|
|
|
|---|---|
|
När batteriet är helt dött, hur stark måste Startboostern vara för att man skall få igång bilen? Originaldata: Batteriet 90Ah Generator 150Ah Hur stor ström ger batteriet ifrån sig vid ett startförsök? Testade med en Booster som ger 170A och det vara bara att glömma. Verkar behövas betydligt mer att starta en M62. --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 | |
|
Jag vet inte vad just en startmotor till BMW drar i ström men jag skulle gissa att det är i samma härad som en startmotor till en gammal Volvo 760. Om jag minns rätt så drar en sådan i stillastående läge omkring 600 A. Sedan sjunker strömmen till ca 300 - 400 A då den snurrar med belastning. En olastad sådan startmotor drar omkring 150 - 200 A. 300 A och 12 V blir 3600 W vilket motsvarar 4,83 Hp Men jag gissar att batteriets spänning sjunker till en 9,10 V så det blir bara ca 3 till 4 Hp. Mvh Näckrosen I rather go ponding |
|
|
I reservdelslistan står det "startmotor 1,7kW", men som vanligt med elmotorer är det en jäkla skillnad om man menar obelastad, stillastående eller "normaldrift". Att en obelastad startmotor skulle dra 150-200A låter ruskigt ineffektivt? |
|
|
Jag kanske minns fel. Det var ju på 80-talet. Men att det var stora strömstyrkor det minns jag. Kanske var det 150 A (olastad), 300 (lastad) och 450 (stillastående) Nu får du också spänningsfall i ledningarna så du har inte 12 V över själva startmotorn då den används. 1,7 kW och 300 A blir ca 5,67 V över startmotorn vilket i mina öron låter ganska rimligt. Inre resistansen för batteriet är ju inte heller försumbart med dessa strömstyrkor. Säg ca 2V spänningsfall för den inre resistansen ger ca 2V vardera i pluskretsen och minuskretsen. Det låter väl inte helt orimligt. Det är ju bara i några sekunder du har denna förlust på ca 1800W utspritt över hela ledningen och i batteriet. Som ett kraftigt el-element ungefär. Kanske 300A är i högsta laget. 200A ger 8,5V över startmotorn och förlusten i ledningarna + batteri blir då bara 700W totalt. Hur som helst så är det ganska stora strömmar det rör sig om. Åtminstone momentant i själva startögonblicket. Mvh Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
jag har kollat runt på nätet och det råder delade meningar, men de flesta lutar åt flera hundra ampere för att starta en V8. Starten är på 1700W och antag ett idealbatteri har försumbar inre resistans, Ri, då skulle 142A dra runt den I=P/U, 1700/12=142A. Då skulle Startens Inre resistans vara Rs=U/I, 12/142=0,08ohm. Jag har räknat hit och dit på detta, men det är svårt utan riktiga mätdata. I vilket fall som helst så skall startboostern driva både batteriet och startmotorn och då startern kräver 142A och deras inre resistans är säkert i samma klass, krävs nog minst dubbla Amp-talet, d.v.s. runt 300A, med ett batteri som är helt slut. Men det känns lite som en guesstimation. 170A räcker i varje fall inte i fälttest. --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.