, det är exakt ett sådant besked jag vill ha. Gärna 2-3 papp, men inte random "vi måste titta och riva..byta kompressor.. Bla bl.a.. " :-)
Pr
1.031
Profossen
Tack 325C, nej det blir inga gasolexperiment för min del. Tids nog hamnar man på Rocksta-grillen ändå... ;-)

Fan, hade missat Mekonomen, ska kolla med dem, det är exakt ett sådant besked jag vill ha. Gärna 2-3 papp, men inte random "vi måste titta och riva..byta kompressor.. Bla bl.a.. " :-)
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Läcker ac,n måste man tömma och laga felet därefter måste man vakumsuga systemet
Den får inte bara fyllas på men många firmor gör det ändå

Ha deT
Det som jag har tyvärr märkt är att det finns enormt mycket "bluffproblem" när det gäller AC service. Bra exempel var en ganska ny Audi A4 med "ett hål i kondensor" enligt verkstaden. 15000 ville dom ha att byta ut den.

Till och med Biltema säljer en A4 kondensor, kostar 1000 spänn. Borde inte kosta mer än 1000 spänn att ACn tömd av köldmedium och påfylld med rätt mängden sen. Men verkstaden ville tjäna en extra 13000 för att skruva bort kondensorn och skruva en ny tillbaks? Jag tycker det är lite omoraliskt. Det finns för många mekaniker som sitter heller i fikarummet och vänta på kunder som de kan blåsa än att försöka vara ärligt. Jag ser INTE min AC certifiering som ett licens som ger mig rätt att blåsa folk som inte får hantera köldmedium. Och en mekaniker som jobbar med AC borde ha rejäla läcksökningsinstrumenter, inte bara en sprutpistol fyllt med UV spårmedel och en helautomatmaskin i hörnet som är (tyvärr) vanligt i Sverige. Det verkar som att man måste kunna visa sig att man KAN använda äkta verktygen för att bli certifierade, men många som har fått sin certifiering skiter i att förskaffa verktygen.

Den sk "bevis" att Audi kondensorn var trasigt visade sig att det hade läckt ut UV spårmedel från kondensorn. När jag tittade på den så såg jag att fläcket var exakt samma form och storlek som en tumavtryck. Mekanikern hade helt enkelt tagit sin blöta finger och tryckt den mot kondensorn och sa "Kolla! DÄR läcker den! Du behöver en ny kondensor!" Money for nothing.

Man får inte göra reklam här men det är inget slump att jag heter AutoCool. Can you .se what I mean?

Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Man behöver ju inte konvertera till gasol för att fylla på. Köp en eller två burkar kylspray (36521) på biltema och och åk till någon AP-bekant som har ett manometerställ.

Jag fyller i två burkar kylspray varje vår i 528:an (skall vara 3 egentligen) så funkar den tills hösten kommer...
Låter som ett par dunkar med DDT skulle också passa bra som kylarevätske till din bil. Vem bryr om det läcker ut, va?
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Så länge som ett antal fabrikanter säljer R134a som 'kylspray' som är avsedd att sprejas direkt i fria luften och mina 2 burkar motsvarar 350 mils körning av M5an i koldioxidekvivalent, så tappar jag ingen sömn över mitt miljöbrott, nej.

Här är en tidigare diskussion om hur mycket r134 som släpps ut i andra fall än ur bil-ac:
Länk

Bara så vi inte silar mygg och sväljer kameler.
Pr
1.031
Profossen
AutoCool: det var en bra sammanfattning! Jag hade inte heller läckage på mitt system men det dunstar ju någon % varje år och bilen var väl en 10 år gammal.. Men fast AC:n funkade bra skulle det ändå flaggas för byten av diverse delar utan att man ens sett sakerna, både per mail och tel. Det gör mig irriterad, för jag känner, precis som du, att det ska mjölkas pengar på AC-jobb bara för att det går s.a.s...

