AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.215

Påkörd bakifrån nu bråkar försäkringsbolaget ! ! !

Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Ja har alltså blivit påkörd bakifrån och fick skador på bakre kofångarn sen vibrerar bakvagnen ganska rejält vid gaspådrag vid lägre farter tex när man svänger ut på en väg eller gasar till lite så ruskar det till höger bak och även halvljusen har levt sitt eget liv efter smällen. Men i alla fall efter bilen varit på verkstad för koll så får jag som svar att bara kofångarn ska lagas inget annat för försäkringsbolaget anser att det är väldigt LÅNGSÖKT att det skulle kunna uppstå vibrationer i bakvagnen efter en kollision men jag fick stå på mej och nästan över rösta försäkringsgubben att bilen inte hade några vibrationer alls innan krocken och jag inte godtar deras beslut så nu ska dom tydligen skicka ut en besiktnings man från bolaget för att kolla på bilen. Jag är inte ens säker på att verkstaden kollat upp bilen ordentligt varför har dom i så fall inte kunnat sett nå galet i högerbak? för något är det ju som gör att det vibrerar för det vibrerade som sagt inte innan smällen försäkringsbolaget hävdar slitage och därför vibrationerna uppstått konstigt att dom inte fanns innan smällen då !
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Har verkstaden provkört bilen eller har de bara tittat snabbt på den?

Har du fått ett protokoll från verkstaden där skadorna är specificerade?

Har du kört långt med bilen sedan påkörningen?

Kan du dokumentera det, dvs har verkstaden noterat vägmätarställningen när de kollade på bilen jämfört med nu?

Är det längesedan du kontrollbesiktigade bilen? Hur långt har den gått sedan dess och klarade den bes. utan anmärkningar?

Det här är frågor som bör underlätta ett rimligt bedömande av förs.bol. Om bilen har körts lite sedan smällen,
Pr
1.031
Profossen
...är i allmänt bra skick och har klarat besiktningen senast så bör man ju kunna hävda att det är mindre troligt att det är "slitage" som är orsaken till vibrationerna.

Man kan ju tycka att det inte borde spela roll och att det man ska bedöma är skadan enbart, men jag är övertygad om att det är lättare att få med sig en bra bedömning om bilen är väl omhändertagen i övrigt, fel eller rätt kan man diskutera.

När jag blev påkörd hade jag som tur var en rel. ny besiktning, bra kort innan olyckan och en bra verkstad som lät mig vara med vid skadebedömningen så vi kunde resonera om vad som var vad. Blev ändå tjafs med skadeinsp. kring "slitage", men eftersom jag bara hade kört 3-4 mil med bilen sedan krocken så föll det på sin egen orimlighet.. :-) tog tyvärr ändå 3 månader för dem att ge ett vettigt förslag, de verkar alltid lämna skambud först och sedan vänta och hoppas på att man ska ge med sig. Rävspel som drabbar de med ont om pengar som vanligt när det gäller banker och Fbolag :( lycka till!
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Hallå

Har inte en aning om verkstaden har provkört eller ens hissat upp den nej har inte fått något protokoll med speciferade skador eller dylikt: bilen har inte körts nästan något alls sen smällen: har ju en till bil så den har fått stått tills papper var påskrivna och inskickade :bilen har stått hemma på parkeingen och bilen är nu ståendes på verkstad och jag har sagt att jag inte kört med bilen sen smällen endast nu till verkstad: bilen är besiktad 2012 03 20 alltså en månad sedan och krocken ägde rum 2012 04 04 det var inga konstigheter var skit 2or tex spolarpump, dimljus, fattades en hjullbult så inga andra konstighter, jag blir så förbannad när dom försöker få en att framstå som man hittar på eller försöker med något det var inge fel alls på bilen innan krocken ny bes och skattad 2 veckor före krocken jag kommer aldrig att ge mej ang vibrationerna för dom var inte där innan rätt ska vara rätt sen blir det väl svårt att få rätt ang lyserna krånglar
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hur hård var smällen?
Inte kardanen som krökt sig eller stödlager som tagit skada?

Lojdstrom
X3 E83 -07
Smällen var inte speciellt hård det skulle kunna vara det men jag själv har inte lyft o kollat på bilen den har som sagt bara blivit ståendes tills alla papper var klar för att skickas in till bolaget (massa krångel med motparten) men jag betvivlar att ens verkstan har lyft bilen och kollat ordentligt, eftersom det måste ha hänt något i samband med smällen så måste det ju finnas något som är trasigt/synligt
Åk till OK å ta upp den på en lyft-Då lär du ju se om nånting mer än stötfångaren är skadat, Låter iofs långsökt att en sån "liten" smäll påverkar bakvagnen.
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Bilen står just nu på verkstan där jag lämnat in den enligt mitt försäkringsbolag nu är det ju lite svårt att avgöra va en liten smäll är och inte jag fick bromsa ganska tvärt alldels vid en rondell och bilen bakom smällde in i mej, jag vet inte om det är så långsökt om man åker på en skapligt hyffsad smäll det var inte så att han touchade mej han körde in i mej när jag bromsade jag stod alltså still och han hade fart vilket jag inte vet hur mkt men det är mkt kraft även vid låg fart, men det har aldrig varit vibrationer i bakvagnen på över 1år jag haft bilen men direkt efter smällen så vibrerar det höger bak då enligt mej så är det inte långsökt
Pr
1.031
Profossen
Har du dragkrok? Det kan ju göra att krockvåldet ökar rejält mot bakvagnen..

Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Nej har ingen dragkrok..
Lj
209
Ljepone
E92 M-Power
Har jag förstått detta rätt? >

* Du har blivit påkörd bakifrån av bakom varande fordon pga att du tvärbromsat/nitat vid infarten till en rondell?

* Och nu anser du att bakom varande fordon är vållande för olyckan och vill därmed att FB står för skadorna?

Bromsade du invid rondellen pga av något skäl, eller gjorde du en mjukinbromsning när du kom till rondellen för att köra in & bakom varande fordon sänkte inte farten tillräckligt "lagom" och därmed körde på dig bakifrån?

- Bayerische Motoren Werke AG -
Lj
209
Ljepone
E92 M-Power
Oavsett så bör du reda ut det med ditt FB (ingen här som kan tala om vad/vilket som kommer hände eftersom varje FB handlar olika i fallen).

Sen kommer nog även hans FB vilja lämna in en protest eller lösa det hela med ditt FB

- Bayerische Motoren Werke AG -
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
bromsade för en bil som kom vänster i rondellen i alldeles för hög fart då small det klart bakomvarande är vållande
då han inte höll avståndet
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Kan meddela att mitt F-bolag vägrar ge med sej ang vibbrationerna i bakvagen hävdar att det är så långsökt så det är i prinicp omöjligt enligt dom att det skulle bli problem med bakvagnen efter en sån liten smäll dom har hissat upp bilen efter påtrycknigar från mej men det ända dom såg var nån bussning som var halvtaskig men inget annat och det orsakar inte vibrationera jag får stå för en felsökning själv och om dom skulle hitta något så skulle F-bolaget stå för det annars får jag stå för felsökningen själv, kul att man blir motarbetad av sitt eget bolag och får tillbaka en bil som ej hade vibrationer innan smällen men nu har det helt jävla otroligt hur man kan bli motarbetad och av mitt eget bolag när jag har blivit påkörd och inte är vållande
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Ljepone,
Tror du att man kan bromsa för hårt / tvärbromsa och därför bli vållande om en bil bakom kör på? Jag tror inte jag hört talas om en olycka där man kan bli vållande i en sitation då man blir påkörd bakifrån. Hypotetiskt kanske, om man okynnesbromsar för att provocera och motparten kan bevisa det. Då kanske...
Visa användare
132
Diesel Anders
535d M-sport F11 -11
Jag fick också vibrationer som kom bakifrån på min E61 dock utan att krocka. Det visade sig vara främre hardyskivan på kardan, när jag tog bort den och synade den så syntes inget fel eller ens slitage.
Vibrationerna kändes när man åkte ut ifrån korsningar sakta eller när man gasade på försiktigt i hastigheter upp till ca 40km/h.
Jag monterade den nya i alla fall och alla vibrationer försvann, det behöver inte vara bakifrån även om det känns så alltså.

Mvh
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Detta kanske inte hjälper ts, men jag håller med Brynar. Ljepones frågor är irrelevanta. Kör man på någon bakifrån så har man antingen legat för nära eller inte varit uppmärksam. Han kan bromsa hur hårt han vll.

-------
Min bil suger inte...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ljepone: Nu var det väl inte skuldfrågan som var problemet och försäkringsbolaget är ju villiga att stå för det som dom anser blivit skadat vid krocken. Enligt TS så har vibrationer också uppkommit efter krocken och det är åtgärden av detta som försäkringsbolaget inte är villiga att stå för.

Sen är det generellt så att du blir vållande om du kör på någon bakifrån oavsett hur hårt han bromsar. Har själv kört på en bil som ca. 50m innan ett trafikljus som slog över till rött i princip tvärnitade. Jag körde givetvis lite för nära och hade inte en chans att hinna bromsa. Killen som körde hade fått sitt körkort dagen innan och trots att han bromsade onödigt hårt och långt innan trafikljuset så var det jag som fick hela skulden.

___
//Ulf
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Disel Ander : det låter snarlikt som jag fick det efter smällen att det vibrerar vid gaspådrag i lägre hastigheter eller om man från stilladtående börjar gasa och köra känner man det där, är väldugt besiken näret gäller mitt f-bolag över att man nästan har blivit dumförklarad för jag sa att det har uppstått vibrationer eftter krocken känns frustrerande när jag vet att det inte var något innan men nu går tillbaka en bil som vibrerar behöver ju inte vara något allvarligt men rätt ska vara rätt jag betalar ju pengar varje månad för att vara försäkrad utifall något händer.
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Har skrivit från mobilen så ni får ha lite överseende med stavningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.