|
|
|
|---|---|
|
Detta är vad som står på BMW Orginalförsäkringars hemsida, stämmer detta verkligen? Jag trodde att man kunde köra hem bilen med de röda exportskyltarna där det ju också ska ingå trafikförsäkring..? "Från och med 1 juli 2007 gäller nya regler vid import av bil från ett EU-land. Du behöver numera en svensk försäkring redan vid bilköpet och ska därför inte teckna en försäkring hos bilåterförsäljaren i det land du köper bilen. Självklart kan du köpa denna försäkring hos oss, vi erbjuder Hel-, Halv- eller Trafikförsäkring" | |
|
Tja... Det är väl bara att göra som försäkringsbolaget skriver, och se till att du kan dokumentera att du HAR tecknat försäkring på plats! Be dem skicka ett bekräftelsemail till din hotmail eller så. Alexander |
|
|
lämpligt är att teckna en importförsäkring hos ex vis Trygg Hansa, observera att du måste kolla att försäkringsbeloppen täcker bilens värde. Den gäller normalt 30 dagar, så det kan bli lite tight i slutändan att hinna få ursprungskontrollen klar och att du hinner köra med den till registreringsbesiktningen. /Anders |
|
|
Tror det kan bli svårt att köpa röda skyltar i DE utan försäkring och denna försäkring räcker givetvis för att köra hem bilen men det är enbart en trafikförsäkring. Saker att observera när det gäller den 30-dagars försäkring som säljs av de svenska bolagen är att den ofta bara gäller i 7 dagar från att bilen har kommit in i landet. Många här på forumet hävdar att deras gäller i 30 dagar och jag kan inte säga emot men min erfarenhet av t ex IF och BMW Originalförsäkringar är att den enbart gäller i 7 dagar vilket också är det antal dagar du får framföra bilen med utländska skyltar. På forsakra.net Länk (vet ej vem som står bakom denna site) så står det så här: Importförsäkringen – vilken giltighetstid? Importförsäkringen är en tillfällig bilförsäkring som gäller i maximalt 30 dagar, varav högst 7 dagar när väl bilen har anlänt till Sverige. Med försäkringen kan man färdas fritt inom EES under hela försäkringstiden. Om man inte hinner registrera bilen inom dessa 7 dagar måste man göre en tillfällig registrering hos Transportstyrelsen. Om bilen inte blir registrerad eller tillfälligt registrerad i Sverige måste den försäkras i exportlandet. Överskjutande försäkringspremie för importförsäkringen återbetalas inte. Jag har själv haft diskussion med IF om detta och hos dom är det 7 dagar som gäller och jag kan väl köpa de 7 dagarna när det gäller att köra bilen i trafik men jag vill ju ha bilen försäkrad för stöld, skadegörelse, etc fram tills jag kan teckna en vanlig försäkring men det gick inte. Dock så fixar dom utan kostnad en tillfällig trafikförsäkring till och från reg-besiktningen, det är bara att ringa. Nästa gång det blir import så blir det väl att ringa runt och se om man hittar någon som gäller hela 30-dagarsperioden, t ex TH som Anders rekomenderar ovan. ___ //Ulf |
|
|
Sämmer detta verkligen? Tidigare har det alltid ingått trafikförsäkring i samband när man köper röda skyltarna? |
|
| Programmer: Jag har RINGT o frågat vad som gäller. Svaret är (gäller LF): Försäkringen gäller i 30 dagar oavsett om bilen har blivit reggad eller inte under dessa 30 dagar. Jag fick till o med ett försäkringsbevis utskrivet (behövs för tillfällig reg!) för att kunna framför bilen med tillfälligt regnr, detta bevis fick jag typ 2v efter att bilen kom till Sverige. | |
| Tillägg: Bilen var reggad o klar inom 3v, och givetvis gällde försäkringen. LF hade även fått upp regnr på bilen automatiskt när jag ringde o kollade.... | |
|
LF har dock haft ett försäkringsbelopp som inte täckt de bilar som jag har importerat varför man får vara uppmärksam just på detta. TH försäkringen gäller från dagen då bilen hämtas (antingen man kör hem den själv eller via transportbil) och sen 30 dagar. Kostar vill jag minnas cirka 3800 kr helförsäkring och täcker även högre bilvärden som för mig var cirka 65t euro. /Anders |
|
|
Tecknade precis importförsäkring hos Folksam för en BMW 116d -10. Pris: 1827:- för helförsäkring inkl maskinskada. Gäller 30 dagar i Sverige. Tyckte jag lät som en bra deal.. /Tomas |
|
| Tompas: Gjorde samma sak jag idag på en 520 dA 09 som jag hämtar hem på fredag från lux, 2000 kr kostade det på Folksam.. helt ok! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.