|
|
|
|---|---|
|
Höger xenonljus har inte tänts förän efter några minuters körning. Det är kondens innanför ytterglaset, fast det har det varit innan också och då funkade det. Det är årsmodell 99. | |
| Testa att skifta sida på tändaren, det är dosan som sitter på lampan bakom. | |
| 99,9% säkerhet är balasten på väg att kasta in handuken. Kolla på e-bay eller på skroten. | |
|
Marin: Jag har ett liknande fel på mina xenon-halvljus. Men, den glimtar till vid start och sen släcks helt och hållet. Bedömmer du att det är ballasten som är knas även här? |
|
|
Japp. Jag hade samma fel på min Lexus. Det kom i fukt i ballasten och fungerade lite till och från. Sen la den av helt. Byt från ena sidan till den andra. //Marin |
|
|
Hej Det behöver inte vara tändenheten alla gånger en trasig eller på väg att gå sönder lampa kan bete sig hur skumt som helst..Har du tur är det bara lampan.. Gällande fukt så kan du öppna huvven ovanför strålkastarglaset har du en liten plast lock lossa den ,på med heljus i 5 min kommer fukten att försvinna lycka till |
|
|
Catch_me: jag har faktiskt ingen fukt innanför glaset. Glödlampan är nyligen bytt också. Jag gjorde en crosstest, dvs bytte tändaren samt lampa från andra sidan, men inget bättre resultat. Min farhåga är att det då måste vara själva modulen som kladdar?! Den modulen som sitter strax undertill på strålkastaren. Kuriosa är, att jag vid ett tillfälle drog säkringen och direkt satte in den igen...voila!, lampan tändes för ett par minuter men sedan helt dö ut igen. Inget ärg på säkringen heller. Kan detta fel även orsakas av jordfel i bilen? |
|
|
Har du separat drivenhet och tändmodul på din modell, inte bara en drivmodul? Det är ju inte så mycket mera än denna eller själva HID-brännaren ("glödlampan") att välja på vid problem. Dålig kvalité på HID-brännare ger ofta detta symtom, original Philips eller Osram rekommenderas starkt. Säkring nämns, vilken då? Strålkastare och alla övriga externa lampor är elektroniskt avsäkrade via ljusmodulen, det sitter ingen separat säkring (mer än 80A huvudsäkring). Jordfel slutligen, kan säkert uteslutas. Tyvärr lever uttrycket kvar hos många bilverkstäder, inte speciellt relevant i nyare bilar. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.