Får väl åka till dig nästa gång istället :-)
Isak, den där som du skrev är faktiskt väldigt DUMT av tillverkaren. R-134a används vid tillverkning av vissa skumplast, och när en gammal kylskåp körs genom återvinninig som hamnar den på ett återvinningsföretag som tar bort R-134a från skumplasten, tömmar kylststemet av gas osv. Allt för att vara miljövänligt. Sen är det fritt fram att använda kylspray som är samma ämne.

Jag är nästan 50 och från Texas, innan 1992 så kunna vem som helst köpa flaskor med R-12 köldmedium var som helst, även på livsmedelsaffären och ett flaska på ca 330g kostade hela 5 kronor. Man kunna köpa en "ölglaskylare" där man sätter i en ölglas och den sprutade R-12 direkt på glaset för att den skulle bli frostkallt. Jag själv tyckte det var kul att sätta R-12 flaskor på ett stolpe och skjuta den med ett gevär, det blev ett snygg raket och en häftigt moln. Sen upptäckte forskare att en enda molekyl R-12 förstör 100 TUSEN molekyl ozon, den som skyddar jorden från solens farliga strålning. R-12 blir en katalyst för reaktionen.

Reaktionen kommer från klorin gas, som är en av grundämnen som finns när R-12 bryts ner. Jaha, gissa om det är förbjud mot KLORIN? Nääää. DEN dödar bakterie. Livsviktigt.

Tittade på en film en gång som handlade om dom första bilar, det var en ny bil som gick på ånga, den gick på trä eller kol som bränsle och vattenånga. En inspektor kom fram och kastade en skiftnyckel mot framsidan, och bilen exploderade från ångläckagen.. Det är orsaken att det inte finns gasol som köldmedium i bilar.

Tycker att bilindustrin har haft gott om tid att kunna ordna bilarna som fungerar utan nån miljögift som kommer att börja läcka ut från dag 1. Det borde finnas bilar där regn bara försvinner från vindrutan utan att behöva skrapas bort hela tiden. Men en perfekt bil för tillverkaren skulle är en bil som rasar isär dagen efter garantin har gått ut. Det med lågtrycksvakten på AC är (tror jag) inte för att skydda AC kompressorn från skador utan att skydda tillverkaren från dyra reparationer under garantin. Tillverkaren kunna ha väl använt svetsade fogar istället för tunna oringar, 1800-tals cykeldäcksventiler, osv.

Jag är som många som mekar själv, jag mekar heller själv under 3 dagar än att ge 500 spänn till "en riktig bilmekaniker". Synd att det inte finns "vi tömmar din AC" servicestationer där det kostar typ 200 kronor att tömma ACn lagligt och på rätt sätt, då kunna man ta hand om arbetet själv om man vill. Men det verkar som dom flesta AC firmor vill försöka tjäna samma lön som en hjärtkirurg iställer för "smuts under naglarna" lön.

Men på andra sidan, det finns inte många som klagar på vad det kostar för en elektriker att dra in el till huset.. Det är egentligen bara några kablar, men det jobbet också kräver certifiering (behörighet).

En sista bit, AC certifiering i USA (gällande mobila utrustning) är SKITENKELT OCH BILLIGT att skaffa, men kräver en del kundskap och man måste kunna reglera , datum det blev ett lag, osv. Men det kostar bara ett par hundra kronor att skaffa certifiering.

I Sverige verkar det som att det är DYRT, certifieringen kostar minst 5000 kronor eller så, men frågorna som man måste svara på och kundskapsnivån är pinsamt enkelt. Kanske borde vara tvärtom.

I USA är det enkelt och BILLIGT att skaffa certifiering, du kan plugga hemma men fan ta personen som bryter sen mot reglerna. Att släppa ut köldmedium utan åtgärdar i USA kan ge 35000 dollar i böter! Personen som polisanmäler det det kan får 15000 som "hittelön". Det enda som jag har personligt sett som fick böter var en stad i Texas som demolerade en gammal hyreshus utan att först tömma AC systemet. Men man kan läsa om flera händelse.

