AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.356

Går trögt mellan växlarna?

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Omöjligt att "växla fort". Så länge man kör lugnt så går de hur bra som helst! Är som sirap mellan växlarna eller hur man nu ska säga! Varvar man ur ettan och slänger i 2:an fort så får man inte i växeln:( Måste vänta typ 1 sekund och då går de fint! Alla andra växlar funkar väl hyffsat bra ,men fortfarande lite segare än normalt. Om jag lägger i friläge så kan växelspaken nästan fastna lite snett, ska ju gå lätt att vicka fram o tillbaka i friläge. Är de synkringarna som börjar vara på sista versen?
Go
166
Goeras
F11 520d -11
är ingen expert inom området.. men mina tankar riktas förståfrämst mot växellådsoljan, kanske helt enkelt är den som är trög. kan vara ide att prova byta den? är en enkel och billig åtgärd
dock endast en gissning.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Nån som vet vilken olja de ska vara? e30 325 -89(m20b25)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är helt vanligt ATF-olja i dessa Getrag 260/5 lådor.

Castrol Transmax Z fungerar också fint, fördelen är att den är syntetisk så den är gissningsvis kanske lite mer lättflytande vid mycket kall vinterväderlek. Och gissningsvis håller sig lite längre - men det är nog marginellt.

Börja med att byta oljan.

Om det inte blir någon skillnad så se över länkaget, där brukar det vara smuts, glapp och alla möjliga fel.

Kom detta problem plöstligt efter tex karateväxlingar, rondellkörningar, burnisar eller har det kommit smygande?
32
176
328Robban
M3 E36 -96
Subaru Legacy Outback -98
Som du beskriver problemet så hade jag samma på min förra sommarn.
Provade först som goeras skriver med att byta olja i lådan, men det blev endast väldigt lite bättre.
Till slut så fick jag tips om att kopplingen ville gå på lunch. Beställde tid på verkstan för att byta koppling.
Sagt och gjort, de böt koppling med det resultatet att fjädercentrum hade släppt från tryckplattan på den gamla kopplingen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.