AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.227

Chippa M3 E46

Sida 3 av 4
Ska bli intressant att se den fighten :)
Mi
168
Micke Andersson
325i Coupé -92
Men om man nu lämnar in bilen för mappning, och får ut i runda slängar 335 Hk och 370 Nm, kommer då bilen gå så pass mycket bättre att man verkligen känner en skillnad.

Jag har läst lite här och var om mappning, och många gånger går bilen precis lika bra/dåligt som innan. Det verkar vara dyrt att lämna in bilen, så jag vill bara höra vad ni kunniga har att säga om detta.

Och mappning är väl det enda vettiga om man är rädd om motorn, eller?
Steffe
Intressant diskussion. Inväntar med intresse svar på Mickes första fråga. Hur var det för dig Johann, du skrev att du förmodligen hade minst 343 hk innan trimmning (således gick bilen bra), kunde du jämföra före resp efter i praktiken? Mao hur upplever du skillnaden?
Den är faktisk i en mätbänk men känns den?

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Steffe,

Den skillnaden jag har fått, dvs mer än 10 %, känner de flesta. Dessutom märks den i form av högre slutfart på rakor, när man rejsar mot ngn annan bil, etc.
Jämför man sedan men en bil som man kört mot tidigare så är skillnaden uppenbar.

För att göra en jämförelse så nådde jag lägre sluthastighet på start och målrakan på Lausitzring än en kompis chippade E39 M5 trots högre utgångsfart ur kurvan innan. Efter trimming körde jag om den i uppförsbackarna efter Bergwerk med samma utgångshastighet trots att jag hade en passagerare och M5:föraren var ensam i sin bil.

En annan jämförelse är att jag kör i från Evo 6:or i rattlås-race, det gör man inte med en otrimmad M3.

Vill man bli snabbare på bana är det dock bättre och börja med bromsar & väghållning eller ännu bättre än förarkurs.
johann:Effekten i din bil efter trimming är väl inte så stor skilland på lägre varv? utan de är väl från ca 3000rpm å uppåt man känner skillnad,kan de stämma??
Höjt varvtalsstopp gör ju sitt också. Dels kan man ligga på växlarna till högre hastigheter samt att man kommer högre upp i effekt när man väl lägger i nästa växel vilket gör sitt för accelerationen.

Kan ju säga att från 308 hk till 338 hk känns MARKANT, redan vid körning på parkeringsplatsen. Detta är bromsade siffror, från samma dyno och samma dag.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
LazerEye,

Enligt dynon så är effekt (och därmed vrid) mer eller mindre identiskt upp till 4800 rpm.

På lägre varv känns det enbart genom snabbare gasrespons samt att den går lite ryckigt på låga när den är kall.

johann:
kunde tänka mig att de va så,all trimmning förutom typ turbo ger knappt nån skilland på lägre varv,men spelar roll,de e ju på som högre varven man vill ha effekten...gärna lite ketchup effekt..hehe!
Petter
Johan, vad menar du med rattlåsrace? Har själv inte rejsat mot en Evo6, men en mycket kort tur i en (otrimmad) gav intrycket att den definitivt inte kändes snabbare i accet än en (std) M3:a.

Förresten han ni kollat in följande länk om CSL:en:
Länk

mvh
Steffe
Propsar gärna på en provtur som beifahrer om tillfälle ges och önskas. Du har en för mig intressant bil Johann. Även om trimningen kan anses "dyr" så verkar den onekligen har satt fart på kärran. Lyckat.
Måste trimma stjärtmotorn om jag skall hänga med...det kostar lite mer...typ som en M coupe...
See you boys on track.
La
137
Laurin
BMW M3 3,0 Alpinvit
Ni som har Nya M3an...snacka med Köhler Racing i Ullared han äger med en ny M3a och håller på att ta fram sportavgas samt racekattar, chip m,m Var uppe hos honom i onsdags i förra veckan och chippade samt bytte till kattersättningsrör och köhlers sport avgas...och bilen blev som förbytt dra mindre soppa och drar mycket bättre på låga varv + att den såinihelsikajävla mycket bättre på högre varv...

Köhler Racing: 0346-31049

-----------------------------
"Second place is the first loser"

/// Mvh Laurin
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Petter, Rattlåsrace=från stillastående rakt fram, en original M3 får rejält med pisk av en Evo 6 då, upp till ca 160 iaf.

Steffe, Bara att åka med på nästa träff! :)
Tror iofs att en 993 RS är snabbare runt Kinnekulle oavsett hur mkt pulver man har i en E46 M3 men på Ringen hade jag kunnat gett dig en match (tror jag). :)

Laurin, Varför vänta på Köhler när grejerna redan finns från massa andra tuners?
De bästa att ha när man kör på bana är ju lungt "fyrhjulsdrift"
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
LazerEye,

Dù skämtar va?
Steffe
Tack för inviten Johann. Taget.
Tänkte försöka få till ett extra R i betäckningen tills nästa säsong så jag inte behöver ödsla konsentration på att kolla i backspegeln efter dig efter bergwerk....
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Snabbaste måste väl ändå vara att inte ha någon "drift" alls :)
Såklart de bästa är att ha fyrhjulsdrift på bana,kolla på STCC,vilken bil vinner oftast...? Jo,Audi eftersom dom har 4hjulsdrift....
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
LazerEye,

Men vilken bil vann då BMW var med och tävlade på allvar? Jo BMW eftersom dom har bakhjulsdrift. ;)
Beror iofs på vilken bana man e på,men när BMW va me hade väl inte Audi sin 4hjulsdrift...??
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Hej
Jag tror att audi bilarna brukar gå bättre när det är halt väglag (regn)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.