Det skulle vara bra om det var lätt och billigt att skaffa tillständ här, att det gick att HYRA alla utrustning, och man kunna meka själv. Sen om man inte gör som man SKA med läcksökning osv så straffar personen ordentligt. Då skulle det inte finnas mindre utsläpp och mindre som tar risken med gasol, osv. Bara ta bilen till" GDS AC hallen" och visa din certifikat.

Visa användare
172
M.P
728I -96 Alpineweiss
750iA -90 Diamantschwarz
525iM Touring -96 Petrol Mica
525iA -93 KROCKAD
Diamantschwarz
Det miljövänliga köldmediumet duracool 12a (HC) som ersätter R134a och R12
verkar vara behändigt.
Ja, en naturprodukt, precis som bensin är. Den är PROPAN som inte ens luktar propan. Fungerar perfekt om du vill ta chansen att du blir en ofrivilligt självmordsbombare vid en olycka. Eller döda/skada räddningspersonalen som klipper bort batterikabeln på din bil innan han ska rädda DIG från din krockade bil. Vem tror du att ambulansen kommer att ta hand om först?

Den fungerar utmärkt i din kylskåp som sitter lugnt på köksgolvet och har svetsade rör. Eller för att grilla en saftig köttbit på grillen!

En professor i Australia skrev ett papper som stod att den var ofarligt, han fick rstöd att skriva artikeln från tillverkaren. Under en filmade demonstration för att visa hur ofarligt det är så sprängde han bilen och skadade sig själv och flera omkring. Han fick sparken från universiteten och hamnade på domstolen. Videon finns på youtube.

Länk

Om din AC inte fungerar pga läckage, tycker du att det är klokast att skit i det och bara fylla på med propan istället? Lika bra att tejpa fast reservdukan med bensin på stötsdämparen.

Ingen försökringsbolag på jorden skulle täcka skadorna om du hade propan i AC systemet. Och de kommer att undersöka varför bilen fattade eld.
Fruktanvärt dålig genomförd experiment i mina ögon som inte har någon relevans med verklig driftsituation - man skulle kunna göra samma sak med en läckande besindunk i skuffen, som däremot _har_ relevans att det kan hända... sedan har jag för mig att i Australien så måste HC-köldmediet vara luktsatt när de används i fordon så att man får varning.

Trots allt ingen död eller ens särskilt bränd utan skadorna är mera av kringflygande objekt-typ eller uppslagen dör i ansiktet-typ

och faktum är att det gick ungefär som man skissat på en gång i tiden i ett sådant extremfall som i praktiken aldrig händer som ovan när detta utreddes på 90-talet och då hade man ändå skissat på att rutorna dessutom skulle flyga ut - vilket inte gjorde i det här fallet ens (dörr slog upp istället), men fortfarande 'innehållet' relativt oskadade men kanske svedd.

Hade bilen varit fylld med samma mängd statsgas - det man i gasspisen i hus och kokar mat på, så kan ja lova att det hade varit mycket värre med troligen en massa skadade och dödade, och för att inte tala om acetylen eller vätgas... då hade det sett ut som om en självbombare hade varit i farten

Sedan har man gjort ett fel till - den situationen som var ovan skulle aldrig inträffa vid en verklig fall med läckande AC då man inte skulle få luften utblandat med gasol i så stora mängder som i experimentet, utan det skulle mera vara i punktvis under instrumentpanelen och i ventilationsrören och kanske nederdelen av golven (som dessutom rasat ut till stor del när man öppnar dörren när man klev in i bilen) och de potentiellt volymerna inom brännbar zon betydligt mindre och framförallt inte sveper en tänd tändsticka just där halterna potentiell kanske skulle var tändbara

ni som mekar med bilens bränslesystem och det kommer ut en massa bensin med tillhörande bensingaser (varav en del består av - ja just det - butangas) - brinner det per automatik då ?? - självklart inte, få av er är så dumma att tända en ciggarett just då...

