|
|
|
|---|---|
|
Nu är det brådis beställa nya hjul. Men vilka dimensioner får plats på en e61 xDrive 530D Touring??? Jag skulle vilja ha: Fram 19x8,5 ET35 med 235/40-19 Bak 19x9,5 ET35 med 265/35-19 Dessa däckdimensioner stämmer bra med original rullomkrets och de ger samma rullomkrets fram och bak. Jag vill nog inte ha bredare... Mark på BMautosport tror att mina ovan beskrivna ska fungera. Men han säger också att de saknar erfarenhet från xDrive... Själv inbillar jag mig att det kanske måste vara ET40 bak (minst..?). Men Mark säger att de med ET35 är snyggare och bra mycket mer konkava (jag får känslan att det alltså skiljer mer än de 5 mm som det skiljer i ET.) Finns det någon på detta eminenta forum som har provat och som VET??? Jag önskar mig en modern fälg som är konkav, åtminstone konkav på bakhjulen. Mark på BMautosport föreslår Zito CSL GTS. Någon här som har erfarenhet av dessa fälgar? Vad tycks om AEZ Antigua? De finns 8,5x19 ET33 och 9,5x19 ET40 (även ET32, men det är väl omöjligt?) Någon som vet om ET40 är något vidare konkava? Kära vänner och kollegor, kloka råd och spännande förslag mottages mycket tacksamt!! | |
|
För det första så blir det inte samma rullomkrets på den kombon.. Du behöver 275 bak. Sen är det samma fälgar som jag har på min e91. et35, fram 8,5 bak 9,5. 235/35, 275/30. Länk ------- Min bil suger inte... |
|
|
Förlåt, nu tänkte jag på mina profiler.. Det blir i stort sett rätt som du skriver.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Tack Simon76 för första snabba svaret. Din bil ser bra ut. Funkar det utan skrap? 235/40-19; rullomkrets 2106 mm 265/35-19; rullomkrets 2098 mm (skillnad 8 mm = 0,4%) 275/35-19; rullomkrets 2120 mm (skillnad 14 mm = 0,7%) Dessa skillnader är så små att det inte gör något, det skiljer nog mera om man kör med nya/utslitna däck fram/bak, eller om man skulle köra olika däckfabrikat fram/bak. Jag nöjer mig med 265 bak även om de blir ca 1 mm lägre på radien än framdäcken... (Mina angivna rullomkretsar är generell standard, men självklart kan det skilja lite på olika däckfabrikat...). |
|
|
Tack. Nej, det är gott mått. Men det säger ju egentligen ingenting om hur de sitter på din.. Ville bara visa djupet på zito-fälgarna med et35. Angående omkretsen så funkar det ju bra med 40/35 profil. Det är när man kör 35/30, som jag gör, som man behöver 275 bak för att det ska stämma.. ------- Min bil suger inte... |
|
| Är det verkligen ingen som har snygga 19" fälgar på sin xDrive E61? | |
|
Ulf530: Jag har inte xDrive men kan kanske ändå bidra med något. Jag ersatte original 245/40 på M135-fälgar 8x18 ET20 runt om med 245/35 på 8,5x19 ET12 fram 275/30 på 9,5x19 ET17 bak Fram sitter fälgen i stort identiskt på insidan medan den sticker ut ca. 15 mm mer än M135. Det är absolut inga problem och det ser bättre ut. Bak sitter fälgen ca 15 mm längre in på insidan och den sticker ut ca. 22 mm mer än M135. Inte heller några problem och det ser mycket bättre ut. Motsvarande M135 för xDrive har ju ET43 och om man antar att spårvidden på xDrive är identisk med RWD så skulle ju ET 35 fram och ET40 bak motsvara mina. Även ET35 bak ser jag inga problem med att dom inte skulle passa. Vet andra med E60/E61 som gått ner ännu mer i ET än vad jag har. Problemet med E61 är ju framförallt på insidan bak när man har för högt ET. dvs hjulet kommer för långt in. ___ //Ulf |
|
|
Tack Ulf/Programmer, dina ansträngningar är mycket uppskattade!! Jag räknar ungefär som du och jag börjar inbilla mig att mina önskemål borde fungera, med ET 35 både fram och bak. Jag har dock räknat fel (trodde original var 245/45-18). 245/40-18 är rätt original dim (rullomkrets 2052 mm) Då är mina önskemål: Fram 235/35-19 (rullomkr 2032) Bak 275/30-19 (rullomkr 2034, skillnad 0,1%) (Simon76, du hade rätt ändå) Men det skulle även vara mycket intressant även få höra från någon som har erfarenhet av just xDrive... |
|
|
Ulf530: Ett alternativ att fundera över är att gå upp ett steg i profil, dvs 245/40 fram och 275/35 bak. Med mina förutsättningar ovan så hade det funkat utan problem och hade fyllt ut hjulhusen lite bättre samt en lite komfortökning. Om jag kommer i ett läge då både fram och bak behöver bytas samtidigt så kommer jag att köra på dessa dimensioner istället. ___ //Ulf |
|
|
Rapport: Jag valde Zito CSL GTS i high gloss silver (jag är nog för gammal för att välja svart...), Fram 8,5" ET35, Bak 9,5" ET35. Däck Fram 245/35-19, Bak 285/30-19, vilket ger samma rullomkrets fram/bak och även samma rullomkrets som original hjul. Jag var i förväg orolig för om de skulle få plats men jag är nu mycket nöjd. Hjulen sitter perfekt (enligt min smak) och inget skrap! (Viss reservation; jag har ännu inte kört med maxlast och husvagn, men jag tror och hoppas att även det ska fungera utan skrap.) De svenska fälg-företagen vågade inte sälja motsvarande fälgar och inte heller Mark på BMautosport vågade lova att det skulle fungera. Så visst tog jag en chansning! Det jag nu skulle önska är en mycket försiktig sänkning, ca 20 mm fjädrar fram och ca 10 mm kalibrering bak. Men tyvärr så hittar jag bara fjädrar med 35 mm sänkning (eller mer, huuga...) vilket inte är intressant för min del. Just nu har jag valt acceptera höjden som den är, det är ju trots allt en 4wd! Jag valde alltså betydligt bredare däck än vad mitt förnuft vill ha, men det var mycket svårt få tag på mina önskade dimensioner. Vi får väl se vad jag tycker om dessa breda däck när de börjar bli slitna. Apropå det så gjorde jag även en fyrhjulsinställning pga av att bakdäcken tidigare har blivit helt utslitna på insidan och att jag inte varit riktigt nöjd med bilens uppträdande, den har bl a varit "typ" sidvindskänslig. Justering var helt klart nödvändig. Bak hade jag en kombination av toe-ut(!) och för mycket camber. Inte konstigt då att däcken slets ut! Nu går bilen MYCKET bättre på vägen, inte alls lika spårkänslig/sidvindskänslig. Jag har tyvärr ingen bild (= tråkig rapport!) men om intresse finns så kan jag åtminstone ta en bild med mobilen nästa gång jag tvättar..(?) Hur som helst så är jag mycket nöjd, jag fick riktigt hyfsat konkava fälgar vilket var prioriterat för min del. Klyscha; "Det blev som en ny bil..!" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.