|
|
|
|---|---|
|
Jag äger en Z3 2.0 -99 som endast gått knappt 4000 mil. När jag köpte den sommaren 2007 hade den gått 2000 mil av den första och enda ägaren innan mig. Den var pga det låga miltalet servad endast ett par gånger innan jag köpte den. I min ägo har det blivit ca 300-500 mil per sommar och jag har alltid varit noga med att byta olja och filter samt grundligt städa och tvätta bilen innan avställning över vintern. Mer service än så här har den inte fått och snart är det dags för inspection enligt serviceindikeringen. Min fråga till er är; räcker det att byta olja en gång per år och i övrigt följa de vanliga serviceitervallerna trots att de pga de få milen per år kommer med flera års mellanrum eller ska man mellanserva så att säga. Isf, vad tycker ni man ska göra och hur ofta. Det bör finnas fler med sommarbilar/entusiastbilar som har samma frågeställning. | |
|
Jag skulle byta olja en gång per säsong och följa de övriga rekommendationerna på kylvätska samt bromsvätska. Brukar väl vara 1-2 års intervaller på dessa oavsett vad insp 1 och 2 säger. Filter åldras inte på samma sätt som vätskor, så det är inte lika viktigt. Allt handlar väl om hur pedantisk och insnöad man är... :) |
|
|
Jag undrar detsamma! Min bil har gått 2 200 mil och rullar bara c:a 100 mil/sommar. Jag har gjort så här: År 1) Olja + filter. År 2) Olja + filter + bromsvätska. År 3) Inspection I. År 4) Olja + filter. År 5) Olja + filter + bromsvätska. År 6) Inspection II osv... |
|
|
Blev lite fel, jag menade så här: År 1) Olja + filter + bromsvätska. År 2) Olja + filter. År 3) Inspection I (inkl. bromsvätska). År 4) Olja + filter. År 5) Olja + filter + bromsvätska. År 6) Inspection II osv... |
|
|
Under mina 5 år har jag bytt olja och oljefilter inför varje vinter. I övrigt har det också blivit bromsvätskebyte var annat år. Annars är det bara allmän vård invändigt och utvändigt, dvs tvätt, vaxning, insmörjning av stolarna och andra grejer internt. Har också tagit bort trösklar och rengjort, målat bromsok osv. Min är 01:a har börjar närma sig 7000 mil och har en "pinne" kvar på serviceindikatorn så i år kommer det bli inspektion II och då passar jag även på att byta bromsvätska igen (ingår tydligen inte). Minns jag rätt så gjordes inspektion I vid 2850 mil så visst känns det som att det är evigheter sen, då man bara kör ca 500 mil per år. Mvh/Rolle |
|
|
Jag pratade med Castrolrepresentanten som var på plats under en BMWCS-kväll på BMW Solna för några år sedan om oljebyten på min M5'a. Jag kör normalt 2-300 mil om året med den och den är avställd nov-apr. Att byta TWS-oljan som jag gjorde varje år med det miltalet tyckte han var fullständigt onödigt. |
|
|
Intressanta och kloka inlägg. Byte av bromsolja har jag gjort, dock inte varannat år. Rollebolle, hur var det bakom trösklarna? Är det värt att ta loss och rengöra trots att bilen endast används sommartid? Kane, intressant ang. oljebyten. Det är möjligt att det är onödigt varje år men det känns ju bra att göra :-) Men om till och med en representant för ett oljemärke tycker det är onödigt så är det nog antagligen det också. |
|
|
Ztephan: Om man kör 200 mil om året och häller i TWS-oljan för 1500 kr (6 liter x 250 kr) varje höst så blir oljekostnaden 7.50 kr/milen. Inte OK. Å andra sidan kostar försäkringen 30 kr/milen...... Oljan ser i alla fall fortfarande fin ut när man byter den! |
|
| Men njutningen per mil är oslagbar! | |
| Jag byter olja varannat år på min lekbil som jag kör 300 mil/året med. Finns ingen anledning att byta varje år med det sätt bilen används på. Finns absolut inga fel på en olja efter 300 mil. | |
|
Hej! Vad jag förstår, anser samtliga motorforum att man skall byta olja varje år oavsett hur lite man kör. Oljan samlar vatten och vissa syror kan fällas ut. Vad som förvånar mig, utan att ha läst din instruktionsbok, varför kör du med en dyr TWS olja. Den är väl till för hårt pressade motorer som kör tävling. I min Z3, 2,8 liters anser min verkstad som är en BMW expert att Mobile 1 new life 0-40W passar aldeles utmärkt. Den kan du hitta hos BSR för 499 kr/ för 4 liter. Har man inte råd att byta motorolja varje år skall man inte äga en sådan bil. I övrigt delar jag andras uppfattning, byt morotolja varje är. Byt bromsolja ibland samt kolla kvalitet på kylarvatten. Om du har en automatlåda, skall den oljan definitivt bytas vart 10 år. |
|
|
I serviceboken till min 320 rekommenderas det också oljebyte varannat år om man kör lite med bilen. Sen ska man nog se till hur man brukar bilen. Mycket kall/småkörning så bilen aldrig blir riktigt genomvarm är självklart sämre än en bil som alltid får gå några mil åt gången så den blir varm. |
|
|
Ztephan: Lite svårt att säga :) Efter 10 år så hade jag ungefär en handfull med grus, sand, sten etc sammanlagt på båda sidorna. Jag gjorde det under vintern så då hade man gott om tid att pilla. Lite trixande är det, bla fick jag ta bort framskärmarna och inneskärmarna (i hjulhuset) för att få loss trösklarna. Trösklarna brukar vara ett ställe där rosten kan börja så jag ville titta efter hur det såg ut. I mitt fall var det inga tendenser till rost. Dock är det inget jag skulle ge mig på och göra varje år. Hur mycket skit som samlas beror också på hur mycket man kör på grusvägar osv. Ska se om jag hittar lite bilder så ska jag lägga upp det. Mvh/Rolle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.