---

Designar man fordon för gasolblandning redan från början med gasolsensorer och nödventilation med fläktar starta om det skulle komma ut propan/butanblandning i kupéutrymmet i tillräcklig halt vare sig bilen står still eller körs så skulle den är situationen aldrig någonsin uppkomma ens teoretiskt.

Det här med sensorer och nödventilering får man ändå göra med bilar med HFO1234yf och då har man egentligen också gjort det möjligt för HC också, utan detta ligger på en politisk och affärsmässig grund (dvs. lobbying från köldmedietillverkarna) och inte avseende verkliga risker

själv skulle jag vilja se ett test att efter flamberingen (HFO1234yf brinner - fast långsammare än propan/butan) så skall offren (gärna styrelsemedlemmar på Dupont och Honywell) sitta fast i den här kupén i säg 15-20 minuter tills hjälp anländer och andas in avgaserna från den förbrända HFO1234yf och se hur mycket vätefluorid de drar i sig...

Ni som inte vet vad vätefluorid och fluorvätesyra är - läs på och googla, det är inte vilken halvgiftig kemikalie som helst - utan något som har dödskalle och folk håller sig långt ifrån om man kan och känner till ämnena i fråga..

---

Skall man göra den här typen av tester ordentligt så skall man göra det med exakt samma 'fel' som skulle hända i verklighetens driftsituation - dvs emulera dom felsituationer som faktiskt uppkommer.

dvs i 99.9 av fallen en pysläcka som tar veckor på sig att tömma sig.

ni som repar AC - hur många gånger har ni råkat ut för att en ledning till evaporatorn har gått tvärs av i er yrkeskarriär ????

För det är väl samma sak att i 99.9% så är det där en pysläcka pågående under lång tid

Det har också gjort tester där man simulerat att röret till evaporatorn har gått tvärt av i en parkerad bil utan ventilation igång och man uppnådde faktiskt LEL (lägsta brännbara blandning i luft - och vid den halten det brinner inte så snabbt som i filmen ovan) i ett par av modellerna (man provade ett tiotal 80-talsbilar) , dock visade sig just dessa så täta att det redan innan var förenat med livsfara att tex. sova i bilen med fönstren uppdragna...

---

Sedan finns det statistik på hur mycket olyckor det faktiskt det sker med gasolfyllda AC i bilar (när jag jagade detta för några år sedan så fanns det inte en enda känd sådan olycksfall som skulle bero på gasolfyllning i AC-systemet) då det har gjorts i minst 100 miljoner bilår i Australien och USA och även försäkringsbolag har studerat detta och kom fram till med de kända data de har med gasolfyllda bilar att preimehöjningen motsvarade 0.02% om man tittade på höjda risker - och då konstaterades att riskbedömningen ändå var skyhögt mycket högre på sättet försäkringsbolagen räknade i jämförelse med det kända faktiska utfallet....

---

Om man nu vill läsa om riskbedömning angående de nya bränslesystemen som 'vätgas' som är föreslaget här i sverige som motorbränslen så kommer det här med gasolfyllda AC-system vara bisak som knappt räknas i risker jämförelse med vad vätgas kommer att ställa till med vid olyckor - där kommer det handla om att folk garanterat dör av tryckvågen, när dom står _utanför_ fordonet när vätgasen smäller eller övergå i detonation i fordonet (räcker med tre väggar i en tunnelkonstruktion för att vätgas skall gå över från deflagration till detonation med 2 km/s flamfronthastighet och 200 bars anslagsinpuls för alla stackare som står i vägen... dvs. det kommer bli sked och pincett för som som skall ta rätt på detta efteråt...

vätgas kommer _inte_ bli framtidens bränsle oavsett hur mycket vissa drömmer om det - just tack vare att gasen är så otroligt farlig.

Fruktanvärt dålig genomförd experiment i mina ögon som inte har någon relevans med verklig driftsituation - man skulle kunna göra samma sak med en läckande besindunk i skuffen, som däremot _har_ relevans att det kan hända... sedan har jag för mig att i Australien så måste HC-köldmediet vara luktsatt när de används i fordon så att man får varning.

