AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.131

Olika p-regler på enkelriktad gata i sthlm city.

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Hej,
Igår parkerade jag på Östermalm i sthlm, brukar stå i samma kvarter när jag tar bilen till city(mitt smultronställe för att parkera) Det brukar finnas lite utfarter o lastzoner man för akta sig för men allt är skyltat så det är ok.

Dock så åkte jag på böter igår, och 6 bilar till som stod mer eller mindre i rad efter varandra. Alla hade missat p-förbudsskylten i början av gatan(t-korsning) I början av gatan kan man se att man får parkera på vänster sida av den enkelriktade vägen, men på höger sida är det skyltat p-förbud. Denna skyltning gäller bara ett kvarter, nästa kvarter och framåt så är det parkering på båda sidor.

Dum fråga men det är alltså OK att ha olika regler på väster o höger sida? Sen undrar jag om man kan överklaga, eftersom det va uppenbart svårt att förstå att man inte fick stå där då så många bilar lappades. Jag tog bilder på alla bilar o böteslappar (alla hade också betalat parkeringsavgift, samt två bilar hade boendeparkeringsmärkningar)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det farliga med parkering är att titta vad andra gör/gjort och sen tro att det är lugnt att göra likadant själv. Många, speciellt i Stockholm, tar lite kalkylerade risker när de parkerar och om man ställer sig som dem utan förstått detta kan det bli en trist överraskning.

Sen finns de såklart som missuppfattar reglerna, men min uppfattning är att många kan ha bra koll på läget, men parkerar i en gråzon ändå. Man orkar inte leta parkering hur länge som helst.

Angående din fråga, är det P-förbud så är det. Jag tror inte de sätter upp sånna utan att få, låter ju minst sagt udda.

AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är väl bara att fundera på vad du kan lära av det? Jo, nämligen att ALLTID kontrollera skyltningen på den sidan av gatan där du parkerar, och dessutom läser från början av korsningen och fram till platsen där bilen står. Sjukt krångligt jag vet, men det kostade mig några böter också innan jag lärde mig det.

Sedan är ju Östermalm det krångligaste stället att parkera på i hela Sverige.
Jodå, det förekommer att det är olika regler på båda sidor av en enkelriktad gata. Exempelvis i hålan där jag bor finns det en enkelriktad gata där det är 15min parkering på höger sida och förbjudet att stanna på andra sidan.
Jo det är ok att ha olika regler om varje sida av gatan, ungefär på samma sätt som att det ibland är parkering tillåten före och efter skylten, ibland enbart framför etc.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Det är väl tämligne självklart att man kan olika regler för olika sidor. Är vägen två bilar bred och man tillåter P på båda sidor så korkar ju vägen igen och förbjuder man P så kan ingen parkera där. Vägens bredd kanske medger P på ena sidan men inte på båda samtidigt.

Solklart för mej att det kan vara så.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Man kan tycka vad man vill om parkering men står det en skylt vad som gäller är man rökt och måste betala :-(
Det är samma med de irriterande skyltar där det står vilken fart som gäller

Ha deT
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.