|
|
|
|---|---|
|
Enligt BMW ska det vara LL04 olja i BMW bilar. Nu till min fråga. Kan man hälla i Castrol Edge Professional 5w-30 L3, som är för Volkswagen? Eller ska man hålla sig strikt till LL04 oljor? BMW ska ha 230 kr/lit. 5w-30 L3 oljan kostar 99 kr/lit, och det går åt 8.25 lit. Ganska stor prisskillnad! Tacksam för svar snarast! | |
|
Observera att du kan tjäna fina pengar på att köpa olja via tyskland, snabba leveranser också. Men detta kanske du redan hade koll på? levoil.de eller mapodo.de Det här om det är ok med Volkswagen klassad olja i BMW får någon annan svara på, men personligen skulle jag inte chansat. Det går säkert bra men skulle man ha extrem otur i någon sorts garanti ärende kanske det kan bli problem? |
|
|
tack för svaret mats, ska kolla på dina länkar! Någon som vet hur det ligger till med det här? Kan jag hälla i den eller en onödig risk? |
|
| Vad är "Volkaswagen klassad" olja? | |
| Varför chansa om det inte känns helt ok? Försök hitta en BMW LL04-klassad olja billigare istället, finns oljor med samma klassning på t.ex. mekonomen (eller mapodo.de om du är lagd åt postorder-hållet) :) | |
| Enligt castrol heter den L3 och bmw har LL04 | |
|
Om du skall använda dig av "longlife-intervall" skulle jag definitivt råda dig att använda olja med rätt klassning! Byter du "i halvtid" dvs. efter halva oljebytesintervallet, kan du använda andra oljor om man använder oljor med lämpliga klassningar/viskositeter/kvaliteter. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan B, tack för det! Då är det inget tvivel! | |
|
Kan detta vara vad jag är ute efter? För det är ingen speciell olja för diesel va? Länk Någon som handlat av dessa? Omdöme? Vad är VAT kostnad 9.9€, frakt? |
|
|
Megachef: VAT = moms, tror väl att frakten är ca 20 euro om inte paketet väger över 20 kg men det ser du när du går vidare i inköps proceduren. Oftast är väl prisuppgifterna inklusive VAT men exklusive frakt. Massvis med folk har handlat från Mapodo i Sverige, den biten ska du inte behöva oroa dig ett endaste dugg för. Men självklart ska man vara noga när man anger adress, land, kredit korts nr etc. |
|
| Gränsen går nog t.o.m. vid 25 liter / kg för dyrare frakt. | |
| Ok! Tacksam för alla svar!!! | |
|
Hej! De har också bra priser. Länk |
|
| Öob har castrol magnatec c3 395:-/4liter LL04 | |
| Jag har en fråga om skatt när man beställer från Tyskland. Räcker det att betala VAT avgiften som dom lägger på? Eller måste jag tex betala skatt i sverige också? | |
|
Du betalar inte Moms i Sverige om du beställer från Tyskland. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Eftersom det är handel inom EU så betalar du ingen extra moms / skatt | |
|
Misstänkte det! Tacksam för snabba svar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.