Trots allt ingen död eller ens särskilt bränd utan skadorna är mera av kringflygande objekt-typ eller uppslagen dör i ansiktet-typ

och faktum är att det gick ungefär som man skissat på en gång i tiden i ett sådant extremfall som i praktiken aldrig händer som ovan när detta utreddes på 90-talet och då hade man ändå skissat på att rutorna dessutom skulle flyga ut - vilket inte gjorde i det här fallet ens (dörr slog upp istället), men fortfarande 'innehållet' relativt oskadade men kanske svedd.

Hade bilen varit fylld med samma mängd statsgas - det man i gasspisen i hus och kokar mat på, så kan ja lova att det hade varit mycket värre med troligen en massa skadade och dödade, och för att inte tala om acetylen eller vätgas... då hade det sett ut som om en självbombare hade varit i farten

Sedan har man gjort ett fel till - den situationen som var ovan skulle aldrig inträffa vid en verklig fall med läckande AC då man inte skulle få luften utblandat med gasol i så stora mängder som i experimentet, utan det skulle mera vara i punktvis under instrumentpanelen och i ventilationsrören och kanske nederdelen av golven (som dessutom rasat ut till stor del när man öppnar dörren när man klev in i bilen) och de potentiellt volymerna inom brännbar zon betydligt mindre och framförallt inte sveper en tänd tändsticka just där halterna potentiell kanske skulle var tändbara

ni som mekar med bilens bränslesystem och det kommer ut en massa bensin med tillhörande bensingaser (varav en del består av - ja just det - butangas) - brinner det per automatik då ?? - självklart inte, få av er är så dumma att tända en ciggarett just då...

---

Designar man fordon för gasolblandning redan från början med gasolsensorer och nödventilation med fläktar starta om det skulle komma ut propan/butanblandning i kupéutrymmet i tillräcklig halt vare sig bilen står still eller körs så skulle den är situationen aldrig någonsin uppkomma ens teoretiskt.

Det här med sensorer och nödventilering får man ändå göra med bilar med HFO1234yf och då har man egentligen också gjort det möjligt för HC också, utan detta ligger på en politisk och affärsmässig grund (dvs. lobbying från köldmedietillverkarna) och inte avseende verkliga risker

själv skulle jag vilja se ett test att efter flamberingen (HFO1234yf brinner - fast långsammare än propan/butan) så skall offren (gärna styrelsemedlemmar på Dupont och Honywell) sitta fast i den här kupén i säg 15-20 minuter tills hjälp anländer och andas in avgaserna från den förbrända HFO1234yf och se hur mycket vätefluorid de drar i sig...

Ni som inte vet vad vätefluorid och fluorvätesyra är - läs på och googla, det är inte vilken halvgiftig kemikalie som helst - utan något som har dödskalle och folk håller sig långt ifrån om man kan och känner till ämnena i fråga..

---

Skall man göra den här typen av tester ordentligt så skall man göra det med exakt samma 'fel' som skulle hända i verklighetens driftsituation - dvs emulera dom felsituationer som faktiskt uppkommer.

dvs i 99.9 av fallen en pysläcka som tar veckor på sig att tömma sig.

ni som repar AC - hur många gånger har ni råkat ut för att en ledning till evaporatorn har gått tvärs av i er yrkeskarriär ????

För det är väl samma sak att i 99.9% så är det där en pysläcka pågående under lång tid

Det har också gjort tester där man simulerat att röret till evaporatorn har gått tvärt av i en parkerad bil utan ventilation igång och man uppnådde faktiskt LEL (lägsta brännbara blandning i luft - och vid den halten det brinner inte så snabbt som i filmen ovan) i ett par av modellerna (man provade ett tiotal 80-talsbilar) , dock visade sig just dessa så täta att det redan innan var förenat med livsfara att tex. sova i bilen med fönstren uppdragna...

