AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.483

Behöver bättre larm efter inbrott!

Da
135
Daniel_80
325ci -02
Har precis haft inbrott i min E46á och dörrlåset är uppbrutet.
Trodde verkligen inte att originallarmet var så pass dåligt så man kan bryta larmet genom att bara bryta loss dörrlåset :/ men så verkar fallet vara.

Nu skulle jag helst vilja ha ett tyst larm, alltså inget tjutande från bilen, frågan är dock om detta är möjligt eller om det är risk för att larmet störs ut med gsm-sändare.

Anledningen till att jag vill ha ett tyst larm är för att jag vill inte skrämma bort dom, utan vara säker på att kunna ta dom på bar gärning.

Om det inte är möjligt med ett tyst larm har ni då några bra förslag till rimliga pengar på ett vanligt eftermarknadslarm? eller går det göra något åt originallarmet så det bara går att slå av med nyckel?
be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
Det där med att ta tjuven på bar gärning är ingen vidare bra ide..
Det är en ganska "het" situation för alla parter och det kan innebära en fara för dig som ägare.

Ingen höjdare och gå ut och leka allan om galna igor sitter i bilen.. Då är det bättre att det tjuter och lever om som fan själv för att bilen ska dra till sig uppmärksamhet från allmänheten.
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Jepp!
Läste om en snubbe för några år sedan som hamnade i handgemäng och fick straff
när han försökte hålla boven. Fast man kan ju filma och följa efter...
Tyvärr bryr sig polisen inte i 9 av 10 fall verkar det som.
Inbrottstjuvar har nog en ganska riskfri karriär i Svedala!
/J

Surf Or Die!!!
Da
135
Daniel_80
325ci -02
inbrottstjuvar hemma hos mig har ingen riskfri karriär, jag upptäckte detta när det hände, och var mycket nära att lyckas plocka en av dom.. vad som sedan hade hänt, bör kanske inte nämnas på detta forumet, men personen i skulle inte göra några fler bilinbrott iaf.

Men nu gällde inte min fråga vad man ska göra med inbrottstjuven/tjuvarna, utan vilka larm som kan rekommenderas

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Borde inte vilket modernt larm som helst klara detta - med GSM-sändare och ingen siren kopplad och inte heller några trådar till bilens blinkers.

Ska du sedan gripa en tjuv så är det envarsgripande som du kan läsa på om här
Länk

Kolla att stöld, tillgrepp av fortsakffningemedel eller vad brottet kan vara har fängelse på straffskalan och se till att du tar tjuven på bar gärning (pågående brott) och förfölj utan att en millisekund tappa tjuven utom synhåll.
Dvs springer tjuven runt ett hörn lite före dig är siktlinjen bruten och du kan inte själv gripa honom utan risk för juridiskt klameri.

Jag hade istället satsat på tydligare skyltar om vilka larm som finns och annat i avskräckade syfte än att själv jaga Kjell Kriminell.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.