---

Sedan finns det statistik på hur mycket olyckor det faktiskt det sker med gasolfyllda AC i bilar (när jag jagade detta för några år sedan så fanns det inte en enda känd sådan olycksfall som skulle bero på gasolfyllning i AC-systemet) då det har gjorts i minst 100 miljoner bilår i Australien och USA och även försäkringsbolag har studerat detta och kom fram till med de kända data de har med gasolfyllda bilar att preimehöjningen motsvarade 0.02% om man tittade på höjda risker - och då konstaterades att riskbedömningen ändå var skyhögt mycket högre på sättet försäkringsbolagen räknade i jämförelse med det kända faktiska utfallet....

---

Om man nu vill läsa om riskbedömning angående de nya bränslesystemen som 'vätgas' som är föreslaget här i sverige som motorbränslen så kommer det här med gasolfyllda AC-system vara bisak som knappt räknas i risker jämförelse med vad vätgas kommer att ställa till med vid olyckor - där kommer det handla om att folk garanterat dör av tryckvågen, när dom står _utanför_ fordonet när vätgasen smäller eller övergå i detonation i fordonet (räcker med tre väggar i en tunnelkonstruktion för att vätgas skall gå över från deflagration till detonation med 2 km/s flamfronthastighet och 200 bars anslagsinpuls för alla stackare som står i vägen... dvs. det kommer bli sked och pincett för som som skall ta rätt på detta efteråt...

vätgas kommer _inte_ bli framtidens bränsle oavsett hur mycket vissa drömmer om det - just tack vare att gasen är så otroligt farlig.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Profossen:

Powermail skickat!

Mvh
Vad som glöms bort i diskussionen ovan verkar vara det faktum att det alltid, fullt normalt och utan att det finns nåt fel eller nån detekterbar läcka i systemet, migrerar ut lite gas över tiden.
Det finns alltid gummislangar mellan kompressor och det fasta rörsystemet, det sitter alltid en axleltätning på kompressorn, till skillnad mot hermetiskt slutna system som t.ex på villornas kyl/frys eller värmepump, AC osv.
Därför borde det även gå att få bilen efterfylld utan att behöva lägga tusenlappar på detta. Problemet är så klart att få till stånd diskussionen med verkstaden eller kylfirman på rätt sätt, men det givetvis fel att varje gång utgå från att det skall tömmas, läcksökas med spårgas osv. Detta "uppmanar" till egna experiment.

Sila mygg osv nämndes ovan, visst är det ju lite konstigt att man tillåter kylspray som släpper gasen rätt ut i omgivningen. Visserligen harmlös här nere men inte om/när den når övre atmosfären osv. Vanlig storlek på burkarna är 400ml, kan väl motsvara ung lika många gram. Jag som varit i elektronikbranchen i 40+ år har nog förbrukat ett par hundra burkar minst...
Medan de som har AC-certifikat måste redovisa ner på sista grammet in/ut av sin gashantering. Visst är det märkligt..?
Ännu konstigare kan man tycka att det är med "tryckluft på burk" som används friskt på kontor, i elektronikverkstäder osv. Samma storlekar på innehållet, 400ml eller gram är vanligt, puffas rätt ut i rummet utan betänkligheter.
Innehållet består ibland av samma som i kylspray, men även numera ofta av vanlig kondenserad högexplosiv gas, dvs samma ämne som du fyller tändare osv med, fast utan luktämne. Damerna på kontoret gillar inte att det luktar fis när man blåser rent tangentbordet...

Många har nog lekt med lite tändargas i handen eller i kaffekoppen, poff och det blir ett litet eldklot när man tänder på. Inte lika många skulle drömma om att släppa ut motsvarande en eller två ciggtändare på en gång vilket man gör ofta med sin "tryckluft på burk"...

FP
Ni pratar om 2-3 papp för läck sökning och fyllning.
Här kostar läck sökning/fel sökning + påfyllning 300kr hos det lokala värme/kyla företaget.
Dom har drive in en dag i veckan.
Jag bor 30mil ifrån trådskaparen, låter som att du ändå skulle tjäna på att åka hit?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.